Affärsmodellen bakom världens första AI-modetidning
Han promptade en hel modetidning. Carl-Axel Wahlström berättar om affärsmodellen bakom världens första AI-genererade modemagasin och låter dig tjuvkika på AI-bilder från kommande numret.

Modemagasinet COPY har uppmärksammats i internationella medier som Vogue och Business Insider. Men än så länge verkar ingen ha följt efter Carl-Axel Wahlströms initiativ.

Creative director Carl-Axel Wahlström grundade COPY Magazine.
Creative director Carl-Axel Wahlström grundade COPY Magazine.

– Det har förvånat mig. När jag började jobba med COPY Magazine i mars 2023 trodde jag att det var en kapplöpning, att det satt hundra andra människor och stora företag som skulle göra AI-magasin. Jag är fortfarande helt förbluffad över att vi inte har sett fler titlar skapade med den här fantastiska tekniken, säger Carl-Axel Wahlström.

COPY Magazine kom ut i print i augusti 2023. Tidningen producerades med hjälp av generativ AI av creative director Carl-Axel Wahlström. Han har skapat säkert 40 000 bilder för att få fram urvalet på de runt 450 AI-genererade modebilder som finns i magasinet.

– Det här är inget man gör över en helg. Att AI-generera COPY Magazine var ett halvårs heltidsjobb. Det ligger säkert hundratusentals timmar bakom COPY Magazine.

Omslag på första numret av COPY Magazine – världens första AI-modemagasin.
Omslag på första numret av COPY Magazine – världens första AI-modemagasin.

Samtidigt konstaterar Carl-Axel Wahlström att han sparat både tid och pengar genom att producera tidningen med hjälp av AI-verktyg.

– Modebranschen har alltid gjort redaktionella jobb på låga budgetar, men det som är unikt med att göra modetidning med AI är vi kan brodera ut våra stories mera. COPY Magazine har rest till Kina, Antarktis, USA och svenska skärgården i samma nummer.

Enligt Carl-Axel Wahlström var skälet till att han gjorde tidningen att tidigt bevisa potentialen med generativ AI.

– Det var något kittlande med att göra ett modemagasin med AI för att det speglar den samtid som vi har. Jag ville också att tidningen skulle vara fysisk, tryckt och ha en bred distribution.

Alla bilder i tidningen är AI-genererade, liksom texterna. På det sättet är COPY Magazine inte ett modemagasin i traditionell mening.

– Kläderna i magasinet är inga riktiga kläder, det är bara kläder som ska inspirera, snarare än att man faktiskt kan gå och köpa dem – för det kan man ju inte.

COPY Magazine har inga annonser. Målet med tidningen är inte heller att produkten i sig ska gå plus.

– Den krassa sanningen är att det är svårt att få ekonomin att gå ihop i magasinsvärlden. Därför valde jag den har nya affärsmodellen där vi inte förlitar oss på annonsörer utan vi förlitar oss i stället på kommersiella uppdrag som vi får i anknytning till vårt magasin. Vi ser COPY Magazine mer som en produkt som på något sätt ska främja något annat.

Sedan i höstas driver Carl-Axel Wahlström byrån COPY Lab tillsammans med två medarbetare. COPY Lab skapar – och skalar upp (förstorar) – AI-bilder till bland annat kommersiella kampanjer.

Smygkika på AI-bilder från nästa nummer av COPY Magazine.
Smygkika på AI-bilder från nästa nummer av COPY Magazine.

Till nästa nummer av COPY Magazine experimenterar teamet med olika tryckfärger och papperskvaliteter. Nummer 2 kommer ut i april.

– Vi har verkligen försökt att jobba med den taktila upplevelsen av magasinet. Precis som i gamla biblar har vi bland annat lagt guld och silver längs sidorna, säger Carl-Axel Wahlström.

Det är inte första gången som Carl–Axel Wahlström ger ut ett uppmärksammat magasin.
2008 grundade han och Hanna Hedman tidskriften Fashion Tale – ett modemagasin som var helt byggt på bilder.

– Vi ringde upp våra drömfotografer och frågade om de ville ställa upp – och det ville de. Det som vi gav dem i sin tur var mycket kreativ frihet och utrymme – och på något sätt kärleken till fotografi.

Tidningen kom ut i fyra nummer. Men sedan gick inte ekonomin ihop?

– Nej, men det handlar också om hur man mäter värde. För mig var Fashion Tale den snabbaste vägen till att få en karriär som art director och creative director. Nedlagt arbete kan betala sig på olika sätt.

Porslinshy. Det har många AI-generade modebilder. Det här försöker COPY Lab kommer bort ifrån genom att jobba med flera olika AI-verktyg och alltid vara noga med retuschen.
Porslinshy. Det har många AI-generade modebilder. Det här försöker COPY Lab kommer bort ifrån genom att jobba med flera olika AI-verktyg och alltid vara noga med retuschen.

Carl-Axel Wahlström har jobbat inom mode de senaste 15 åren, bland annat med reklam, marknadsföring, fotografi och film. Redan 2022 började han experimentera med generativa AI-bildverktyg. Han vill dock inte berätta vilka verktyg han specifikt jobbar med – och förklarar att bilderna i COPY gått genom flera AI-verktyg, skalats upp och därefter retuscherats i Adobe Photoshop.

– Vi skriver inte bara en prompt och nöjer oss där. Vi lägger ner otroligt mycket tid på retusch och att sätta ihop bilder och snurra dem genom flera verktyg. Om någon skulle studera vår process skulle vi kunna säga att ”vi har påverkat originalbilden så mycket att vi nu faktiskt kan kalla den för vår bild.”

Porslinshy. Det har många AI-generade modebilder. Det här försöker COPY Lab kommer bort ifrån genom att jobba med flera olika AI-verktyg och alltid vara noga med retuschen.
I slutet av april kommer nästa nummer av COPY Magazine.

Att de enormt stora datamodellerna lovligt – eller olovligt – har samlat in en enormt stor mängd data, som modellerna sedan har tränats på, ser inte Carl-Axel Wahlström som problematiskt.

Flera bildmodeller har kritiserats för att de använt konstnärers verk, hur ser du på det?
– Det är bara svammel och okunskap. Människan har alltid inspirerats av andra. Det är nästan omöjligt att skapa någonting utan att ha blivit influerad på något sätt. Nu har det kommit en ny teknik, men AI-bilder är inte på något sätt mer stöld än att till exempel en fotograf bläddrar i ett fotomagasin och blir inspirerad och sedan plåtar någonting snarlikt.

COPY Magazine kallas för det första AI-genererade modemagasinet. Är det verkligen det?
– Ja, COPY Magazine är fortfarande ohotat. Det finns inget annat AI-genererat modemagasin vad jag vet. Vi har fått press från hela världen och någon journalist borde väl ha plockat upp om det fanns något annat.

Text: Matilda Nilsson
Foto: COPY Lab

Personligt

Carl-Axel Wahlström
Titel: Creative director och AI-artist
Familj: Fru och två barn
Bor: Stockholm
Hobby: ”Jag hinner inget utanför jobbet. Kalendern är AI, bara. Man måste ha det här hyperfokuset om man ska kunna förstå och bemästra AI. Artificiell intelligens är enkel och banal på ytan, men den är otroligt komplex och magiskt spännande när man dyker ned i den.”
Talang: Impulsiv och litar på magkänsla.
Aktuell: Grundare av COPY Magazine, som kan vara världens första AI-genererade modemagasin.

Skapa dina AI-bilder som COPY-grundaren

Steg för steg med Carl-Axel Wahlström

  1. Börja med en tydlig idé.
  2. Förenkla idén till tydliga ord, det vill säga din prompt.
  3. Skriv din prompt. Vad består bilden av? Vilka komponenter? Beskriv t ex: platsen, miljön, kontexten, personen, situationen människan befinner sig i, ljuset, tid på dygnet och typ av kamera med mera. Ta gärna med årtionde, är det 60- eller 80-tal till exempel, och vad det är för stil? Studiofoto eller redaktionell stil?
  4. Låt dig inspireras av fotografer och fotografier du gillar. Titta på fotografiet du inspireras av och kopiera de komponenter som finns i bilden i din prompt. Carl-Axel Wahlström skriver ogärna med specifika fotografnamn i stället kan man prompta sådant som just en viss fotograf är duktig på, t ex ”dokumentärfoto”.
  5. Var sparsam med antalet ord i din prompt. Tänk ”keywords” och undvik onödiga mellanord.
  6. Kör flera varv. Carl-Axel Wahlström berättar att hans bilder ofta har körts genom flera olika AI-verktyg. Alla verktyg har en viss stil. För att bilden ska bli mer unik behandlar han dem gärna i flera olika.
  7. Ta dig ur loopen. AI kan producera mycket och ofta blir det bättre och bättre för varje prompt. Det gäller att kunna sätta stopp och nöja sig i stället för att fastna i en evighetscirkel av nya bilder.
  8. Kurera urvalet. I det här läget kan du ha 1000-tals bilder, som du behöver göra ett urval från. Nu gäller det att gå tillbaka till din ursprungsidé. Vad var du för bild du önskade? Vad är det för story du vill berätta med dina bilder?
  9. Skala upp bilderna. Generellt har AI-bilder låg upplösning, runt 2 000 pixlar gånger 2 000 pixlar. Det kan räcka för en helsida i tidningen, men inte mycket mer. Här behöver du använda andra AI-verktyg för att skala upp dina bilder i det format du behöver.
  10. Retuschen. Som sista steg i processen retuscheras bilderna i gamla vanliga Adobe Photoshop. Ska bilderna i print? Gör om dem till TIF-format och CMYK-färger innan de skickas till tryckeriet.

Fortsätt läsa fler artiklar i vår stora guide om AI-bilder

Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här