Vi Medias publisher Unn Edberg är precis på väg in till studion för att spela in ett ljudreportage. Sedan tidningen Vi lanserade sin webb och app 2019 är inlästa artiklar en självklar del av tidningens publicistik. Med ljudreportage lockar tidningen en yngre publik till varumärket. Sedan några månader tillbaka finns även allt material från systertidningen Vi Läser i ljudform i Vi:s app.
– Jag har under många år funderat på var tidskrifter passar in i en digital värld. Det är en svår fråga. Ett nyhetsflöde eller en pdf-tidning ger inte samma upplevelse som ett magasin. Men nu tror jag att ljudet kan vara ett svar på frågan, i alla fall för en del tidskrifter, säger Unn Edberg.
Förlaget Vi Media har byggt en studio med två mickar och ett mixerbord för runt 10 000 kronor, därtill har förlaget investerat i olika former av ljuddämpningar till studion. Kostnaderna för ljudsatsningen har inte varit höga, menar Unn Edberg.
Sedan ett år tillbaka får tidningen Vi dessutom ett statligt stöd för arbetsinsatsen med inläsningarna. Året före fick tidningen bara stöd från Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) för externa kostnader för inläsningarna magasinets texter, som till exempel externa kostnader för klippningen.
– MTM är mer vana vid rena taltidningar. Det vi har är något nytt. Vår e-tidning finns inte i ljudformat, men vi läser in allt vårt innehåll, så på det sättet är vi ju en taltidning, säger Unn Edberg.
Det är MTM:s speciella tillgänglighetsstöd för kulturtidskrifter som Vi tagit del av. MTM har även andra stöd som vänder sig till dagspress – och därtill har myndigheten en hel infrastruktur som MTM tillhandahåller för att distribuera dagspressens taltidningar till personer med synnedsättningar. Denna infrastruktur är dock inte tillgänglig för tidskrifter. (Läs mer om det här). Unn Edberg, som även är Sveriges Tidskrifters vice ordförande, blir inte alltför upprörd.
– Det ska gå att ta del av vår sajt med de hjälpmedel som en synskadad kan ha hemma. Det går till exempel för synskadade att navigera i menyer och få bildinformation uppläst. Att tillgängliggöra sitt innehåll med MTM:s infrastruktur är ett sätt att göra det, men det är inte det enda, säger Unn Edberg.
När Vi Media byggde sajten och appen för tidningen Vi var det bråttom. Tidningen sneglade på förebilder i Danmark som kommit längre i sin digitala ljudresa. Från danska tidningen Zetland köpte Vi Media kod som sedan anpassats efter det svenska magasinet. Webbyrån Äventyret byggde sedan sajt och app. De senaste åren har Vi tillgänglighetsanpassats digitalt för att följa internationella standarder.
– Vår sajt och app är så klart tillgänglighetsanpassad – och den uppskattas av personer med nedsatt syn eller som börjar se sämre. Att tillgängliggöra app och sajt är ett bra sätt att skapa en bra användarupplevelse, säger Unn Edberg.
Men målet med Vi:s ljudsatsning är inte i första hand tillgänglighetsperspektivet. I grunden är det rent affärsmässig: att öka antalet digitala prenumeranter. Och än så länge har det lyckats väl.
– 2022 var första året som vi lyckades väga upp tappet i print med digitala läsare. Det tricket måste vi göra om varje år nu, säger Unn Edberg.
Tidningen Vi är fortfarande störst i print, med runt 21 000 prenumeranter. Men då tidningen tappar pappersläsare är målet att den digitala produkten ska växa i tillräckligt mycket för att väga upp printtappet.
Eftersom Vi:s app och sajt hänger tätt samman med tidningens ljudsatsningar är det svårt att avgöra exakt vad som lett till ökningen av antalet digitala läsare, enligt Unn Edberg. Men det verkar som att ljudreportagen är en digital krydda som uppskattas av publiken.
– Om man tittar på vår digitala konsumtion så är mer än hälften lyssning, säger Unn Edberg.
Enligt tidningens egen statistik var 76 procent av all inloggad konsumtion i Vi:s app lyssning under förra månaden, exemplifierar hon.
På Vi:s sajt går det att få varje artikel uppläst genom att klicka på en ljudknapp. I tidningens app finns ännu fler lyssningsalternativ. Här går det att lägga upp intressanta artiklar som spellistor, spara reportage till senare och filtrera bort texter som du redan lyssnat på. Den som bara väljer att lyssna på en artikel rakt av, utan att göra några egna inställningar, får ett ljudflöde där artiklarna följer kronologiskt. Och nu finns planer på att ytterligare utöka Vi:s ljuderbjudande – redaktionen vill experimentera med att släppa betalavsnitt för Vi:s podd.
– Vi har också en tanke om att göra berikade ljudberättelser med bakgrundsljud för att skapa en mer dokumentär och dramatiserad upplevelse. De berikade ljudberättelserna kommer vi släppa som premiumavsnitt i podden, säger Unn Edberg.
Det är tydligt att Vi:s app hämtat inspiration från såväl podd- som ljudboksindustrin. Nyligen tecknade Vi Media dessutom ett samarbetsavtal med Nextory om distribution av ljudartiklar från både tidningen Vi och Vi Läser. Det är tidigare publicerade artiklar som får nytt liv i ljudbokstjänsten.
För tidningen Vi är det viktigt att med rösten skapa en relation till läsaren. Därför vill Unn Edberg inte ha reportage inlästa med talsyntes. Hon menar att den tekniken lämpar sig bättre för korta nyheter eller faktatexter. Vanligtvis läser reportrarna själva in sina reportage, men ibland får Unn Edberg hoppa in.
– Vi vill ha berättelser med en tydlig reporterröst, inläst med bra kvalitet. Men alla frilansar har inte möjlighet att komma in till studion och läsa, så nu ska jag läsa in ett par frilanstexter, säger Unn.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Sara Arnald och Getty Images
Läs också: