AI-uppläsning av nyhetstexter har blivit vanligt inom dagspressen. Stora koncerner som Schibsted, Bonnier News och NTM har provat. Bland tidskrifter är det få som hakat på trenden.
Men det finns några som testar sig fram nu. Tidningen Arkitekten var tidigt ute och har numera en fast flik som heter Lyssna på sajten. Där summeras veckans viktigaste nyheter i ljudformat. Fokus har också upplästa artiklar på sajten, liksom Dagens Arbete och ridsporttidningen Hippson – och snart följer LO Mediehus titel Fastighetsfolket efter. Bonnier News planerar också att införa AI-ljud på de livsstilstidningar som finns i digital form.
Hela tidskriftsbranschen går mot mer ljud och rörligt. Samtidigt är det inte lätt att som liten tidning prioritera teknikutveckling eller ny funktionalitet.
– Det handlar om resurser. Många tidskrifter är små och det är svårt att göra allt. Flertalet tidskrifter har också fortfarande fokus på print – och arbetar med att styra om till digitalt, säger Linda Flood, chef för publik och publicering på LO Mediehus.
AI-ljud för att öka tillgängligheten – och hitta nya målgrupper
Nyligen gick LO Mediehus sju fackförbundstidningar samman under en gemensam sajt. Nu planerar LO Mediehus att prova med AI-ljud på en av koncernens mindre tidningar: Fastighetsfolket.
– Det passar bra med AI-ljud till vår titel eftersom vi har en målgrupp där många har ett annat språk än svenska som modersmål. Det är lättare att lyssna än att läsa. Jag hoppas att det här ska göra våra artiklar mer tillgängliga, säger Helena Forsberg, chefredaktör på Fastighetsfolket.
Tidningen vänder sig till exempel till städare, fastighetsskötare och sanerare och även personer med funktionsnedsättningar som arbetar för statliga företaget Samhall. Många av de tidskrifter vi haft kontakt med lyfter fram tillgänglighetsaspekten som ett argument för att införa AI-uppläsningar på sajten. Det kan vara lättare att ta till sig information genom att höra den, i stället för att läsa en text.
Att lägga upp artiklar i ljudformat kan också vara ett sätt att nå ut till nya publiker.
– Att satsa på ljud kan locka fler unga till vår journalistik, säger Helena Forsberg.
Det är Linda Flood som har valt vilket verktyg som redaktionen ska jobba i. Valet föll på Lovo AI. Företaget erbjuder flera olika syntetiska röster. För Fastighetsfolket kommer en röst som kallas Niklas att göra uppläsningarna. Det är samma röst som tidningen Arkitekten valt för sina upplästa AI-summeringar.
– Vi har lyssnat på lite olika röster. Av de automatiska rösterna tyckte vi att den här lät bäst. Man vill ju att rösten ska låta så normal som möjligt, även om man hör att det inte är en människa, säger Helena Forsberg.
För LO Mediehus ligger ljudprojektet i startgroparna, och det ska utvärderas innan fler titlar eventuellt kan bli aktuella. Men det finns andra tidskrifter som kommit längre.
Hippson: ”Man kan lyssna när man mockar”
Ridsportsajten Hippson började redan i oktober förra året att prova AI-ljud på sajten. Chefredaktören Cajsa Ekström Arman har läst in artiklar – som AI fått träna på.
– Eftersom AI-ljudverktyget är tränat på min röst så kommer läsarna ännu närmare Hippson när de lyssnar. De skapar igenkänning, säger Cajsa Ekström Arman.
För Cajsa Ekström Arman fanns ingen tvekan kring om hon skulle låna ut sin röst till AI eller inte. Visst det finns risker med AI-tekniken, som om någon annan AI-tjänst skulle plocka Cajsa röst och använda den till att säga ”sjuka saker”.
– Man ska förhålla sig kritisk till AI, men jag ser ändå fler fördelar än nackdelar. Det krävdes inte mycket av oss för att utveckla AI-upplästa artiklar. Och vi har fått en möjlighet att öka värdet för våra läsare med små medel, säger Cajsa Ekström Arman.
Runt 2 500 personer lyssnar på någon artikel per månad. Det är långt färre än antalet läsare på sajten, som har över 180 000 unika besökare i månader.
Samtidigt menar Cajsa att AI-upplästa artiklar passar Hippsons målgrupp.
– För våra läsare är det bra om man kan lyssna samtidigt som man står och mockar eller är på väg till en tävling. Trots att vi inte marknadsfört funktionen så är den på det stora hela uppskattad, säger Cajsa Ekström Arman.
Dagens Arbetes målgrupp lyssnar gärna
För industriarbetarnas tidning Dagens Arbete blev det braksuccé när de lanserade AI-ljud på sajten i våras. Första veckan hade tidningen över 215 000 lyssningar.
– Vi såg en enormt bra respons från läsarna. Det var verkligen en raketstart, men sedan har lyssnandet lugnat ned sig lite, säger Felix Olsson, webbredaktör på Dagens Arbete.
Under startveckan var antalet lyssningar uppe i runt 80 procent av antalet sidvisningar. Nu motsvarar antalet lyssningar runt en fjärdedel av antalet sidvisningar, enligt Felix Olsson.
Det var efter att Dagens Arbetes chefredaktör Eva Burman sett resultatet av den senaste läsarundersökningen som Felix Olsson fick i uppdrag att titta på möjligheterna att implementera AI-ljud på sajten och i appen. 17 procent av medlemmarna i förbunden IF Metall, GS och Pappers sa att de hellre vill lyssna på sin fackförbundstidning.
För bland annat Dagens Arbete, Hippson och Expressen föll valet på ElevenLabs, när de letade AI-bolag som kunde leverera text-till-röst. Företaget har snabbt tagit en stark position på denna marknad.
Webbredaktören klonade sin röst: ”Ville inte ha en själlös robotröst”
Men det finns många fler aktörer som erbjuder olika former av AI-röster. Som tidningshus kan det vara av vikt att få en röst som på ett bra sätt representerar sin tidning.
I stället för att välja en generisk röst, som till exempel Fokus och Fastighetsfolket gjort, så tränar många upp röster från mänskliga röster.
– Till exempel Mitt i-tidningarna som jag brukar lyssnar på har en ganska själlös robotröst som läser ord-för-ord. Jag kände att det vore bättre att välja en originell röst som bara är vår – så jag klonade min egen, säger Felix Olsson på Dagens Arbete.
En och en halv timme i poddstudion räckte för att AI-tjänsten skulle kunna träna upp en röst, baserad på Felix stämma.
– Resultatet blev faktiskt helt okej. Men den är fortfarande ganska dålig på att uttala namn. Vi bevakar många arbetsplatser som befinner sig på mindre orter och den är ganska dålig på att uttala mindre svenska ortnamn, men annars är den väldigt bra.
Everysport: ”Vi ville få AI-bollen att snurra”
Text-till-röst-tjänsterna kan också ha svårt att läsa siffror korrekt. Därför väljer många tidningar att först kopiera tidningstexten och skriva om siffror i bokstäver, innan AI-rösten ska genereras.
Eric Frånlund, CTO på Everysport, var med och utvecklade AI-uppläsningen för Hippsons sajt. Än så länge är Hippson det enda varumärket i Everysports portfölj som har den här formen av AI-ljud.
– Vi ville leverera läsarvärde och användarvärde, men också få AI-bollen att snurra internt, säger Eric Frånlund.
Just nu finns inga planer på att använda ljudfunktionen på andra sajter, men det kan komma att ändras framöver.
– Det är en prioriteringsfråga. Funktionen är tillräckligt bra och framåtlutad för att kvala in på till exempel EliteProspects sajt. Men just nu prioriterar vi annan funktionalitet, vi har en tjock backlogg, kommenterar Eric Frånlund
Att få fart på AI-ljudet till Hippsons sajt tog mindre än en arbetsvecka, enligt Eric Frånlund. Chefredaktör Cajsa Ekström Arman läste in gamla artiklar i någon timme i studio och Eric Frånlund har skapat prompts i Open AI:s GPT för att texterna ska transkriberas i ett mer talvänligt format. Därefter genereras en AI-uppläsning med stöd av ElevenLabs ljudtjänst.
Innan lansering gjordes vissa finjusteringar kring prompts och uttal för att taltjänsten skulle klara av att till exempel läsa upp vissa specifika begrepp inom ridsporten på rätt sätt. Nu autogenereras ljudfilen till ett par artiklar i veckan.
Dagens Arbete: ”Varför har vi inte gjort detta tidigare?”
För Felix Olsson på Dagens Arbete däremot har satsningen på ljud inneburit nya arbetsuppgifter.
– Om man inte vill ha någon kvalitetssäkring alls skulle man ju bara kunna trycka på en knapp och uppläsningen var klar. Men jag är mån om att vi aldrig ska få ett mejl från en lyssnare som säger att AI-rösten säger helt fel. Jag lyssnar på alla de här artiklarna från början till slut.
Varje artikel transkriberas först av AI, därefter läses den in och Felix lyssnar igenom alla uppläsningar före publicering.
– Det här har blivit en av de vardagliga sysslor som jag gör som webbredaktör. Nu känns det som en självklarhet att vi har play-knappen och det är svårt att förstå varför vi inte gjort detta tidigare, säger Felix Olsson.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Ida Lindemann & Clara Wallin (Hippson), Annika Zeffer (Fastighetsfolket), Moa Källström (LO Mediehus), Hampus Lundin (Dagens Arbete)
Läs mer om AI-röster