Influencern valde app framför magasin
Influencern Michaela Forni lanserade bebisappen Baby Journey för ett år sedan. Och den är redan tredje störst i Sverige i sin genre.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Lisa Höök

På Instagram Stories tar influencern Michaela Forni med sin publik till ett ballongfyllt Junibacken. Det är 1-årskalas för appen Baby Journey. Bebisappen har så här i oktober 2021 nästan 60 000 användare och omsätter enligt preliminära siffror 10 miljoner kronor under första bokföringsåret.

För Michaela Forni, som redan har ett digitalt livsstilsmagasin och nästan 100 000 följare på instagram, var det självklart att Baby Journey skulle byggas i app.

– Just när det kommer till graviditet så är det första folk gör när de fått plusset på stickan att ladda ned en app som ger gravidinformation, säger Michaela Forni.

Hon har tillsammans med maken Damon Foroozesh och brodern Timothy Forni grundat av Baby Journey. Idén till appen fick hon och Damon när de väntade sonen Dante.

– Det finns jättemycket på den här marknaden internationellt, men på svenska fanns det inte så många appar som samlade allt på samma plats, berättar Michaela Forni.

Likt många andra gravidappar berättar Baby Journey om fostret och vårdnadshavarnas utveckling under gravidveckorna, men sedan följer appen även barnets utveckling upp till två år. Michaela Forni betonar att appen inte bara ska inspirera blivande föräldrar utan också ge mycket faktagranskad information. Till appen har hon knutit en pool med legitimerad vårdpersonal som till exempel barnmorskor och sjuksköterskor.

– De skriver allt vårdrelaterat och faktakollar och faktagranskar det, säger Michaela Forni.

Hon var tidigare moderedaktör för Nöjesguiden och har även varit chefredaktör för livsstilssajten devote.se. 2017 startade hon sitt eget digitala magasin Forni. Men tidningsspåret var inte aktuellt när Michaela Forni funderade på Baby Journey.

– Vi kunde samla både inspiration och vårdrelaterat innehåll i appen eftersom vi jobbar med legitimerad vårdpersonal. En gravidtidning handlar snarare om inspiration, tips och råd. Sedan tror jag inte på tryckta magasin. Jag älskar tidskrifter av alla slag och har jobbat med pappersmagasin i många år. Men jag tycker att man måste lyssna till målgruppen – och den här målgruppen går inte och köper papperstidningar om graviditet.

I Baby Journey prioriteras mångfalden. Via ett RSS-flöde spindlar appen in influerares inlägg om olika gravidveckor, eller bebisåldrar.

Michaela Forni har även knutit ett nätverk av influencers inom gravid- och barnkategorin till appen.

– Vi fungerar som ett litet mediehus och våra kunder har möjlighet att köpa influencer marketing via oss.

Det tog 1,5 år att utveckla appen, och det var mycket dyrare än Michaela Forni trodde från början. Baby Journey har nu ett team med fyra anställda som bara jobbar med vidareutveckling.

– Vill man starta en app är mitt råd att se till att man har ett bra team. Det kostar mycket pengar och det är mycket mer avancerat än vad man kan tro att bygga en app. Nu förstår jag varför techbolag värderas högt, säger Michaela Forni.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här