VÄLKOMMEN TILL
TIDSKRIFTSDAGEN & TIDSKRIFTSGALAN


 
 

BRANSCHENS STÖRSTA EVENT

Digitaliseringen av medielandskapet är på god väg att förändra mediernas hela spelplan.

Kom till Cirkus den 6 november och få tips och framgångsrecept från några av de som lyckats med omställningen men även de som förädlat print som plattform och lönsam affär. Under Tidskriftsdagen kommer vi också granska influencermarknaden, lära oss hur e-handelsjätten Amazon förändrar den svenska mediemarknaden och få tips om hur vi skapar en attraktiv arbetsplats som lyckas behålla sina talanger. På kvällen deltar du i vår stora gala på Cirkus med lyxig trerätters galamiddag och utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier.

Camilla Gervide

HON GRANSKAR INFLUENCERVÄRLDEN

Camilla Gervide har kallats influencervärldens svar på skjutjärnsjournalisten Janne Josefsson och bloggvärldens okrönta drottning. På sajten Bloggbevakning granskar hon några av Sveriges mest inflytelserika personer – våra influencers. Camilla djupdyker i relationsbyggande, övriga mediers ansvar och siar om framtiden för det växande fenomenet.

Jacqui Kavanagh

SÅ BYGGER DU EN PUBLICISTISK FRAMGÅNGSSAGA ONLINE

Refinery29 verkar har knäckt koden för hur man tilltalar unga kvinnor över hela världen – utan att vara en influencer. Refinery29 är livsstilsmagasinet som är inkluderande, normbrytande och gör spännande innehåll och takes på ämnen som förekommit i klassiska tjejtidningar länge. De har 2 miljoner följare på Youtube, 2,3 miljoner följare på Instagram och når 550 miljoner läsare globalt på alla plattformar. De är på kvinnors sida på riktigt. Jacqui Kavanagh berättar om resan de gjort, från att vara en nischad modesajt till att bli en global spelare och röst för unga kvinnor och vad som varit nyckeln till framgång.
Olov Carlsson och Linnea Isaksson

TIDSKRIFTSDAGENS PROGRAMLEDARE

Olov Carlsson och Linnea Isaksson är Tidskriftsdagens programledare och har även varit ansvariga för att sätta ihop innehållet för dagen. Olov Carlsson är vd och chefredaktör på Dagens Samhälle, har bred erfarenhet från mediebranschen med TV4 Norrbotten, Piteå-Tidningen, Mitt Media och en lång karriär på SVT i bagaget. Linnea Isaksson är journalist med fokus på digital publicering, har haft flera nyckelroller på Bonniers magasin såsom webbredaktör för VeckoRevyn, Head of Video och nu som innehållschef på mama.
Christina Stielli

NÄR FÖRÄNDRINGARNAS (MOT)VIND BLÅSER

I en värld som blivit synonym med snabba förändringar behöver man en ledstjärna och vi har hittat henne! Christina Stielli är en av Sveriges mest hyllade talare. Med stöd i beteendevetenskapen berättar hon bland annat om hur den mänskliga hjärnan hanterar eller inte hanterar förändring. Ett måste för alla i mediebranschen helt enkelt!
Sebastian Esser

KRAUTREPORTER LÅTER LÄSARNA BESTÄMMA

Finansieringsmodellen är ett unikt medlemskap där redaktionen låter läsarna bestämma vad de ska skriva om. Grundaren av den tyska sajten Krautreporter, Sebastian Esser, delar sina insikter om hur de arbetar de med ett unikt medlemskap och läsare som bestämmer innehållet. Krautreporter förklarar historien bakom nyheten och ger sina läsare långläsning, fördjupning och sammanhang – utan annonser och kommersiella samarbeten. 
Carl Helgesson

SÅ TÄMJER DU E-HANDELSJÄTTEN AMAZON

Frågorna kring Amazon är många och vad är då bättre än att få svaren från en riktig expert? Carl Helgesson från sökmotorsföretaget Rankonamazon bjuder på en crash course i e-handelsjättens affärsmodell, svarar på frågor och ger sin syn på vad ett inträde på svenska marknaden skulle innebära för oss i mediebranschen. Vad är riskerna, och framförallt – vad är möjligheterna?

Karin Pettersson

NÄR KÄNSLORNA TAR ÖVER DÖR DEMOKRATIN

Karin Pettersson är en av författarna till boken ”Internet är trasigt” och director of public policy på Schibsted. Hon hävdar att det inte är högerextrema aktörer som är bra på sociala medier, utan sociala medier som gynnar högerextremism. Karin förklarar hur “uppmärksamhetsekonomin” fungerar och hur Facebook och Youtube bygger hela sin affärsmodell på att människor ska bli så känslomässigt engagerade som möjligt. Vad är vårt ansvar som journalister och redaktörer när trafiken och klicken till våra sajter delvis bygger på samma princip?
Katarina Walter

SÅ DRIVS FRAMTIDENS MEDIEFÖRETAG

Undersökningar visar att millennials i allt högre grad väljer värdegrundstyrda företag och att ett tydligt syfte är viktigare än hög lön. Så hur leder man ett sådant företag i praktiken? Katarina Walter, vd på byrån Antrop ger sina bästa tips – och lär dig undvika fallgroparna.

PRINT I EN DIGITAL TID

Kan man ens säga att det tryckta magasinet är viktigt utan att framstå som en hopplös “det-var-bättre-förr-typ”? Gör papperstidningen något den digitala inte kan? Linnea Isaksson leder panelen med fokus på värdet i pappret. I panelen: Mattias Kristiansson, grundare och chefredaktör för VEGO, Helle Klein, chefredaktör för Dagens Arbete och det nystartade printmagasinet Dagens Arbetsmiljö samt Louise Bratt Tidmarsh, chefredaktör för Mama.

Djejran Amini Björklund, poduct manager, Omni

FÖRSTÅ DIN ANVÄNDARES BEHOV OCH DRIVKRAFTER

Omni har på kort tid gått till att bli en av Sveriges mest använda nyhetsappar. Genom att samla tusentals nationella och internationella nyhetskällor på ett ställe och via smarta algoritmer och personlig sortering ge tjänsten en individuell användarupplevelse har appen blivit en användarsuccé och prisvinnare. Enligt Omni själva har de landets mest lojala användare. Djeiran Amini Björklund, product manager på Omni, ger oss bakgrunden och hemligheten bakom framgången.

Tidskriftsdagen

ALLTID PÅ TIDSKRIFTSDAGEN

Inspiration och möten med smarta kollegor. Värdeskapande insikter som går att använda på jobbet dagen efter. Programmet är fullspäckat för att på kort tid ge dig insikter och kunskap om branschens utveckling och vilka områden som är värda att hålla koll på.

Tidskriftsgalan med underhållning och prisutdelning

√ Utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier
√ Under ledning av komikern Marika Carlsson
√ Trerätters galamiddag och branschfest

Vem blir Årets journalist och vem vinner priset för Årets utvecklare? Under Tidskriftsgalan den 6 november delas priser ut i hela 12 kategorier. Kvällen leds av komikern Marika Carlsson.

Våra jurygrupper består av personer med lång erfarenhet från mediebranschen som under hösten träffats för att både utse nominerade och vinnarna bland alla hundratals inskickade förslag.

LÄS MER OM TIDSKRIFTSPRISET OCH VÅRA JURYGRUPPER

RÖSTER UR FÖRRA ÅRETS UTVÄRDERING

“Bra och skarpa presentationer. Proffsigt genomfört med allt från moderatorer, presentationer, ljud/ljus/bild. Jag är imponerad & inspirerad!”

“Väldigt bra program, inspirerande, tänkvärt, nyttigt och en bra orientering i vad som pågår i branschen just nu.”

“Väldigt inspirerande och konkret. Positiv stämning! Möjligheter, nya idéer.”

FÖRMÅNLIGA PRISER

Tidskriftsdagen (kl 13.00 – 17.45)
2499 kr
Inspirerande föreläsningar och panelsamtal
Värdeskapande lösningar för branschen
Paketerbjudande: Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan
2999kr(spara 699kr!)
Inspirerande föreläsningar och panelsamtal
Värdeskapande lösningar för branschen
Branschmingel
3-rätters galamiddag
Underhållning
Tidskriftsgalan (Från kl 17.45)
1199kr
Branschmingel
3-rätters galamiddag
Underhållning

Alla priser är exkl. moms.

I stolt samarbete med våra huvudpartners:

Logtyper: Adviser, MTD och Readly

VÄLKOMMEN DEN 6 NOVEMBER!


Välkommen att bli inspirerad, ta del av skarpa case och lär dig av andra som lyckats. Gå på Tidskriftsdagen och avsluta kvällen med kollegorna på Tidskriftsgalan, eller välj att bara besöka en av dagens två delar.

(Sista anmälningsdag 25 oktober)