På Gröna näringslivets hus i Stadshagen i Stockholm sitter LRF Medias tidningsredaktioner för titlar som ATL, Land, Land Lantbruk och Lantmannen. Här sitter även dotterbolagen: liveshoppingplattformen Showroom, kommunikationsbyrån Brid och affärsnätverket Agfo. Innan pandemin byggde LRF Media om arbetsplatsen till ett aktivitetsbaserat kontor, där medarbetarna väljer arbetsplats efter dagens arbetsuppgifter. Under sommaren har LRF Media möblerat om igen.
– Vi sätter ihop de olika redaktionerna i olika zoner och det gör vi utifrån att det har varit ett önskemål från medarbetarna att hålla ihop teamen mer. Vi har lyssnat på dem, säger Malin Hagman.
Hon är ett välkänt ansikte inom organisationen LRF (Lantmännens Riksförbund) i Stockholm. Hon har under fyra år arbetat med HR-frågor på LRF Medias medieverksamhet, som uthyrd konsult från LRF. Men från hösten tillträder hon som Head of People and Culture på mediehuset.
I sin nya roll kommer hon att stötta LRF Medias dotterbolag: kommunikationsbyrån Brid, marknadsföringsbyrån Brath, liveshoppingplattformen Showroom och mötesplatsen och digitala tidskriften Ehandel.
– Det finns olika behov i de olika bolagen. Showroom håller på att växa, Ehandel har haft en intensiv tillväxtperiod och behöver stabilitet, Brath har fått nya medarbetare och chefer som behöver komma in i arbetssättet och kulturen och Brid har lagt om sin affärsstrategi. Jag kommer att stötta de olika bolagen utifrån deras personal, kultur och ledarskap.
Arbetsplatsen blir ett hybridkontor, där moderbolaget samlats i en del av lokalen och dotterbolagen och olika projekt i den andra. Inom koncernen arbetar drygt 120 personer, varav de flesta inom media.
På redaktionerna har det länge funnits reportrar som jobbat på distans, medan till exempel ekonomiavdelningen och redaktörer suttit på kontoret. Under pandemin jobbade alla hemifrån, och i och med det har teknikstödet för att jobba på distans förbättrats betydligt.
– Det blev lite ett uppvaknande för alla när alla var tvungna att sätta sig framför skärmen. Det har vi lärt oss jättemycket av, säger Malin Hagman.
Sedan i våras har LRF Media haft riktlinjen att medarbetarna jobbar tre dagar på kontoret, och två dagar var de vill.
På tisdagar har LRF Media en obligatorisk mediefrukost på kontoret. Det är ett sätt att skapa sammanhållning för bolaget, och spontana möten mellan avdelningarna.
– Vi kommer att fortsätta ha medarbetare som inte sitter fysiskt hos oss, medan andra sitter på plats. Vi ska ha en flexibel arbetsplats. När man ses är inte fokus att sitta och producera, utan att samverka och ge inspiration, säger Malin Hagman.
På LRF Media präglas arbetskulturen av öppenhet, vänlighet och en drivkraft att vilja prova nytt, enligt Malin Hagman. Men ledarskap, kultur och arbetssätt skiljer också mellan de olika bolagens verksamheter, och var bolagen är i sin tillväxtprocess.
Hon betonar att med en hybrid arbetsmodell är det både chefernas och de enskilda medarbetarnas ansvar att hålla ihop teamet.
– Det ställs nya krav på både ledarna och medarbetarna på hybridkontoret. Det behövs tydliga beslutslinjer, kommunikation och man måste samarbeta mer.
Så här i pandemins efterskvalp har HR-frågor aldrig varit hetare.
– Det har blivit ett helt annat fokus på arbetssätt. Pandemin har förändrat spelplanen för svenskt arbetsliv, säger Malin Hagman.
Det märks inte minst i och med att LRF Media nu valt att införa en ny funktion just för att stötta ledarskapet och arbetskulturerna.
Text: Matilda Nilsson
Foto: LRF Media
Läs mer: