Tre internationella tidningar som hittat den unga publiken
Här följer tre internationella tidskrifter att hämta inspiration ifrån för dig som vill nå ut med din journalistik till flera unga läsare, lyssnare eller tittare.

Indy100

Indy100

Indy100 är sajten där läsarna verkligen har fått makten. Genom att läsa, gilla, dela, kommentera eller rösta för en artikel hamnar den högre upp på 100-listan av nyheter. På så sätt styr läsarna själva vad som hamnar på vänsterkrysset på sajten. Indy100 hette tidigare i100 och drivs av brittiska nyhetstidningen The Independent.

LADbible

Ladbible

LADbible är Storbritanniens näst största nyhetssajt, men dess innehåll ser du främst i sociala kanaler. Ägaren The LADbible Group har specialiserat sig på att producera underhållning och nyheter för den sociala generationen. The LADbible Group delar sitt material på Facebook, TikTok, SnapChat, Instagram och YouTube med flera och når med sina fem sajter LADbible, UNILAD, Tyla, SPORTbible och GAMINGbible 69 miljoner användare varje månad.

Forbes

Forbes

Amerikanska affärstidningen Forbes listar årligen de 30 mest framstående personerna under 30 år inom olika affärsområden. Forbes började med sina 30 under 30-listor redan 2011 och är långt från den enda tidning som kör det här greppet. Men årets lista andas modernitet och mångfald, utan att göra en grej av det.

Text: Matilda Nilsson

Tips: Nyligen lanserade Sveriges Tidskrifter Next Gen Board – en skuggstyrelse med uppgift att lyfta fram framtidens ledare. Läs mer och nominera dina kandidater senast 25 april

Läs mer om att hitta den unga målgruppen

GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här