Horisont skapade en notismaskin med hjälp av AI
Gotlandsmagasinet Horisont samarbetade med en lokal aktör för att bygga en AI-notis-maskin. Ett halvår efter lansering växer tidningssajten – och den lilla redaktionen har fått mer tid för fördjupande journalistik.

Det här är historien om hur två lokala företag samverkade för att bygga en AI-tjänst som kan producera kortare nyhetsjournalistik.

– Vi tog kontakt med AI-baserade nyhetssajten Gotland Live för att höra om vi kunde samarbeta på något sätt. De kunde teknik, IT och AI, men de kunde inte journalistik och publicistik – och hos oss är det tvärtom, säger Martin Ahlquist.

Han är vd för H Press som ger ut Horisont och har tidigare jobbat som redaktionschef på Svenska Dagbladet. I tidskriftsbranschen är han också känd som medgrundare av Fokus samt snart aktuell som vikarierande chefredaktör på Dagens Media.

Gotland Live, som Martin Ahlquist nämner, är en lokal nyhetssajt vars innehåll produceras nästan uteslutande med AI. Sajten skapades av Rikard von Zweigbergk, grundare av gotländska AI-företaget Live Squared AB och tidigare beredskapschef på Region Gotland. Det var Horisonts chefredaktör Christer Bjöhle och Rikard von Zweigbergk som tillsammans provade ut Live Squareds AI-verktyg för Horisont.

Lokala magasinet Horisont var också först ut att prova AI-verktyget som kallas Live2AI. För magasinets del har projektet inte haft några kostnader, utöver arbetstiden, då det hela var ett samarbete. I dag skriver notismaskinen runt fem notiser per dag som går rakt ut på Horisonts sajt. Notiserna kontrolleras löpande i efterhand av magasinets chefredaktör, men det är sällan något som behöver justeras.

– Någon gång har samma notis publicerats två gånger, men då var det bara att ta bort den ena, säger Martin Ahlquist.

Sedan den nya sajten lanserades i oktober har antalet besökare vuxit. Under tidig sommar började AI-notiserna köras ut skarpt och trafiken har bara fortsätt växa. Hittills i år har sajten besökts av 60 000 unika användare, vilket är ungefär dubbelt så många som under hela förra året.

Vid sidan av sajten görs även ett månadsmagasin som trycks i cirka 800 exemplar och bland annat delas ut på Brommaflyg som går till Visby. Vidare har Horisont ett populärt nyhetsbrev som skickas ut tidigt varje morgon. Brevet görs manuellt av chefredaktören – och är för många av de runt 1 700 läsarna en självklar start på dagen. Nyhetsbrevet har över 70 procents (!) öppningsgrad.

Vi ska inte snöa in på AI och leverera AI-produkter eller AI-verktyg – nej, vi ska leverera bra journalistik

Det tog ett halvårs arbete innan Horisont kunde lansera AI-notistjänsten på sajt. Notismaskinen hämtar information från lokala och nationella myndigheter och samhällsfunktioner. Innan lansering fick Horisont och Live Squared finjustera vad som anses relevant för läsarna (till en början producerade till exempel Live2AI för mycket material) och även fått göra om prompten för att det ska bli tydligare i texten vem som är citerad (det var lite otydligt till en början). Exempel på källor bakom AI-notiserna: händelserapporter från polisen, väderprognoser och pressmeddelanden.

Vad Martin Ahlquist känner till har de AI-genererade notiser inte fått några reaktioner från läsarna. Det publiken möjligen märkt är att mer tid ges till fördjupningar och granskningar för Horisont i dag. På redaktionen jobbar bara två personer, men produktionstakten är hög.

Martin Ahlquist betonar att införandet av AI-verktyget inte handlar om någon besparing, utan om att frigöra resurser. Chefredaktören har beräknat att notismaskinen frigör runt en timme om dagen för honom.

– Vi håller på med journalistik. Det är vår förbannade skyldighet att använda vartenda hjälpmedel som finns för att leverera så bra journalistik som möjligt. Och AI kan vara ett verktyg för att göra det. Men vi ska inte snöa in på AI och leverera AI-produkter eller AI-verktyg – nej, vi ska leverera bra journalistik, säger Martin Ahlquist.

Text: Matilda Nilsson

Fler artiklar i vår guide om AI för redaktionen

Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här