Everysport har en trogen skara fans på sina sajter. Sportmediekoncernen verkar både i Sverige (med till exempel stora appen Svenska Fans) och internationellt (med till exempel världens största hockeysajt EliteProspect). Men det är på de stora svenska sportsajterna HockeySverige, FotbollDirekt och PadelDirekt som Everysport Group infört de nya annonsformaten bakom betalvägg.
– Internationellt är det inte så vanligt med annonser bakom betalvägg. Men i Sverige har till exempel DN den här typen av funktion – och vi såg att många användare i dag är vana vid att man får exponeras av en del annonser även om man är bakom låsen, säger Anders Ribbing, CCO (operativ kommersiell chef) på Everysport.
Tidigare har betalande prenumeranter på sportsajterna HockeySverige, FotbollDirekt och PadelDirekt fått en annonsfri miljö. Det har till och med varit ett säljargument gentemot konsumenterna.
Men nu verkar publiken ha en mer accepterande inställning till annonser bakom lås.
– Vi satte upp annonsmiljön i slutet av förra året och än har vi inte fått in några klagomål, säger Anders Ribbing.
Även tidskriften Innebandymagasinet har numera annonser bakom betalvägg.
Det är Everysports eget utvecklingsteam som tagit fram annonsformaten och annonsplaceringen till betalsajterna. Det var viktigt att annonserna inte skulle ses som störande för användaren.
– Ska man införa annonser bakom betalvägg så måste man ha användaren i fokus. De måste få en bra upplevelse. Om sajten ser ut precis som när du är utloggad då har du tagit det ett steg för långt, säger Anders Ribbing och fortsätter:
– Vi valde en design som ska ge en mjuk och snäll annonsupplevelse. Vi valde bort annonsformat som tar över hela skärmen.
Det är inte annonsörerna som drivit på att Everysport provar annonsformat bakom betalvägg – snarare är sportjätten en adopter av en global trend mot mer hybrida format, det vill säga både annonsering och betalande prenumeranter.
Anders Ribbing exemplifierar med Spotify som har haft en hybridmodell länge, där även betalpoddar innehåller reklam och streamingtjänsten Netflix, som i år ska lansera en billigare hybridtjänst där även reklam ingår.
– Det måste gå att få annonser och prenumeration att växa sida vid sida. Jag tror jättemycket på hybridmodellen, säger Anders Ribbing.
Pådrivande för utvecklingen är även utfasningen av tredjepartskakan, som annonsnätverk använt för att få kunskap om användares beteende på nätet. Det nya svarta heter förstapartsdata, det vill säga information om tidningens egna läsare. Men än har förstapartsdatan inte slagit igenom allt för stort bland annonsörer menar Anders Ribbing.
– Många köper hellre brett och anonymt för att det är så pass mycket billigare. Det betyder att nischade sajter med tydlig kontext troligen är bättre rustade för framtiden, jämfört med breda, mer generella sajter.
Text: Matilda Nilsson