Miljö & Utveckling: ”Det händer massor på regelområdet”
2022 7 december
Tidningen Miljö & Utveckling bevakar hållbarhetsfrågorna för experterna på området. Här ger redaktionen sina bästa tips till tidningar som vill jobba mer klimatsmart.

Det är tjänstemän som jobbar med hållbarhetsfrågor inom näringslivet och offentlig sektor som tidningen Miljö & Utveckling skriver för. Miljö & Utvecklings läsare behöver ständigt ha koll på nya verktyg, standardiseringar, lagar och regler.

– Det händer massor på regelområdet, inte minst inom EU, och våra läsare vill gärna veta hur de ska göra för att få till ett bra hållbarhetsarbete. Så vi har ett stort bevakningsområde, säger Ingar Lindholm, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

Ingar Lindholm, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

En av de mest tvingande lagarna gäller företag som har fler än 250 anställda eller en balansomslutning på över 175 miljoner kronor eller en omsättning på över 350 miljoner kronor. De måste årligen göra en hållbarhetsredovisning. Det gäller förstås även tidskriftsförlag av den storleken.

Men trots att familjeföretaget Pauser Media, som ger ut Miljö & Utveckling, är långt mindre så har förlaget i alla fall en miljöpolicy och resepolicy som båda styr mot mer miljövänliga val.

Tidningen Miljö & Utveckling gör därtill följande för att minska sin klimatpåverkan.

1. Trycker tidningen på Lenanders Grafiska AB som enligt Ingar Lindholm har en stark miljöprofil.

2. Ställer krav på att tidningspapprets miljöprestanda minst ska motsvara kraven för Svanen- och FSC-märkning. FSC-certifierade företag har åtagit sig att följa ideella medlemsorganisationen FSC:s (Forest Stewardship Counsil) standarder och regler för ett ansvarsfullt skogsbruk.

3. Minskar klimatpåverkan från tidningens evenemang. Serverar vegetarisk mat och väljer att inte trycka upp några programblad. Talarnas resor bokas med tåg och tidskriften uppmuntrar talare att åka med lokaltrafik, i stället för taxi.

Den sista punkten är en av de enklaste åtgärderna, menar Ingar Lindholm.

– Våra talare har ofta bra kunskap om miljö och klimatpåverkan och efterfrågar tåg framför flyg, säger hon.

Men det finns svårigheter i klimatarbetet även för den hållbarhetsfokuserade tidskriften.

– En sak vi inte lyckats med är att vi ville klimatberäkna hela vårt evenemang Miljöstrategidagarna. Det klarade vi inte eftersom en leverantör inte kunde svara på våra frågor. Det är ett problem som vi också ofta rapporterar om, att det är svårt att få fram klimatinformation från underleverantörer.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Peter Knutson

Miljö & Utvecklings redaktion tipsar

Så här kan din tidskrift få fart på hållbarhetsarbetet

1. Börja med att hitta de områden där verksamheten har mest negativ hållbarhetspåverkan. För tidskrifter kommer de största utsläppen oftast från distributionen, så försök att skapa en uppfattning om hur stora klimatutsläppen därifrån är.

2. Säkerställ att pappret i tidskriften har så låg klimatpåverkan som möjligt.

3. Sätt upp riktlinjer för anställdas resor som styr mot mer klimatsmart resande, till exempel cykel och kollektivtrafik framför taxi och bil, tåg i stället för flyg och så vidare.

4. Hållbarhetsarbete handlar även om sociala frågor. Se över saker som mångfald och jämställdhet på kontoret. Tänk på att kön och etnicitet hos intervjupersoner ska spegla samhället eller läsargruppen i stort.

Fotnot: Ingar Lindholm har varit chefredaktör för Miljö & Utveckling sedan 2018. Hon går i mitten av december vidare till en tjänst som chefredaktör för nyhetstjänsten Byggkoll. Jon Röhne tar då över Miljö & Utveckling.

Kom i gång med hållbarhetsarbetet – Guide för publicister i 16 steg

Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här