Allt om Mat får stor räckvidd med enkla receptfilmer
Bonniertiteln Allt om Mat har fyllt 50 år men provar gärna nya grepp. På Instagram Reels lägger redaktionen ut enkla matlagningsklipp som på senare tid ofta fått långt över 100 000 visningar.
Allt om Mats Instagram-konto är fullt av bilder på frestande maträtter. Under Reels-fliken visas musiksatta videor av olika recept. Det senaste halvårets klipp är filmade i stående format (mobilformat) och ovanifrån. Många av klippen har över 100 000 visningar.
– För oss fungerar enkla mattips med få ingredienser som man kan relatera till. Jag tror det är viktigt att man ser Reels för vad det är: korta filmer där man har en millisekund på sig att fånga publiken, säger Christofer Bernestål, som är digital redaktör på Allt om Mat, Allt om Vin, Hembakat och Mitt Kök.
Det var förra hösten som hans digitala team på Lifestylegruppen på Bonnier News började jobba mer aktivt med Reels. För Allt om Mat publicerar de numera en till två Reels i veckan.
Tidigare var videoklippen ofta omsorgsfullt producerade med grafik och text i bild, men det formatet har Allt om Mat frångått. Förutom en vinjett i slutet så saknar videoklippen från det senaste halvåret numera helt grafik.
– En viktig lärdom för Allt om Mat är att vi ska fokusera och göra något bra av det enkla, säger Christofer Bernestål.
Allt om Mats Instagramkonto har 187 000 på följare. Men med den nya algoritmen för Instagram Reels har följarantalet fått lägre betydelse för inläggens räckvidd.
– Vi kan konstatera att filmer generellt är bra och ger större räckvidd än bilder. Reels har visat sig vara ett utmärkt sätt att nå fler, säger Christofer Bernestål.
Rekordklippet från november 2021 har strax under en miljon visningar. Det visar hur man gör wienerbröd på fem minuter.
I det digitala teamet som jobbar med mat- och vintitlarna på Lifestylegruppen ingår fyra personer. De jobbar över redaktionsgränserna med titlarna Allt om Mat, Allt om Vin, Hembakat och Mitt Kök. Reels-videor klipps direkt i Instagram-appen, men för att kunna lägga till musik på den färdigklippta filen använder teamet även ett annat redigeringsprogram.
– Det beror på att vi har företagskonto och därmed inte kan utnyttja den kommersiella musiken som finns i appen för privata användare. Därför använder vi oss av licensierad musik från en byrå för att få ett större valmöjligheter, förklarar Christofer Bernestål.
Det videomaterial som teamet producerar till Reels och sociala medier visas även i videospelare på tidningarnas sajter.
Tips till andra publicister som vill göra Reels?
– Självfallet bör man utgå från sitt varumärke och fundera över vilket syfte man har med att jobba med Reels. Men i grunden gäller det att våga prova. Det är inte särskilt klurigt att filma och klippa i Reels-formatet så länge man håller det enkelt. Sedan är det bra att ha personer i teamet eller på redaktionen som gillar att hänga på sociala medier privat och därför har koll på trender.
VeckoRevyn: ”Reels är relativt nytt för oss”
VeckoRevyn har postat flera Reels för att förklara valet. Tidskriften delar också vidare andras klipp som kan vara intressanta för VeckoRevyns målgrupp; unga kvinnor, berättar Frida Olheden, redaktör på VeckoRevyn.
– För oss passar Reels bra när vi vill presentera tunga siffror eller statistik på ett kul och mer begripligt sätt, säger Frida Olheden.
Inför valet handlade VeckoRevyns egenproducerade Reels mycket om valet. Enligt Frida Olheden gör det inget om man presenterar samma information både i ett vanligt Instagraminlägg och i en Reel.
– Som till exempel när vi la upp en explainer om hur man ska tänka när man röstar i region- och kommunvalen. Då gjorde vi en Reel med samma information där vi försökte förklara lite mer ingående om hur regionerna fungerar.
VeckoRevyn lägger upp en Reel i veckan, ungefär. Vanligtvis har deras klipp runt 15 000 visningar. Klippen är inte kopplade till andra videotjänster.
VeckoRevyn delar också vidare känslosamma amerikanska klipp om till exempel abortlagstiftningen – en fråga som berör unga kvinnor även i Sverige.
Vad har ni lärt er sedan ni började göra Reels?
– Egentligen är Reels relativt nytt för oss, men vi har lärt oss att det måste kännas som en naturlig del av vårt övriga innehåll och att det inte får kännas för ”proffsigt”, utan snarare personligt. Vi vet också att många gillar att se personer och ansikten i klippen. Har man resurser till det kan det absolut vara något att satsa på.
Tips till andra tidskrifter som vill jobba med Reels?
– Om ett inlägg har gått bra på Instagram eller Facebook kan man testa att göra en Reel med samma information. I Reels är det också bra att använda musik som trendar just nu, det kan ge en fler visningar. Men jag tror att nyckeln är att testa sig fram för att förstå vad som funkar på ens egen plattform.
MåBra: ”Autentiskt innehåll med högt tempo”
Allerägda hälsomagasinet MåBra har ett Instagramkonto med över 54 000 följare. I Reels-flödet finns korta träningsvideos med populära instruktörer. Jennie Sandberg är chefredaktör och ansvarig utgivare för MåBra.
Instagramkontot @mabra_com har en stilren profil. Bilder i klara färger, och videografik i en behagligt rosa ton. Bland de mest populära Reels-klippen finns Sandra Hiorts träningsvideos under vinjetten Fredagsfys. De har i snitt en räckvidd på ungefär 20 000–30 000 per avsnitt.
– Vi har oftast redaktörer kopplade till ett visst koncept, som vår träningsredaktör Sandra Hiort. Hon gör innehållet till serien Fredagsfys, som är precis vad det låter som, rolig träning lagom till varje fredag. Sen sätter vår videodesk ihop allt och sköter även distributionen, säger Jennie Sandberg.
För några månader sedan lanserade MåBra även en ny vinjett på Instagram Reels: Visste du att. I Visste du att-formatet visas tonsatta klipp med inspirerande fakta om välmående och hälsa. Videografiken är välproducerad, enhetlig och snygg.
Aller media-titeln MåBra kopplar inte ihop klippen i Reels med andra videotjänster. Men däremot jobbar MåBra även ihop med andra titlar inom mediehuset.
– Inom vår egen hub, där vi har två varumärken, rullar till exempel satsningen Första hjälpen nu. Där svarar en läkare på vanliga frågor och vi sampublicerar filmerna på både Motherhood och MåBra. Senaste klippet fick 40 000 visningar på Motherhood.
Vad har ni lärt er sedan ni började göra Reels?
– Bästa receptet för oss är autentiskt innehåll, med högt tempo och riktiga människor!
Vad har ni för tips till andra tidskrifter som vill jobba med Reels?
– Att våga skilja på Stories, flöde och Reels – som ju användarna konsumerar helt olika. Och har du fått grepp om dina Reels så är TikTok inte långt borta.
Text: Matilda Nilsson