Chef är Sveriges största tidskrift på Linkedin
Chef är den största svenska tidskriften på Linkedin, enligt vår kartläggning. Och den enda med över 100 000 följare. Redaktionschefen Cecilia Norrby berättar om framgångsrika Linkedin-kampanjer och svårigheten med att jobba med grupper på plattformen.
– Förra sommaren sprängde vi gränsen 100 000 följare. Det var en milstolpe som vi hade jobbat mot, säger Cecilia Norrby, redaktionschef på Chef.
Tidningen Chef är Sveriges största tidning inom ledarskap och den har tagit en stark position på världens största professionella sociala nätverk: Linkedin. Chef har över 117 000 följare – och fortsätter att växa. Som en jämförelse har den näst största svenska tidskrift som vi hittat, Byggindustrin, strax över 31 000 följare.
– Vi var länge det största svenska medieföretaget överhuvud taget på Linkedin, men sedan gick Dagens Industri om oss, säger Cecilia Norrby.
Dagens Industri har nu över 166 000 följare vilket går att jämföra med internationella tidskriften The Economist som har 12 miljoner…
Tillbaka på den svenska marknaden – som förstås är mindre. Vad är då receptet bakom Chefs framgång?
Cecilia Norrby sammanfattar med orden trovärdighet och relevans. Det är ledord som genomsyrar hela Chefs verksamhet. Tidningens journalistik ska kännas angelägen för dagens chefer.
– Vi har alltid i vår journalistik lyft fram casen; chefer som berättar själva. Vi vill göra Sveriges chefer ännu bättre, att upskilla och rusta dem i arbetslivet. Det är vår vision.
En vision som passar väl ihop med Linkedins mission att skapa globala professionella nätverk och bidra till att yrkesverksamma blir mer produktiva och framgångsrika.
En annan faktor bakom framgången är förstås att tidningen i sig har en stor läsekrets. Enligt senaste Orvesto Konsument har den tryckta tidningen 148 000 läsare. Vidare är ju tidskriftens ämnen, karriär och ledarskap, som klippta och skurna för just Linkedin.
– Personer som är på Linkedin är där i sina professioner. De är ofta intresserade av karriärutveckling och ledarskap, säger Cecilia Norrby.
– Vi är en tidskrift med ämnen som passar här. En tidskrift om kattungar kanske passar bättre på Instagram.
Chef har funnits på Linkedin sedan 2012. Det är i dag tidningens viktigaste sociala medie-kanal. Dagligen lägger Chef ut omkring tre redaktionella inlägg, ibland även inlägg från marknadsavdelningen eller tidningens innehållsstudio. Redaktionella grejer som ger nytta och inspiration väcker störst engagemang. Det kan vara artiklar som lyfter fram goda förebilder, starka varumärken eller framgångsrika arbetssätt.
– På Linkedin finns en pay it forward-tanke. Vi är där i våra yrkesroller och vi delar det som gynnar vårt eget varumärke.
Ett sätt att öka synligheten för inlägg är att även medarbetare, på eget initiativ, delar tidningens material på sina egna profiler på Linkedin.
– Vi vill att innehållet ska nå ut och förväntar oss att de som jobbar på Chef vill det med. Det är en värderings- och kulturfråga. Inlägg får större spridning om envar skriver något eget och lägger det i sitt eget flöde.
Förutom vanliga inlägg gör Chef även kampanjer på Linkedin. 2018 uppmärksammades kvinnliga chefer under hashtagen #honlyftemig. Under 2021 är det ålderism som är på agendan. På Linkedin ställde Chef frågan Hur gammal är en bra chef? Med hjälp av gilla-knapparna har 960 personer röstat. Det finns även ett verktyg för att göra omröstningar på Linkedin, men Chef valde i stället att använda de olika gilla-knapparna. Tills nu har 145 personer kommenterat inlägget.
– Det visade sig att #hurgammalärenbrachef var en provokativ hashtag. Vi följde upp med en undersökning som visade att 43 procent av cheferna känt sig åldersdiskriminerade, säger Cecilia Norrby.
Hon betonar vikten av att snabbt svara på kommentarer, och att inte vara rädd för att väcka debatt.
När Chef intervjuar personer eller företag som är aktiva på Linkedin kan de tagga dem i inläggen. Detta grepp används ofta när Chef delar senaste avsnitten av podden Chef Dilemma. Tidigare i år intervjuade chefredaktör Cissi Elwin Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson i podden.
– Vi försöker servera hjärnan smarta insikter som får hjärtat att bulta, säger Cecilia Norrby om Chefs innehåll på Linkedin.
Tidningen har även två Linkedingrupper för chefer: Klimatsmarta chefer (som har drygt 500 medlemmar) och Chefer och ledare i Sverige (som har 4 200 medlemmar). Den senare är fortfarande större än Chefs Facebook-grupp Chefa i coronakris som växt explosionsartat under året.
– Det sa bara boom! Det fanns ett behov. Vi startade gruppen för att lyssna på chefer, vad har de för behov eller svårigheter under krisen? Den gruppen fick värsta uppsvinget, säger Cecilia Norrby.
Grupperna på Linkedin har inte sett samma utveckling. Det är lite trassligt att jobba med grupper på Linkedin medger Cecilia Norrby. Det som läggs ut i gruppen kommer inte automatiskt ut i medlemmarnas flöden och syns inte för de som inte är med i gruppen. Det tog ett tag innan redaktionen hittade rekommendera-knappen som gör att administratören kan pusha ett inlägg i veckan. Därtill måste ju alla grupper underhållas med innehåll och kommentarer – och då inte bara från den egna tidningen.
– Det gäller att hitta rätt ämnen och tilltal.
Generellt gäller enligt Cecilia Norrby på Linkedin att:
– Man måste vara bjussig och generös. Det är ett härligt, positivt, konstruktivt klimat på Linkedin.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Chef
Chef
Ägare: Ledarna
Grundades: 1995.
Upplaga: 148 000 tidningsläsare, enligt senaste Orvesto Konsument.
Följare på Linkedin: över 117 000.
Grupper på Linkedin: 2.
På LinkedIn från och med: 2012.
Byggindustrin: ”Rätt att finnas på Linkedin”
Tidningen Byggindustrin har näst flest följare på Linkedin av svenska tidskrifter, enligt vår kartläggning. Ansträngningen för att nå dit har faktiskt inte varit jättestor, berättar Anders Carlén, chefredaktör.
Visste du att den näst största svenska tidskriften på Linkedin heter Byggindustrin, enligt vår kartläggning?
– Åh, vad kul! Då gör vi något rätt, säger Anders Carlén och fastslår:
– Bevakar man en bransch som har stor rörlighet på arbetsmarknaden då är det rätt att finnas på Linkedin.
Och byggbranschen har ett starkt fäste i det professionella nätverket.
Branschtidningen Byggindustrin bevakar samhällsbyggnadssektorn och växer stadigt på den Linkedin. I dag har Byggindustrin över 31 000 följare.
– Vi ser en tydlig koppling mellan ökad trafik och Linkedin. Näst efter vårt nyhetsbrev är det Linkedin som ger mest trafik från nya läsare som inte redan är tidningsprenumeranter, säger Anders Carlén.
Magasinet Byggindustrin kommer ut tio gånger per år. Prenumeranterna får även varje vecka analysbrevet Byggindustrin Insikt, vidare finns ett vanligt gratis nyhetsbrev med 60 000 mottagare. På sajten finns både gratismaterial och premiumartiklar.
– Vi lägger ut både låsta och olåsta artiklar. Att lägga ut artiklar som är bakom inloggning är ett sätt att driva konverteringar. Acceptansen för att material är låst har växt. På Linkedin är det sällan någon som frågar varför artikeln är låst, säger Anders Carlén.
För Byggindustrin krävs det ingen stor arbetsinsats för att sköta företagskontot på Linkedin. Redaktören lägger ut ett redaktionellt inlägg på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
Byggindustrin har även tidigare lagt ut filmer om nya nummer på Linkedin för att marknadsföra tidningen. Men är det klick och interaktioner man är ute efter funkar inlägg med länk direkt till en intressant artikel bäst.
– Det finns en efterfrågan efter kunskap. Men dela inte allt material på Linkedin, utan se över vilken typ av artiklar som går bäst för just er och fokusera på dem, tipsar Anders Carlén.
– I till exempel på nytt jobb-artiklar kan det vara smart att vara lite hemlig för att locka till klick.
Byggindustrin taggar personer, företag och organisationer i inläggen för att få bra spridning. Om tidningen har gjort ett stort paket med artiklar som ska toppa sajten under dagen brukar redaktören länka direkt till startsidan.
– Då redigerar vi länkrubrik och bild manuellt för att det ska se snyggt och specifikt ut.
Hur jobbar ni med kanalen som privatpersoner?
– Det varierar. Jag gör det lite sporadiskt, men utan någon större tanke. Nästan allt jag gör på Linkedin rör Byggindustrin eller förlaget Fastighetsnytt. Jag månar om att få läsning av Byggindustrin. Det finns de som är väldigt personliga på Linkedin, men jag upplever att det är mest fokus på arbete. Det är underförstått att man representerar sitt företag eller personliga varumärke.
Anders Carlén råder andra tidskriftsprofiler att inte vara rädda att knyta nya kontakter på Linkedin.
– Det är ett bra sätt att träffa nya läsare. Många som följer mig privat på Linkedin har jag aldrig träffat. Det är ett sätt att nätverka i branschen.
Ett annat tips som riktar sig till journalister är att det oftast är lätt att få kontakt med intervjupersoner via Linkedin. Har du inte mejladressen till en chef kan du bara klicka på ”connect”-knappen i Linkedin i stället. De flesta tackar snabbt ja till en ny kontakt.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Gabriel Liljevall
Byggindustrin
Ägare: Bonnier Business Media.
Grundades: 1931
Upplaga: 8 000. Räckvidd: 21 000 (enligt Orvesto Näringsliv).
Följare på LinkedIn: över 31 500
På Linkedin från och med: Oklart, men flera år tillbaka.
Fastighetsvärlden: ”En förlängning av vår jobbsektion på vår sajt”
Tidskriften Fastighetsvärlden lägger inte bara ut nyheter på Linkedin. Tidningen har ett extra företagskonto, Fastighetsvärlden Jobb, där man delar platsannonser för andra företag.
– Fastighetsvärlden Jobb på Linkedin är helt enkelt en förlängning av jobbsektionen på vår sajt. Här kan folk se och dela med sig om de känner någon som kanske kan vara intresserad av en jobbannons, säger Johann Bernövall, reporter på Fastighetsvärlden.
Att tidningen har valt att ha två olika konton med olika innehåll på Linkedin beror på att man inte vill blanda materialet. På det vanliga Linkedin-kontot delas nyheter och ibland någon puff för Fastighetsvärldens seminarier eller andra satsningar. Fastighetsvärlden Jobb är uteslutande en kanal för platsannonser.
Konkurrenttidningen Fastighetsnytt gör på liknande sätt. Fastighetsnytt har ett Linkedin-konto för tidningen och ett för jobbplattformen Fastighetsjobb.
Inläggen på Linkedinkontot Fastighetsvärlden Jobb länkar till jobbannonser som företag lagt ut på Fastighetsvärldens egenbyggda plattform som också heter Fastighetsvärlden Jobb. Det kostar inget extra för annonsörerna att synas på Fastighetsvärlden Jobb på Linkedin. Alla platsannonser som syns på hemsidan läggs ut även på Linkedin-kontot.
Totalt är det tre personer som på ett eller annat sätt jobbar med Linkedin på Fastighetsvärlden, men arbetsinsatsen är bara ett par minuter om dagen.
Papperstidningen Fastighetsvärlden kommer ut åtta gånger per år, men sajten uppdateras kontinuerligt med nyheter. Företaget ordnar också seminarier.
– Vi är visserligen ett magasin, men nyhetsarbetet upptar det mesta av redaktionens tid, säger Johannes Wredenmark, som är designer och formgivare på tidningen och en av de som jobbar med Linkedin.
Fastighetsvärlden skickar dagligen ut ett nyhetsbrev med premiuminnehåll riktat till branschen. På sajten är den största delen av materialet gratis, men unika toppnyheter läggs till en början bakom betalvägg.
Runt tio procent av sajtens besök kommer från sociala medier.
– Linkedin är absolut den sociala kanalen som är starkast för oss, säger Johann Bernövall.
Dagligen lägger Fastighetsvärlden ut minst ett par nyheter. Därtill tidsinställer redaktionen några inlägg som är anpassade för kvälls- eller helgläsning.
– Folk kopplar av lite då, men kikar fortfarande in på sina appar för att se vad som hänt, uppger Johann Bernövall.
Tidningens delningar i sociala medier görs via tjänsten Hootsuite. Där planeras inlägg på Linkedin men även för Twitter och Facebook.
Hur gör man framgångsrika inlägg?
– I grunden handlar det om en stark och gärna unik nyhet. En bra bild lyfter ofta trafiken. Precis som med alla sociala medier handlar det om att dela konsekvent och relevant information för gruppen och kanalen. Om ens tilltänkta målgrupp inte är särskilt aktiv på Linkedin kanske en annan kanal är mer lämpad för att nå dem, säger Johann Bernövall.
Hur viktig är den här kanalen i framtiden för tidskriftsbranschen?
– Svårt att säga, men för oss som riktar sig till läsare i deras profession så är det en given plats att finnas på då alla är där.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Fastighetsvärlden
Fastighetsvärlden
Ägare: Holdingbolaget Swedish Property Intelligence Aktiebolag, ett konsultföretag inom fastighetsekonomi.
Upplaga: cirka 4 500, räckvidd cirka 8 000–12 000.
Grundades: 1986
Följare på LinkedIn: strax under 25 000
Följare på extrakontot Fastighetsvärlden Jobb: 9 000
På Linkedin sedan: Flera år tillbaka.