Guide för publicister: Utveckla en app i 15 steg
Att utveckla en app är kostsamt, tidskrävande och komplicerat. Men kanske är det i mobilappen som du har din publik? Här är din guide till en lyckad app-lansering.

Inom dagspressen har de flesta tidningar redan appar. Nyhetsheta publicister som Aftonbladet och Expressen drar nytta av möjligheten att skicka pushnyheter direkt till användarnas telefoner. Många, till exempel DN och SvD, har också appar för att erbjuda läsarna e-tidningen direkt i telefonen.

Även tidskriftsbranschen nosar på appmarknaden. Ny Teknik, ATL och Land är några av de aktörer som har sin e-tidning som mobilapplikation. Travronden har en travbevakningstjänst som app. Tidningen Vi har valt att bygga en app med fokus på ljud där det går att lyssna på tidningens reportage.

En mobilapp kan alltså erbjuda en mängd olika typer av innehåll och tjänster. Många medieaktörer vittnar om hur trafiken drivs snabbt till sajten så fort de skickat ut en pushnotis. En app har också fördelen att den kan dra nytta av telefonens inneboende teknik, som mobilkameran med mera.

Men att bygga en mobilapp är ingen quick-fix. Det tar tid – och det är dyrt. För publicister gäller det att tänka efter noga innan man börjar bygga för de två stora nedladdningstjänsterna för mobilapplikationer, AppStore och Google Play. Kanske är det lämpligare att starta eller vidareutveckla ett digitalt magasin än en ny applikation?

En sajt är dessutom oftast billigare att underhålla. En app kräver kontinuerlig service i form av vidareutveckling, support och buggfix. När de smarta telefonernas operativsystem uppdateras kan du bli tvungen att anpassa din app efter nya standarder. Du får räkna med att ta in externa resurser på långa samarbeten, då de flesta publicister inte har egen kompetens att bygga appar (i alla fall de som inte är ett stort mediehus med teknisk utveckling inhouse).

Men det finns också fördelar med applikationer. Det går att knyta intäktsmodeller i form av prenumerationer och annonsering till appar. De bor i användarnas telefon, och de ger ofta mer lojala läsare (alltså i själva appen), än en tidningssajt. En bra mobilapp blir en del av användarens vardag, just för att den är så funktionell.

Till syvende sist handlar beslutet om att bygga app om var din publik befinner sig. Har du en målgrupp som är van att använda appar – och även föredrar att göra just det – så är det en service till publiken att bygga en app. Appen ska vara enkel och funktionell och underlätta för besökaren att ta del av ditt innehåll.

Vet du med dig att dina läsare vill ta del av just ditt innehåll i appform, då bör du i alla fall utreda ifall det går att få loss ekonomiska resurser för ett appbygge. Hittar du rätt nisch kan din app bli en riktig framgångshistoria.

 

Tre skäl till att bygga en app

1. Appen i telefonen. När användaren har laddat ned appen så finns den alltid tillgänglig, blott ett knapptryck bort på mobiltelefonen. Med hjälp av appen kan du knyta till dig en lojal och trogen publik. I appen stannar läsarna under längre tid än till exempel på en webbsida.

2. Pushnotiserna. Funktionen med pushnotiser är oslagbar för den som jobbar med nyhetsmedier. Det råder ingen tvekan om att pushnotiser driver trafik. Senaste nytt kommer ju direkt fram till dina användares mobilskärm.

3. Nya intäktsmodeller. Med en mobilapplikation kan du skapa nya intäktskällor för ditt varumärke. Appen kan vara kopplad till en prenumeration eller ha möjlighet att visa användaranpassade annonser.

 

Steg för steg – så bygger du appen

Steg 1-6. Förberedelser inför starten

1. Hitta din målgrupp. Ta reda på var din målgrupp finns. Vilka mobilvanor har de? Är de trogna appanvändare? Inventera var din målgrupp hittar information och nyheter inom din nisch i dag. Det gäller alltså att känna sin publik, och förutspå dess mobilbeteende inom ditt område. I annat fall kastar du bara pengar i sjön.

2. Planera din mediemix. Fundera på vilka kanaler din publikation redan har och vad en app kan tillföra i mixen. Att bygga en mobilapp är dyrt och tidskrävande, och troligtvis inte det första steget du bör ta när du bygger ditt varumärke.

3. Gör en budget. Det kan kosta från 100 000 kronor upp till 1 miljon att utveckla en app, enligt Markus Kämpe, grundare av Travappar.se. Att bygga en sajt är till exempel mycket billigare. Ett stort mediehus kanske har egna utvecklarteam som kan bygga appen, men en liten publicist kommer att behöva anlita leverantörer som kan utveckla och drifta appen – och som kan supporta den när den är klar. Appen kommer behöva vidareutveckling, inte minst när operativsystemen för smarta telefoner uppdateras.

4. Planera funktioner. En app ska vara enkel och användarvänlig och ge användaren någon form av service eller nytta. Utgå från användarens perspektiv. Vilken tjänst vill slutanvändaren ha? Ta gärna tidig hjälp av en UX-expert (UX = user experience) som kan hjälpa dig få en klar bild över vad din app ska göra. Genom att anlita ett proffs kan du spara pengar senare i form av minskad utvecklartid.

5. Var ska appen finnas? Appar som finns tillgängliga för iPhones och iPads laddas ned från AppStore. Android-användare som till exempel har mobilmärket Samsung hämtar sina appar i Google Play. De flesta appar byggs både för iPhone- och Android-telefoner, men om nästan hela din målgrupp är iPhone-användare kan det vara onödigt att bygga för alla.

6. Tjäna pengar på appen. Finns det någon intäktsmodell du kan koppla till appen? Eller ska den vara gratis för att driva trafik till din sajt eller stärka ditt varumärke? Är appen en del av ditt prenumerationserbjudande eller ska den vara annonsfinansierad? En marknadsföringsyta direkt i mobilen kan vara attraktiv för många annonsörer. Missa inte heller chansen att dra nytta av den detaljerade statistik du kan få om dina användare från appen.

Steg 7-10 Börja utveckla appen

7. Hitta utvecklare. Reka marknaden efter leverantörer som kan utveckla din app. Ta reda på pris för leverans, drift och support. Specificera så tydligt som möjligt alla detaljer om appen, var den ska laddas upp, tidsplan för arbetet och vilken service som önskas efter appen är lanserad. Försök hitta en leverantör som kan sätta sig in i tidskriftens och era kunders behov, inte bara från ett tekniskt perspektiv. Kanske kan du hitta en samarbetspartner som redan har utvecklat appar med de funktioner som du önskar. Du kan spara många kronor på att välja en färdig lösning i stället för att försöka uppfinna hjulet själv.

Tre olika sorters appar

Även om du inte ska programmera appen själv är det bra att ha koll på vilka skillnader det är mellan olika typer av appar. Inte minst om du ska göra en beställning hos en leverantör. Man skiljer på webbapplikationer, native-appar och hybridappar. I vår guide har vi valt att fokusera på mobilapplikationer, det vill säga native-appar och hybridappar, som användaren kan ladda ned från Google Play och AppStore – och som också användare kan hitta i Google Play och AppStore.

  • En webbapplikation finns inte i Google och Apples appbutiker utan användaren måste ladda ned den från hemsidan till sin telefon genom att trycka på ”Lägg till på hemskärmen”. En webbapplikation är i princip en mer användarvänlig hemsida och kan vara lämplig för dig som har en tjänst som användaren kanske bara använder en gång. För mer vanebildande appar, som användaren tar del av vardagligen, är native-appar och hybridappar mer lämpade.
  • Nativeappar kan lite förenklat beskrivas som den mest avancerade appen att programmera, men det är samtidigt den applikation som här bäst prestanda. De är smidiga, funktionella och lättare att vidareutveckla. De är byggda för operativsystem som används av smarta telefoner och drar fördel av telefonens inbyggda funktioner som till exempel kameran.
  • Hybridappar är billigare att programmera än nativeappar, och kan fungera så gott som lika bra, men har nackdelen att om du vill vidareutveckla appen med nya funktioner kan det bli rejält dyrt. En hybridapp kan ändå vara intressant för dig som i princip främst vill att din hemsida ska fungera som en mobilapplikation också.

8. Börja i liten skala. Du kommer kunna uppdatera och förändra appen även efter att den är lanserad. Börja med det absolut viktigaste, ett nyhetsflöde med pushnotiser kanske är den första funktionen i din app.

9. Programmera appen. Tidigare var det stora skillnader mellan att programmera en app för AppStore och en för GooglePlay. För att programmera för iPhones operativsystem iOS eller Androids operativsysstem krävdes olika kodbas. Att få tag på mobilutvecklare som behärskade AppStore och Apples teknik var svårt. Tack vare olika ramverk som finns gratis som open source går det numera lättare att använda samma kodbas, programmeringspråket Java Script, för båda appmiljöerna. Men du kommer ändå att behöva göra två separata filer för att kunna ladda upp appen både i AppStore och i Google Play. Apple som äger AppStore ställer höga krav på hur en app ska vara utformad för att få laddas ned hos dem. Google har lite mildare ramverk.

Programmeringsspråk för applikationer

  • Android-appar (som laddas ned från Google Play) görs vanligtvis med programmeringsspråket Java eller Kotlin i programmet Android Studio.
  • Iphone-appar (som finns i AppStore) byggs ofta i det mer avancerade programmeringsspråket Objektiv-C eller det nyare programmeringsspråket Swift. Vanligtvis behöver koden för iOS (iPhones operativsystem) passera Apples mjukvara XCode som översätter koden.

10. Välj grafisk form. Idealet är att först göra wireframes med designen tillsammans med en UX-expert och sedan börja det tekniska arbetet med utformningen av appen. I verkligheten sker det här arbetet ofta parallellt. Se till att skapa ett team som samarbetar väl – och där alla kommunicerar med varandra. Din grafiska profil ska så klart följa ditt varumärke i övriga plattformar. Gränssnittet ska vara mobilanpassat. En så ren och tydlig form som möjligt är att föredra i en app.

Steg 11-12 Innan du lanserar appen

11. Se till att du äger appen. Många leverantörer kan även stå som app-ägare till åt dig, men då är du också fast hos den leverantören sedan. Vill du göra större förändringar av appen är det bara ägaren som kan be Apple och Google om lov att göra det.

12. Testa, testa, testa. Utse testpiloter som kan prova betaversioner av appen i förväg och pumpa dem på information om hur väl den fungerar. Kom ihåg att alla funktioner inte måste finnas innan lansering, men det är bra om det som du ser som viktigast med din app fungerar smidigt. Ta med övrig feedback för framtiden för eventuell vidareutveckling av appen.

Steg 13-15. Lansera appen

13. Marknadsför din app. En app är ingenting utan användare. Se till att marknadsföra din app så mycket som möjligt inför lansering (och även återkommande efter lansering). Använd de kanaler du redan har tillgång till, kanske en sajt och ett nyhetsbrev. Och glöm inte bort sociala medier! Härifrån kan du lätt få användare att klicka vidare till att ladda ned din app.

14. Svara på recensioner. Lite överkurs, men så värt det. Recensioner är det första en mobilanvändare ser när den ska ladda ned en app. Får du negativa recensioner, ta dig tid att svara på dem och försök åtgärda eventuella problem.

15. Uppdatera vid behov. Se till att underhålla appen och uppdatera den när till exempel telefonens operativsystem uppdateras. (Det sker kontinuerligt både för Android-telefoner och iPhones som har operativsystemet iOS, och det kan påverka hur väl din app fungerar.) När appen är lanserad och du vet hur många som laddat ned kan du börja fundera på om du har ekonomiska resurser till att lägga till fler funktioner.

Läs också:

 

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här