Självlärde influencern Mirza Bico är van att ställa om snabbt och att följa med när trender ändras. För ett år sedan märkte han att hans 3,1 miljon följare inte längre reagerade lika starkt på hans memes.
Instagrams skifte mot att premiera video fick effekt för Bicos konto @ellentvshow.
– Memes väcker inte lika stort intresse längre, jag fick tänka om. Reels och TikTok var the new thing, säger Mirza Bico.
Han är van att prova sig fram på sociala medier, att ständigt testa vad som funkar och inte funkar. Redan som tonåring gjorde han en kometkarriär inom sociala medier.
Som 14-åring hörde han av sig med tips till influencern Blondinbella (Isabella Löwengrip) i ett privat meddelande på Facebook. Inom en kvart hade Isabella Löwengrip svarat och en timme senare hade Mirza praktik hos influencern.
I sex år jobbade han sedan som social media manager åt Löwengrip. I ett blogginlägg kallar hon honom för ”ett ungt geni”.
För fyra år sedan gav Mirza Bico ut den guidande boken ”Hej, jag heter Mirza och jag är influencer” på Pug Förlag. Då hade han lämnat Löwengrip och startat ett eget bolag kring sociala medier-kontot @ellentvshow.
– I början var det ett inspirationskonto med citat från Ellen de Generes, men jag tröttnade på att lägga ut roliga citat, säger Mirza Bico.
I dag kan @ellentvshow beskrivas som ett roligt trendkonto med klipp om allt från drinkar och hotell till life hacks och videos med ”folk som hoppar fallskärm från berg”.
Mirza Bico är fortfarande ung, 26 år. Tills nyligen försörjde han sig på sitt företag Mirza Social Relations AB och instagramkontot @ellentvshow, men i dag jobbar han även deltid som social media manager för golfklädesmärket Galvin Green.
Tidigare lade han ut omkring 20 inlägg per dag på @ellentvshow. Numera publicerar han max två Reels.
– Det är på grund av den nya algoritmen, säger Mirza Bico, som menar att det funkar bäst att vara mer sparsam med videoklippen.
Mirza tycker det är lite sorgligt att Instagram går ifrån sitt ursprung som fotoapp, men han råder ändå andra influencers att följa med i utvecklingen.
– På 10–15 minuter kan jag ha 100 000 visningar på en Reel.
Mirza Bico skapar inget eget content, utan delar andras inlägg. Vissa kreatörer hör av sig till honom med Reels som de vill att han ska reposta. Andra inlägg hittar han själv och frågar om han får dela vidare.
Han publicerar sina Reels strax före lunchtid, då är hans följare som mest aktiva har det visat sig. För att pusha inlägg som inte verkar nå följarskaran repostar han dem i sin Instagram Story. Får inlägget fortfarande inte tillräckligt med trafik inom en viss tid tar han bort det – och publicerar på nytt runt 19-tiden.
– Jag vill ha en aktiv följarskara. Materialet har två chanser på sig, detsamma gäller för köpta inlägg.
Reels som fortfarande inte ger tillräckligt med trafik tar han bort helt.
Mirza Bicos intäktsmodell är lite ovanlig på den svenska influencer marketing-marknaden. I stället för att sälja permanenta inlägg får annonsörerna köpa inlägg eller Reels som ligger ute på kontot i 24 timmar.
– Genom att sälja reklam timvis blir marknadsföringen inte så dyr. Det här är en vanlig modell i USA, säger Mirza Bico.
Cirka 75 procent av @ellentvshows följare är kvinnor, merparten i åldrarna 18–24 år. Mirza berättar stolt att bara 2,5 procent är i ålderskategorin 13–17 år. För ett år sedan införde han en minimiåldersgräns på 16 år på sitt konto.
– Tidigare hade jag många unga följare, men jag blev av med dem när jag satte upp åldersgränsen. Jag kände att de inte hör hemma på mitt konto, inlägg om drinkar och alkohol är inte något för dem. Nu verkar det som om algoritmen bara leder de som är 18 år och äldre till mitt konto. Det är skönt! säger han.
Genom åren har Mirza ofta fått frågan om namnet på kontot, har det månne retat upp Ellen DeGeneres?
– Nej hon har aldrig hört av sig. Hennes konto med 125 miljoner följare heter @theellenshow.
– Instagrams policy har alltid varit att det är först till kvarn som gäller med användarnamn, bara man inte låtsas vara någon man inte är.
I våras meddelade Instagram att konton som delade innehåll som andra skapat inte skulle höjas upp flödet. Är det något han har märkt av?
– Nej, faktiskt inte. Jag har ju ett underhållningskonto som repostar – och jag får mycket trafik fortfarande. Jag hade nyligen 25 miljoner visningar på ett klipp, så jag tror inte att det påverkar så mycket.
Text: Matilda Nilsson
Tre tips för en lyckad Reel från influencern Mirza Bico
1. Klippet ska inte vara perfekt. Virala klipp har ofta en skakig hand och du kan höra vinden eller en hund skälla i bakgrunden. Det är inte så finslipat.
2. Skapa videon direkt med kameran i Instagram Reel. Reels som är skapade i Instagram-appen går bättre än de som är redigerade i andra dataprogram. Algoritmen verkar märka av om du lagt ned tid på filmen i appen.
3. Använd inte så mycket hashtaggar. Tvärt emot vad många rekommenderar så använder Mizra få hashtaggar. En hashtag gör att ditt inlägg lättare blir hittat i Instagrams sökfunktion, men den gör också så att ditt inlägg når en smalare målgrupp.
Personligt
Mirza Bico
Ålder: 26 år.
Familj: Frun Sabra Bico och hunden Enzo.
Bor: Växjö.
Gör: Jobbar med sociala medier. Äger instagramkontot @ellentvshow och är vd för Mirza Social Relations AB.
Följare: 3,1 miljoner.
Följer: 4 konton. (Två egna, min frus och min hunds.)
Intresse: Sociala medier.
Dold talang: Kunde skälla som en hund innan målbrottet.