Så har tidskrifterna utvecklat sina nyhetsbrev
Resumé Insikt har breddat sin målgrupp, Elinstallatören och Journalisten bytte leverantör och Emanuel Karlsten har börjat läsa upp sitt veckobrev i videoklipp. Här berättar tidskrifterna vad de lärt sig under arbetet med sina nyhetsbrev.

 

Yasmine Winberg, Resume Insikt: ”Vi märkte att folk skickade runt breven”

Resumé Insikt är ett betalnyhetsbrev för branschfolk. Det har gått igenom flera förändringar genom åren. Från fullängdsbrev till trafikdrivare till sajten, bland annat.

2016 startade Resumé tre analysnyhetsbrev under varumärket Resumé Insikt.
Yasmine Winberg var då redaktör för nyhetsbrevet Resumé Insikt Marknad. Breven för områdena kommunikation och media hade också varsin redaktör.

Yasmine Winberg– Från början utgick breven från vilka som var våra målgrupper. Men det blev förvirrande för våra prenumeranter. Marknads-, kommunikations- och mediechefer har ungefär samma informationsbehov. Sett så här i efterhand så hade vi haft ett inifrån och ut-tänk, säger Yasmine Winberg, som tillsammans med Julia Lundin, är redaktör för Resumé Insikt.

I stället för göra smala nyhetsbrev för olika nischer, slog Resumé Insikt ihop brevet om marknad och kommunikation och breddade sitt fokus. Vidare lades mediebrevet på Dagens Media i stället, i samband med att Bonnier Business Media köpte Dagens Media 2018 – och inriktningarna för varumärkena Resumé och Dagens Media renodlades mer.

Parallellt skedde också en annan utveckling. Från att leverera analyser och artiklar i fulllängdsformat i nyhetsbrevet gick Resumé Insikt över till att bli ett brev med nyhetspuffar till sajten.

– Vi märkte att folk skickade runt breven till varandra och vi tappade potentiella intäkter på det. Nu ligger våra artiklar i stället under lås på resume.se under vår sektion för Insikt. Visst folk kan fortfarande dela inloggningar med varandra, men vi tror att vi har bättre kontroll över det jämfört med att vidarebefordra ett fullängdsbrev, säger Yasmine Winberg.

Resumé Insikts artiklar ligger på Klara, en Bonnier-plattform för betalinnehåll som även DN, Expressen och Bonniers övriga affärstitlar använder. Artiklarna på Resumé Insikt är inte längre endast åtkomliga via nyhetsbrevet, de finns även tillgängliga för prenumeranter via puffar på Resumés startsida.

Att få tillgång till Resumés redaktionella innehåll kostar i dag omkring 5 995 per år. Då ingår även nyhetsbrevet från Resumé Insikt. Men hur gör man för att få läsarna att betala för ett nyhetsbrev?

– Man måste komma med något som inte finns någon annanstans – oavsett vad brevet handlar om. Vi fördjupar nyheter och försöker hitta andra ingångar än andra. Vi vill bidra med analys och affärsnytta. Läsarna ska känna att de måste läsa vårt brev för att vara bra på sitt jobb, säger Yasmine Winberg.

Öppningsgraden för nyhetsbrevet är runt 50 procent. I toppen av Resumés Insikts nyhetsbrev ligger alltid en välkomstkrönika från brevets redaktörer. Att ha ett personligt tilltal i nyhetsbrevet är något som Yasmine Winberg rekommenderar.

– Johan Såthe som var chefredaktör för Resumé tidigare ville att vi skulle vara mer personliga. Tanken bakom det personliga tilltalet är att prenumeranter känner större förtroende för en person än för ett varumärke – och det tänket har fortsatt.

Resumé Insikts nyhetsbrev
Prenumeranter: Över 4 000
Arbetsinsats: Redaktörerna Yasmine Winberg och Julia Lundin (som just nu är föräldraledig och ersatt av Amanda Törner) jobbar heltid med brevet.
Utkommer: Varje onsdag kl 15.
Betallösning: Ja!
Nyhetsbrevsverktyg: USA-baserade Oracle Eloqua.

Fredrik Karlsson, Elinstallatören: ”Nyhetsbrevet är viktigt och drar mycket trafik”

Tidningen Elinstallatörens digitalredaktör Henrik Sannesson gjorde en noggrann kartläggning av nyhetsbrevsverktyg när magasinet skulle byta leverantör. Han hittade ingen leverantör baserad i EU som mätte sig med amerikanska Mailchimp.

Fredrik Karlsson

Tidningen Elinstallatören ges ut av branschorganisationen Installatörsföretagen som är en del av Svenskt Näringsliv. I höstas beslöt organisationen att nyhetsbrev inte längre fick skickas med amerikanska distributören Mailchimp.

– Det var av GDPR-skäl efter en EU-dom, säger Elinstallatörens chefredaktör Fredrik Karlsson.

För att hitta en ny distributör gjorde digitalredaktör Henrik Sannesson en kartläggning av nyhetsbrevsleverantörer baserade inom EU.

Henrik Sannesson– Jag lyckades inte hitta någon leverantör som var lika bra som Mailchimp. Det vi tyckte var så bra med Mailchimp var bland annat att vi kunde jobba flera stycken med brevet samtidigt. Men vi hittade ingen annan bra tjänst som hade den möjligheten, säger Henrik Sannesson.

Han kartlade marknaden genom att jämföra olika kriterier som pris, användarvänlighet och svarstid från supporten. Han skapade även gratiskonton hos tio tjänster.

– Det är ett arbetsverktyg som man kommer arbeta mycket med. För att verkligen ta reda på det hur det är att jobba i ett verktyg behöver man testa dem.

Henrik Sannesson undersökte till exempel hur editorn (redigerarvyn) fungerade och hur utskicken såg ut när de kom fram till mottagare med olika e-postprogram.

Syskontidningen VVS-Forum har nyhetsbrevstjänsten Apsis, men för Elinstallatören föll valet på litauiska Mailerlite.

– En avgörande faktor var att nyhetsbrevet såg bra ut i olika mejlkorgar och även i mobilen. Mailerlites gränssnitt kändes också modernt jämfört med flera andra. Ett exempel är att om man gör om formatet på en puff kan man pusha den ändringen till alla andra puffar i samma utkast, säger Henrik Sannesson.

Moderorganisationen använder sedan en tid svenska Ungapped för sina medlemsutskick. När VVS-Forums avtal med Apsis gått ut kommer Elinstallatören eventuellt byta leverantör igen. Tanken är att båda tidningarna ska ha samma leverantör.

– Mailerlite har inte någon bindningstid och att det kostade halva priset för oss mot Ungapped. Om vi hittar en tjänst som är bättre och mer liknar det vi hade innan kommer vi byta igen.

För Elinstallatörens sajt är Facebook, Google och nyhetsbrevet de tre viktigaste trafikkällorna.
– Nyhetsbrevet är viktigt och drar mycket trafik. Vi lägger mycket krut på att skicka vid rätt tillfälle och med rätt ämnesrad. Vi jobbar om puffarna till brevet och ser till att lägga ut något nytt på torsdag förmiddag så det finns något färskt i brevet, säger Fredrik Karlsson.
Öppningsgraden för utskicket är runt 30 procent, vilket Henrik Sannesson är nöjd med.
– Vad jag förstått brukar tidskrifter lyckas bättre med sina utskick än vad som är branschstandard för nyhetsbrev generellt.

Elinstallatörens nyhetsbrev
Prenumeranter: cirka 30 000
Arbetstid: Digitalredaktörn jobbar ett par timmar i veckan med brevet. Ett externt annonshanteringsföretag lägger in annonser.
Utkommer: Varje torsdag kl 11.
Betallösning: Gratis för läsarna.
Verktyg: Litauiska MailerLite.

Helena Giertta, Journalisten: ”Läsningen på sajten gör ett skutt uppåt”

Tidningen Journalisten bytte leverantör av sitt dagliga nyhetsbrev i mars i år. Detta för att bättre kunna skydda personuppgifterna som samlas in till e-post-utskicken.

Helena GierttaHelena Giertta, chefredaktör för Journalisten, ni bytte nyligen nyhetsbrev varför?
– Främsta skälet var att vi haft amerikanska leverantören Mailchimp och det funkar inte med GDPR. Den nya tolkningen av EU-domstolen sedan i somras gör att standardavtalet Privacy Shield har fallit. EU-domstolen slog fast att Privacy Shield-avtalet mellan EU och USA inte ger ett tillräckligt skydd för personuppgifter när dessa förs över till USA. Det som skickas från USA har amerikanska staten någon form av möjlighet att ta del av.

Vad var viktigt för er när ni bytte leverantör?
– Förutom att vi letade efter en svensk leverantör så var det viktigt för oss att det gick att göra utskick via RSS-flöde. Vi skickar nyhetsbrev varje dag och behöver ha ett automatiserat utskick. Vi har inte tid och resurser att göra det manuellt. Vi är bara tre reportrar. Finansliv, som vi även producerar, hade redan svenska Ungapped som nyhetsbrevsleverantör. De är bra att ha att göra med.

Hur gjorde ni för att säkerställa att personuppgifternas skyddas i enlighet med GDPR?
– Vi har ett avtal med Ungapped som garanterar att personuppgifter inte får ligga kvar för länge, att de slängs och försvinner från registret. Det är ett detaljerat avtal på flera sidor. Vi har även ett personuppgiftsbiträdesavtal där Ungapped garanterar att skydda personuppgifter så att de inte ska komma på avvägar.

Vilka är fördelarna och nackdelarna med ert nya verktyg?
– Alltid när man byter digitalt verktyg så blir det lite strul i början. Något händer när man byter verktyg – utskicket når inte alla. Förutom barnsjukdomarna har Ungapped fungerat jättebra. Vi har fått en snygg mall och nu kan vi följa GDPR och skydda våra personuppgifter. Enda nackdelen är priset. Det blev dyrare för oss att gå från amerikanska Mailchimp till ett svenskt företag.

Vad är er affärsmodell för nyhetsbrevet?
– Vi har dagliga nyhetsbrev för att kunna sälja annonser. Nyhetsbrevet är gratis, men en liten del av sajtens innehåll ligger bakom inlogg. Klickar man sig vidare från nyhetsbrevet och hamnar på en premiumartikel måste man vara prenumerant för att kunna läsa. Vi kan se att läsningen på sajten gör ett ordentligt skutt upp varje gång vi skickar ett nyhetsbrev.

Tidningen Journalistens nyhetsbrev
Prenumeranter: runt 15 000.
Arbetstid: Allt som publicerats före ett visst klockslag plockas upp via ett automatiskt RSS-flöde. Det tar det ingen tid från övrigt arbete. Det här har blivit en ny deadline för redaktionen. Vi vill gärna ha ut nyheterna före utskicket.
Utkommer: Klockan 16 varje vardag.
Betallösning: Nej.
Verktyg: Svenska Ungapped.

Emanuel Karlsten: ”Jag är en enmansshow”

Journalisten Emanuel Karlsten startade för ett år sedan ett nyhetsbrev som vann Stora Journalistpriset. Men till en början var det inget traditionellt utskick via e-post.

Coronaveckan som gått startade i april 2020. Emanuel Karlsten började lägga ut sina veckovisa sammanfattningar av nyhetsläget under pandemin på sin egen WordPress-sajt. Blogginläggen ledde både till egna granskningar och andras nyheter.

Emanuel Karlsten– Jag startade för att jag inte hade några andra intäkter och det här blev en livlina. Coronaveckan som gått är ett sätt att ge en överblick över nyhetsläget kring corona, det är en slags rapport kring det största som hänt under veckan, säger Emanuel Karlsten.

I november förra året vann han Stora Journalistpriset i kategorin Årets Förnyare för coronabevakningen. Allt innehåll på Emanuel Karlstens sajt är gratis för besökaren att läsa och ta del av. Journalistiken finansierar han sedan tidigare via Patreon, som är en prenumerationstjänst för personer som vill stötta till exempel olika kreatörer.

– Jag får ungefär 30 000 kronor i månaden via Patreon så det är väl ingen toppenaffär, men det är fin grundplåt för en frilansjournalist. Min affärsmodell är att jag vill att man ska tycka att det är jag skriver är så relevant, inte bara för en själv men även för samhället, att man vill stötta mig att fortsätta, säger Emanuel Karlsten.

I slutet av förra året började han läsa upp sina veckovisa sammanfattningar om coronapandemin i videoklipp på sociala medier. Möjligheten att få ett e-postutskick om Coronaveckan kom under andra kvartalet 2020.

– Att signa upp sig på nyhetsbrevet är gratis. Men om du stöttar mig via Patreon då får du hela artikeln, inte bara en länk.

Han har märkt att e-post-utskicken ger effekt. I nyhetsbrevet framgår att det är möjligt att betala för det redaktionella arbetet via Patreon. För de som inte betalar sedan tidigare blir nyhetsbrevet en knuff för att börja betala.

– Materialet är bara ett klick bort, men jag tror det verkligen går fram att du som läsare får personlig nytta om du betalar via medlemskap i Patreon, säger Emanuel Karlsten.

Nyhetsbrevet skickas via en WordPress-applikation för amerikanska nyhetsbrevstjänsten Mailchimp.

– Jag har en jättegammal WordPressinstallation som jag inte uppdaterat på flera år, i alla fall inte designen. Det finns en charm i att det är så superavskalat.

Emanuel Karlsten lägger inte tid på att genomlysa statistiken från nyhetsbrevet, men han har märkt att det tillkommer fler prenumeranter på brevet.

– Jag är en enmansshow och försöker lägga fokus på innehållet.

I Amerika har flera journalister blivit enmanspublicister via nyhetsbrev genom prenumerationstjänsten Substack. Varför använder du inte den?

– Jag vet inga svenska journalister som har lyckats där. Och för mig är det roligaste att skriva för bredden. Jag tycker det är bakvänt att gömma materialet så att bara de som har råd kan komma åt det.

Emanuel Karlstens nyhetsutskick
Antal prenumeranter: Under 2 000.
Arbetstid: Ingen. Det är ett automatiskt RSS-flöde som går varje dygn.
Utkommer: Vid midnatt och kl 15 varje dag som det finns något nytt på sajten.
Betallösning: Frivillig via Patreon.
Verktyg: WordPress-applikation för amerikanska nyhetsbrevstjänsten Mailchimp. WordPress ägs av amerikanska Automattic.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Janne Naess, Peter Knutson, Tor Johnsson och Stina Stjernkvist

Tidskrifter tvingas lämna populär leverantör av nyhetsbrev

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här