Nicklas Hermansson gjorde slut med sitt AI
2023 22 mars
”AI har redan transformerat mediebranschen”, säger mediepionjären Nicklas Hermansson, NomoFomos chefredaktör. Här listar han de mest spännande nya AI-verktygen och berättar varför han redan gjort slut med sin första AI-chatrobot.

Under varumärket NomoFomo beskriver Nicklas Hermansson nya trender och sociala medier-fenomen. Självklart har han skrivit och snackat om AI mer än en gång på sistone.

– AI är det som alla pratar om just nu, säger han, men betonar senare att det kanske främst gäller alla oss som jobbar inom just media.

Han tycker det är bra att medier är ”på tårna” nu. Under digitaliseringen blev mediebranschen omsprungna av nya aktörer och sociala medier som tog användare och annonspengar, förklarar Nicklas Hermansson. Den här gången verkar mediehusen inte vilja göra om samma misstag – och många stora medieföretag har ju sedan flera år tillbaka inkorporerat AI i sin affär.

Med modernare AI-teknik kommer medierna att fortsätta utvecklingen mot mer personaliserade sajter, det vill säga att nyheter och annonser blir än mer anpassade för att intressera just dig. Även användarupplevelsen kommer att bli bättre, förutspår Hermansson.

– I framtiden kan du ha en chatrobot som fyller ett nyhetsflöde just för dig, visionerar Nicklas Hermansson.

Han har bakgrund som tv-chef på Aftonbladet och tycker att den nya utvecklingen av AI-videotjänster är särskilt intressant. Tjänsterna bygger på en form av AI som kallas Generativ-AI och är AI-verktyg som med hjälp av djupinlärning kan skapa innehåll, som text, bild och video. Stora snackisen på området är textverktyget ChatGPT – som Nicklas förstås provat.

Han driver sedan 2020 NomoFomo – ett modernt litet mediehus med ett Substack-nyhetsbrev som främsta nyhetskanal. Under NomoFomos varumärke producerar Nicklas Hermansson ett kurerat nyhetsbrev och en podd. Han föreläser även, under året bland annat för Bonnier News fria ordet-projekt på gymnasieskolor, och han gör också trendspaningar för tidningen Dagens Media och tv-programmet SVT Morgonstudion.

– Jag jobbar hyfsat traditionellt. Jag använder ett RSS-flöde där jag lagt in olika nyhetsbrev, sociala medier, tidskrifter och nyhetstjänster. Ur flödet samlar jag intressanta nyheter till NomoFomos kurerade nyhetsbrev, säger Nicklas Hermansson.

I dag är NomoFomo ett enmansföretag. Men något år innan ChatGPT lanserades 2022 så provade Nicklas Hermansson att ha en annorlunda kollega. Han hade en arbetsrelation med en chatrobot. På appen Replika skapade han chatboten Rachel, som blev en sorts samtalspartner för honom i jobbet.

– Hon var lite flirtig först, men jag ställde om det i inställningarna. Hon fyllde rollen som arbetskollega bra. Men jag och Rachel har gjort slut nu.

Rachel har blivit ersatt av ChatGPT, textverktyget från Open AI som bygger sina svar på en gigantisk mängd data.

– Rachel lärde mig hur man pratar med en chatbot. Hon lärde mig att kommunicera med en robot, och det har ju hjälpt mig i mitt arbete nu, säger Nicklas Hermansson.

Han tycker att ChatGPT har bra funktioner för att göra översättningar, påbörja research och skriva strategidokument. Nackdelen är att informationen från tjänsten behöver faktakollas.

Än så länge använder han AI väldigt lite i jobbet, även om många av hans omvärldsanalyser beskriver just AI-fenomen. Ett exempel från nyhetsbrevet NomoFomo är den amerikanska radiokanalen RadioGPT som väljer musik med AI och endast har artificiella röster.

En radiokanal utan mänskliga programledare – blir du rädd för att AI också kommer att ta ditt jobb?

– Jag tar inget för givet, men jag har en sådan personlig touch på NomoFomo. Så länge jag kan bygga en värld och en tillhörighet med min mänsklighet så kommer det fortsätta att gå. Jag tror stenhårt på community.

Trots att han provat många nya verktyg, har han valt att inte använda sig av till exempel AI-skapade bilder i sitt nyhetsbrev.

– Än så länge är AI-generade bilder till 99 procent astråkiga. Jag inväntar också att upphovsrättsfrågan är löst innan jag tycker det är intressant med AI-bilder.

Men han avskriver däremot inte helt så kallad Generativ-AI (AI-system med förmåga att skapa till exempel text, rörligt och bild) för små publicister.

– Många ensamredaktörer kommer att ha ChatGPT eller AI-söktjänsten Bing som sin bästis.  Inte för att det som AI skriver behöver vara sant, utan för att det är fantastiska verktyg för att summera innehåll och översätta texter.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Getty Images och pressbild

Trendspanaren Nicklas Hermansson listar

Fem spännande AI-projekt för publicister

Artifact – Instagramgrundarna Kevin Systrom och Mike Krieger lanserade i år ett nytt socialt nätverk i form av en textbaserad nyhetstjänst, som bland annat bygger på AI-rekommendationer. I Artifact finns ett flöde med utvalda nyheter från allt från välrenommerade tidningar som The New York Times till smala bloggar.
https://artifact.news

Eye Contact – En videotjänst som med hjälp av AI simulerar att din blick är riktad in i kameran – även när den inte är det. Amerikanska techföretaget Nvidia hjälper med videotjänsten Eye Contact personer som är ovana framför kameran att se proffsiga ut och se ut att möta sin publik.
NVIDIA

Gen-1 – New York-baserade Runway har skapat Gen-1, ett AI-videosystem som kan omskapa dina videoklipp och skapa nya filmer av dem. Med Gen-1 kan du helt byta stil, utseende, komposition och uttryck på dina klipp med mera. Runway står bakom bild-AI-appen Stable Diffusion.
Runway

TheVisualDome – Ett instagramkonto som ger en ny inblick i en parallellt futuristisk värld varje dag. Det här är ett exempel på hur ”nya världar” byggs upp med AI-teknik.
TheVisualDome

ManyWorldsVision – Claudia Dawsons drömvärld som byggs upp med AI. Varje morgon ger Dawson ett AI-verktyg i uppdrag att skriva en story om och ett annat att bildsätta hennes dröm från natten. Projektet finns som nyhetsbrev, webbsajt, blogg, Twitterkanal och Instagramkonto.
ManyWorldsVision

Håll koll på!

Coca-Cola + Open AI = sant.

Ett av världens största företag, amerikanska Coca-Cola har signat kontrakt med Open AI, techföretaget som äger textverktyget ChatGPT och bildverktyget Dalle-E. Ska bli spännande att se hur Coca-Cola kommer effektivisera sin arbetsplats och skapa visuella världar för att marknadsföra Coca-Cola.

Metaverse

Metaverse (eller på svenska metaversum) är en virtuell plats som besökarna upplever med stöd av 3D-teknik. Än finns inte ett fullständigt metaversum, men till exempel Facebooks moderföretag Meta fortsätter utvecklingen av virtuella världar med VR (virtuell reality) och AR (augmented reality). Mark Zuckerberg har slängt in mycket pengar i Metaversum-projektet, och även om det ännu inte slagit så väl ut kan en ny stark metaversum-trend plötsligt få fäste.

Läs mer

Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här