Digital eller tryckt tidskrift?
Ska tidskriften ges ut digitalt, i tryckt form eller i båda kanalerna?
Om ditt alster ska utkomma som periodisk skrift, det vill säga i tryckt form med fyra eller fler nummer per år, måste du enligt lag skaffa ett utgivningsbevis från Patent- och registreringsverket (PRV) innan du ger ut det första numret. Utgivningsbevis söker du enklast från PRV:s webbplats.
Guide: Allt du behöver veta om utgivningsbevis (pdf).
Om tidskriften ska utkomma i digital form gäller andra regler. Läs mer om dessa på Mediemyndighetens sajt.
Om du vill starta en skoltidskrift, läs mer längst ned på denna sidan.
Vem ska äga tidskriften?
Organisationer som ger ut en tidskrift har att välja mellan att själva stå för ägandet eller att bilda ett särskilt bolag för tidskriftsutgivning. Läs mer om reglerna för ägandet av en tidskrift på PRV:s webbplats.
Anmäl ansvarig utgivare till PRV
Bestämmelserna för periodiska skrifter, till exempel en tidskrift, styrs av grundlagen tryckfrihetsförordningen (TF). Enligt TF har alla svenska medborgare rätt att fritt ge ut skrifter, böcker och tidningar. Förutsättningen är att bestämmelserna i förordningen följs. Hit hör bland annat reglerna om att du måste ha ett utgivningsbevis från PRV innan din periodiska skrift kommer ut med sitt första nummer. För att klassas som periodisk skrift ska din tidskrift vara avsedd att ges ut minst fyra gånger per år enligt en utgivningsplan och ha en bestämd titel.
Anmäl utgivare till Mediemyndigheten
Om tidskriften ska ges ut i digital form ska du vända dig till Mediemyndigheten. På samma sätt som yttrandefriheten i tryckta medier skyddas av TF kan yttrandefriheten skyddas vid publicering på webbplatser, webb-tv, webbradio och e-posttidningar kan omfattas av grundlagsskyddet.
Läs mer om vad som anses vara ett traditionellt massmedieföretag och vilket skydd dessa har hos Mediemyndigheten.
Om tidskriftssajten inte drivs av traditionellt medieföretag kan du ansöka om utgivningsbevis för din webbplats. Utgivningsbeviset gäller i tio år och ger din webbplats grundlagsskydd. Läs mer på Mediemyndighetens sajt om dina rättigheter och skyldigheter.
Via Mediemyndigheten kan du även få en överblick över vilka lagar och regler som gäller för publicering på internet.
Val av tryckeri
Det kan finnas mycket pengar att spara på att välja tryckeri med omsorg. Det finns flera sätt att hitta rätt tryckeri. Faktorer att väga in förutom pris är leveranstider, var tryckeriet finns rent geografiskt samt vilka lagar och regler som gäller kring relationen mellan dig som utgivare och tryckeriet som leverantör.
Val av distributör
Det finns olika sätt att distribuera tidskrifter. Du kan sända tidskriften direkt till läsarens hem eller arbetsplats via exempelvis Postnord, MTD och CityMail. Du kan också sälja den i lösnummer via distributörer som Tidsam, Interpress och Förlagssystem beroende på hur många nummer du ger ut och hur stor upplagan är. Vill du sälja den via internet finns försäljningsplatser som Tidningskungen.se och Tidningstorget.se. Ett annat sätt är att distribuera den via en butikskedja eller organisation/förening som kund- eller medlemstidning.
Posttidning
Funderar du på att distribuera din tidskrift som posttidning måste den uppfylla Postnords krav. Läs mer om reglerna för posttidning på Postnords sajt.
Prenumeration
Om du vill distribuera din tidskrift via post så finns det en rad prenumerationshanteringsföretag att vända sig till, till exempel Flowy (fd Titeldata och PressData) och Nätverkstan Ekonomitjänst.
Storkundsåterförsäljare
Vissa företag, myndigheter och organisationer köper sina digitala och tryckta tidskrifter via storkundsåterförsäljare, till exempel via BTJ. Vill du nå kunder som bibliotek och myndigheter kan det vara en god idé att kontakta dessa återförsäljare.
Skaffa ISSN-kod
ISSN (International Standard Serial Number) är ett internationellt system för identifikation av fortlöpande publikationer. Numret är knutet till publikationens unika titel. För vissa butikskedjor är det av stor vikt att tidskrifterna de säljer har ISSN-nummer. ISSN-koden kan också ligga till grund för den streckkod som trycks på tidskriftens omslag. För att skaffa ISSN-nummer vänder du dig till ISSN-centralen vid Kungliga biblioteket.
Streckkod
Är ambitionen att sälja din tidskrift i lösnummer bör du förse den med en EAN-kod enligt GS 1-systemet. Kontakta din distributör och besök GS1 Swedens webbplats för mer information om hur du går tillväga.
Skydda ditt varumärke
Ett varumärke är ett kännetecken, till exempel din tidskrifts logotyp, som används för att skilja din tidskrift från andras eller för att framhäva den egna produkten. Fundera på om och hur du behöver skydda ditt varumärke. Det är viktigt att kontrollera att inte någon annan skyddat den titel du funderar på att lansera. Registrering av varumärken gör du enklast via PRV:s sajt.
Spelregler för tidskrifter
Bakom Spelregler för press, radio och TV står pressens huvudorganisationer – Publicistklubben, Journalistförbundet, TU och Sveriges Tidskrifter. Varje medarbetare i massmedierna bör känna till reglerna och deras tillämpning.
Böcker och sajter om att starta tidskrifter
Det finns en rad handböcker med tips och råd. Vilken bok som är bäst beror mycket på vilken typ av tidskrift du planerar att starta:
- Publish your first magazine, Lorraine Phillips
- Magazine publishing in the 21th century, Samir Husni
- How to start a magazine, James B. Kobak
- Skoltidningshandboken (Ung Media)
- MagazineLaunch.com
- PublishingBiz.com
Du är självklart även välkommen att kontakta Sveriges Tidskrifter på info@sverigestidskrifter.se eller 08-545 298 90. Vi hjälper dig gärna.
Starta skoltidskrift
En skoltidning kan vara en bra plats för att sprida information till både elever och lärare och där alla kan göra sig hörda. Om du är intresserad av att starta en skoltidskrift kan en bra idé vara att starta en förening hos Ung Media Sverige. De är ett förbund för dig som är ung och producerar media. Här träffar du andra unga som också älskar media och du får en hel del bra medlemsförmåner. Medlemskapet är gratis och de erbjuder bland annat ekonomiska bidrag, presskort, utlån av utrustning och utbildningar.