Stor guide: 22 steg till en lyckad livesändning
Allt fler tidskrifter vill ha mer rörligt material i sin mediemix. Och intresset för att sända live bara växer. Med live-tv får tittarna större möjlighet att interagera direkt med sin favorittidskrift.

Att sända live-tv kanske inte låter som det naturliga valet för en specialiserad tidskrift. Många förknippar nog livesändningar med nyhetshändelser, men i dagens medieklimat kan en livesändning vara så mycket mer. Liveshopping, intervjuer, expertpaneler, sport och evenemang är några exempel på format som gör sig i direktsändning.

Inom tidskriftsbranschen finns många kreativa exempel där magasin sänt live. I vintras gjorde Hem & Hyra konsumentjournalistik som slow-tv. Under sju timmar (!) kunde tittarna följa årets ljustest för att ta reda på vilket värmeljus som hade längst brinntid. 2017 hade VeckoRevyn ett liknande program, när tittarna på Facebook i realtid fick se vilken glass som smälte först. Samma år bröt digitala tidskriften Breakit ny mark med sin cykelwallraff i realtid. Senare prisades Breakits journalister Erik Wisterberg och Jon Mauno Pettersson med en Guldspade för cykelgrävet om Foodora och Über Eats. Och sedan dess har efterfrågan på livematerial bara ökat.

Till följd av pandemin fick många tidskrifter ställa om sina evenemang från fysiska till digitala. Till exempel valde Story House Egmonts tidskrift Utemagasinet att köra utomhuslive på Instagram direkt från tentipin vid Våladalens fjällstation våren 2020, när festivalen Fjällfest blev inställd. Konceptet återupprepades i våras. Digitala publicisten Breakit gick lite längre och körde 24-timmars live sommaren 2020. Också Breakit återupprepade heldygnslivet nästa år. Likaså var IDG:s Webbdagarna digitala både 2020 och 2021.

En livesändning kan var kort och rapp eller gå över en lång tidsrymd. Det gäller att hålla tågan uppe genom hela sändningen.

I mars sände Story House Egmonts tidning Svensk Golf i sex timmar från premiärupplagan av tävlingen Dormy Open. Under Elitloppshelgen i slutet av mars hade trav- och galopptidningen Travronden livesändningar under tre dagar.

I vår stora livesändnings guide börjar vi i lite mindre skala. Här får du de bästa tipsen för att komma i gång med att sända live-tv – och hur du kan hålla kvar din publik genom hela sändningen.

Tre skäl till att tidskrifter ska sända live

1. Intresset för rörligt material och livesändningar bara växer hos publiken. Att sända live kan vara ett sätt att väcka uppmärksamhet kring ditt varumärke ­– och i förlängningen kan det leda till att fler väljer att prenumerera på din produkt.

2. Du kan interagera i realtid med din publik. Genom att sända live i till exempel sociala medier får du en förträfflig möjlighet att kommunicera direkt med dina läsare. Att kunna svara på frågor i realtid stärker din relation till dina läsare.

3. Bredda din mediemix. Att bara stå på ett ben, med en medieprodukt, i dagens medieklimat kan vara riskfyllt. Mediemarknaden är rörlig och föränderlig och det gäller att hänga med när nya kanaler får vind under vingarna. Missa inte chansen att hänga på live-tv-tåget!

Steg 1–2. Kom i gång med live-tv

1. Börja med frågan: Varför live-tv? Vad har din tidskrift att erbjuda i tv-formatet? Vilket sorts innehåll kan du producera som kan passa i direktsändning? Hämta inspiration från andra medier och kolla hur de jobbar med live.

2. Fundera på formatet. Vill du göra återkommande program i studiomiljö – eller är ditt mål att göra specifika enskilda produktioner där du tror live-tv passar extra bra?

Steg 3–4. Fixa resurser till direktsändningen

3. Vilken kompetens har din personal? För att producera en tv-sändning behöver du både personal som kan säkerställa att sändningen flyter utan störningar och programledare eller så kallade key opinion leaders som klarar att hålla publikens intresse uppe under hela sändningen. Kort sagt du behöver både någon som faktiskt ansvarar för tekniken och är duktig på det och någon som ”går genom rutan”. Gör du en stor tv-produktion kommer du behöva fler personal som står för den tekniska delen, respektive innehållet och planeringen.

4. Börja i liten skala. Du behöver inte bygga tv-studio det första du gör, utan testa dig fram med enklare utrustning. Ett grundkit kan vara: nätverkskabel, nätverksadapter till mobiltelefon, mobiltelefon med bra kamera, en extern mikrofon eller trådade hörlurar, samt ett stativ med ringlampa. Sänder du via datorn är ofta uppkopplingen bättre, du kan också få bättre bild med en extern kamera.

Steg 5–11 Förbered dig för att börja sända live

5. Förberedelserna är viktiga. En livesändning kan vara i några minuter till en timme upp till i undantagsfall flera dygn (då till exempel ett förlopp eller ett evenemang följs). Oavsett vilket är förberedelserna a och o. Testa utrustningen. Se till att alla som ska vara med i programmet är på rätt plats vid rätt tid.

7. Välj inspelningsplats. Har du ingen tv-studio utan ska göra en enklare sändning gäller det att hitta en lugn inspelningsplats, speciellt när det gäller ljudbilden. Undvik blåsiga ställen då det skapar brus i mikrofonen.

8. Gör ett löst manus. Oavsett om du ska göra en intervju, sända ett liveshopping-event eller ett expertsamtal är det viktigt att ha någon form av manus och liveschema inför sändningen. Ibland skrivs manus av en produktionsledare, ibland av programledare. Ska till exempel en influencer hålla i en liveshopping se till att personer får en chans att skapa sig en bild av produkterna i förväg. Det är ju också viktigt att personen rimmar väl med produkten som hen ska sälja. Ska ni ringa upp en intervjuperson under sändning, prova att ringa i förväg så tekniken hos den intervjuade fungerar.

9. Välj kanal för sändningen. Var har din tidskrift sin målgrupp i dag? På vilken plattform är dina läsare mest aktiva? Ska du till exempel sända live i Facebook måste din tidskrift ha en upparbetad närvaro där. I annat fall får du inga tittare. Att sända på sin egen sajt har fördelen att du själv har större kontroll på materialet, men det krävs också mer teknisk utveckling och resurser för att lyckas. På till exempel YouTube, Facebook och Instagram finns redan allt du behöver för att börja streama. Kolla in vårt lilla ABC här intill för att se vilka kanaler som kan passa din tidskrifter.

Litet ABC – här kan du sända live

Bambuser

Inom liveshopping är techbolaget Bambuser störst på marknaden. Genom att prenumerera på Bambusers mjukvara kan du strömma liveshoppingevenemang på din egen sajt och även på din samarbetspartners sajt. Mjukvaran är uppbyggd med fokus på e-handel och kanske inte i första hand redaktionella publicister. För den som sänder en liveshopping via Bambuser finns till exempel funktionen med chatt och att tittaren kan lägga till varor direkt i sin varukorg under sändningen.

Facebook Live

På plattformen Facebook kan du strömma live från din profil, sida eller ett evenemang. Du kan rikta livesändningen mot en viss målgrupp och få kommentarer från tittarna i realtid. Livesändningen kan du sedan bädda in på din webbsida.

Instagram

Sociala mediet Instagram kan vara ett bra alternativ till Bambuser för dig som vill sända liveshopping. Har du din målgrupp på Instagram är det bra att stanna på den plattformen. Möjligen inspirerade av ljudappen Clubhouse introducerade Instagram i våras Instagram Live Rooms där du kan samtala med upp till tre andra personer live, ett perfekt format för till exempel en talkshow på ett hett tema.

Linkedin Live

Också professionella nätverket Linkedin följer trenden med livesändningar. För att få sända live på Linkedin från din profil eller din företagssida så behöver du fylla i en ansökan till Linkedin. Ännu verkar detta vara ett ganska outforskat område inom tidskriftsbranschen. Har du din publik på Linkedin kanske din tidskrift kan vara först ut?

SVT Nyheter

Tidskrifter, digitala aktörer och mediehus som är medlemmar i Sveriges Tidskrifter kommer under hösten få möjlighet att sända livenyheter från SVT direkt på sin egen sajt. Erbjudandet har gått ut till alla medlemmar i de branschorganisationer som ingår i paraplyorganisationen Utgivarna. Detaljerna kring hur erbjudandet ska se ut är ännu inte klara, men tanken är att inrikes livesändningar där SVT själva äger alla rättigheter till materialet ska gå att strömma samtidigt som de går ut hos SVT.

Youtube

För att få livestreama på Youtube måste du ha en verifierad kanal på plattformen. När du livesänder första gången kan det sedan ta upp till 24 timmar tills din livestream blir aktiverad. Därefter går livesändningen i gång direkt. För att få sända via mobilen behöver din kanal ha minst 1 000 prenumeranter.

10. Pusha för sändningen i dina kanaler. Minst två dagar i förväg bör du berätta när och var du ska sända live. Du måste marknadsföra sändningen så att så många som möjligt har möjlighet att titta.

11. Ställ in kameran eller mobilen. Välj utsnitt på bilden. Ska filmen ut på Facebook och Instagram kan ett stående format vara att föredra. Då kommer tittarna även närmare de som talar i programmet. Det är bra om ögonen på personen hamnar ungefär i mitten av bilden. I annat fall är 16:9 ett klassiskt tv-format, som också används av stora streamingtjänster som Netflix och HBO. För de som tittar via mobilen är det ju bara att vrida på telefonen så blir det ”rätt”. Fundera över vilket format du tror din målgrupp är mest van vid och föredrar.

Steg 12–18 Att sända live (själva sändningen)

12. Var noga med tiden. Starta sändningen på utsatt tid. Blir det förseningar, meddela det på ett eller annat sätt, till exempel i chatten.

13. Tänk på att alla inte kommer in på en gång i sändningen. Starta sändningen med att hälsa välkommen, men dra i gång programmet lite lugnt och var inte för rapp till sändningens höjdpunkt. Håll på guldkornen men pusha gärna för att något riktigt bra väntar längre fram.

14. Svara på frågor under sändningen. Om du sänder live via till exempel liveshoppingmjukvaran Bambuser eller sociala kanalerna Facebook och Instagram ska du självklart försöka svara på läsarnas kommentarer och frågor under sändning. Kosta på dig att säga hej till någon specifik i publiken! Som programledare kan det dock vara svårt att hänga med i chatten, så har ni tillräckliga personalresurser för att låta en person följa flödet av kommentarer och hojta till när något är extra intressant kan det underlätta.

15. Sammanfatta läget. Eftersom alla inte kommer in på sändningen samtidigt, många trillar in efter en stund, så kan det vara bra att då och då låta programledaren sammanfatta läget och göra en kort resumé av det som sagts.

16. Under liveshopping finns förstås en rabattkod. Glöm inte att informera om nedsatta pris på varorna som säljs under liveshopping. Många inom e-handeln låter rabatten och liveshoppingen ligga kvar ett par dagar så att den som inte hann kolla direkt också har chans att handla billigare.

17. Var ärlig om tekniken strular. Blir det för dåligt ljud eller bild eller är din uppkoppling för svajig så kommer dina tittare att märka det. Låtsas inte som ingenting utan säg som det är med lugn och trovärdig röst (och jobba av bara sjutton i bakgrunden för att lösa problemet).

18. Håll ut. Tänk lite på livesändningen som ett maratonlopp. För den som står i rutan (och de som är bakom och håller i tekniken) gäller det att ge allt under hela sändningen. Energin ska inte ta slut för tidigt utan det gäller att hålla ut hela vägen till slutsekunden. Tacka så klart dina tittare och berätta till exempel var de kan få veta mer eller se sändningen i efterhand innan du avslutar.

Steg 19–20. Efter sändningen

19. När sändningen är klar kan du gärna låta den ligga kvar på nätet eller sociala medier. Har du sänt via till exempel Facebook eller Instagram kan du sammanfatta innehållet i liven i en artikel och bädda in sändningen i den.

20. Börjar du bli varm i kläderna? När du känner dig trygg med ditt format kan du förstås skapa en vinjett och jingel att inleda programmet med, eller markera olika programpunkter. En slutvinjett med jingel är också trevligt. Som överkurs: lägg in grafik till exempel om vem som talar under en viss del av programmet.

21. Utvärdera ditt programformat. Gillar publiken ditt program. Hur länge tittar de eller tröttnar de? Är det någon del av programmet som kan förbättras eller bör förändras? Var inte rädd att fråga din publik vad de gillar.

22. Våga prova dig fram! Testa, testa, testa så har du snart fått fram en ny framgångsrik live-tv-stjärna!

Text: Matilda Nilsson

Foto: Getty Images

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här