Så driver en internationell mediekoncern på klimatarbetet
2022 7 december
Den internationella mediekoncernen Axel Springer ställer krav inom klimatområdet – både på den egna verksamheten och andra publicister. Koncernen vill skapa en europeisk branschstandard för klimatberäkningar för publicister.

Axel Springer är ett media- och techföretag som har verksamhet, investeringar och licenser i över 40 länder. Bland Axel Springers tidskriftstitlar finns BILDT, Welt, Insider och Politico. Den europeiska mediejätten har huvudkontor i Berlin. Globalt jobbar över 17 000 personer för koncernen.

Axel Springer har högt ställda mål för sitt klimatarbete. Inom två år ska alla verksamheter inom Axel Springer bli klimatneutrala, genom klimatkompenserande insatser som att till exempel att plantera träd. Till 2045 ska hela koncernens klimatavtryck ha minskat med 90 procent jämfört med 2021.

Enligt hållbarhetschefen Marcus Mauermann kommer Axel Springer att klara målen.

– Eftersom skyddet av klimatet får mer fart och utrymme är jag övertygad om att vi kommer att nå våra klimatmål, säger han.

Men han poängterar att hans arbetsgivare är del av ett stort system. Marknaden, samarbetspartners och leverantörer påverkar också verksamhetens utsläpp. Att minska klimatpåverkan går bara om alla parter i värdekedjan drar åt samma håll – och det är just det som Axel Springer vill bidra till.

För printmedier hjälper den digitala omställningen till att minska utsläppen av växthusgaser. Redan i dag har tolv enheter inom Axel Springer, med hjälp av klimatkompenserande åtgärder, lyckats bli klimatneutrala. Ett exempel är motortidskriften AUTOBILD.

– Bilarna som visas i tidningarna ingår inte i beräkningen, förklarar Marcus Mauermann.

Inom till exempel pappersindustrin har branschorganisationen Cepi en europeisk standard för klimatberäkningar, men mediebranschen har inte kommit lika långt. Axel Springer efterlyser mer branschspecifika standarder inom klimatområdet för publicister. I brist på det har koncernen valt att gå före.

– Efter att ha stämt av med andra medieföretag i Tyskland och runt om i världen vill vi publicera vår egen modell. Den kommer inte att vara perfekt, men vi kan åtminstone starta diskussioner kring den som kan leda till en standardisering, säger Marcus Mauermann.

Axel Springer samarbetar med flera tyska branschorganisationer för medier för att kunna fastställa enhetliga beräkningsstandarder för branschen.

I bolagets hållbarhetsrapport för 2021 har Axel Springer räknat ut hur mycket ett printmagasin släpper ut i genomsnitt per 1 ton papper. För ett magasin blir utsläppet 1,18 ton CO2e (koldioxidekvivalenter, ett mått för utsläpp av växthusgaser), att jämföra med en tryckt dagstidning som släpper ut 0,85 ton. Axel Springer vill att resten av medieindustrin ska få del av siffrorna för att branschen ska kunna skapa en beräkningsstandard.

– Det finns ett problem som är gemensamt för nästan alla branscher: alla arbetar med olika standarder, även inom en och samma bransch. Därför måste alla konkurrenter komma överens om ett ramverk, säger Marcus Mauermann.

Axel Springers hållbarhetsarbete på klimatområdet

Enligt Axel Springers hållbarhetsrapport släppte koncernen ut totalt 332 813 ton CO2e (koldioxidekvalenter) 2021. (Koldioxidekvivalenter eller CO2e är ett mått på utsläpp av växthusgaser som tar hänsyn till att till olika gasers förmåga att bidra till växthuseffekten.) Koncernens bolag blir alltmer digitaliserade och många printupplagor minskar, men totalt producerade Axel Springer 80 000 ton printprodukter 2021. De orsakade utsläpp om 74 249 ton CO2e, vilket är en minskning med 17,1 procent jämfört med året före.

Axel Springers klimatberäkningar baseras på det internationellt etablerade GHG-protokollet och hållbarhetsmålen följer kraven i Science Based Targets initiative (SBTi).

Text: Matilda Nilsson

Kom i gång med hållbarhetsarbetet – Guide för publicister i 16 steg

Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här