Tunga på poddar
När Body Magazine startade sin podcast 2010 var man pionjärer. Första avsnittet kom nästan på dagen samtidigt som Filip och Fredrik debuterade i etern, vilket brukar markera genombrottet för poddmediet i Sverige.

– Det var främst ett sätt att göra något kul, men för oss blev det en riktig haktappare. Folk verkade uppskatta det, och kom i kontakt med oss. Fast i ärlighetens namn förstod vi nog ändå inte då hur rätt ute vi var, säger Alex Danielsson.

När han som chefredaktör lämnade magasinet Body 2013, lämnade han samtidigt papperstidningen bakom sig. Det var istället den framgångsrika podden som blev grunden för det nya företaget, Tyngre, vilket han beskriver som ”en redaktionell plattform om styrketräning”.

På sajten finns texter, bildspel, rörligt och – hur många poddar? 

– En skrälldus!

Han vet inte på rak arm. Börjar räkna, men måste sedan gå in på sajten och kolla. Tio stycken. Tillsammans med kollegan Andreas Guiance gör han själv tre avsnitt i veckan: två för Tyngre Radio – och ett för Golf Focus.

– Vi tycker det är kul med golf också.

Alex Danielsson och Andreas Guiance bestämde redan från början att Tyngre skulle vara fritt från medlemskap och annonser. I stället tjänar de pengar på produkter, andras och sina egna – kosttillskott, t-shirts.

– Några kommersiella förväntningar på verksamheten hade vi egentligen inte. Vi ville kunna ta ut en dräglig lön och ha roligt. Men vi har haft jättestora framgångar, inte minst de senaste åren.

Ni har inte funderat på att ta betalt för poddarna?

– Nej. Jag är inte säker på att det skulle vara positivt. Vi jobbar med låga trösklar – kommer man in till oss ska man tycka att det är så trevligt att man aldrig vill gå därifrån.

Tio poddar – det låter krävande. Visst, säger han, tio personer jobbar med dem, men med undantag för de forskningsdrivna Träningssnack och Distans och rehab kräver de inte särskilt mycket i tid. Själv ägnar han sig inte åt något förarbete alls. Inga manus.

– I Tyngre Radio inleder vi med ett försnack, där det oftast är jag och Andreas som gaggar. Sedan har vi en gäst som får stå för någon sorts content, någon sorts kompetens – och någon sorts intelligens också, brukar jag säga.

Klippningen sköter en person på bolaget. Redigeringen är minimal. Om någon säger något riktigt dumt klipps det bort, fast det har kanske skett en handfull gånger under alla år. Han tror att det är den spontana, lustfyllda tonen som gör poddarna framgångsrika.

Så länge folk vill lyssna kommer de att fortsätta. Och folk lyssnar. Oftast på morgonen och kvällen, till och från jobbet.

Inte när de tränar?

– Nej, när man styrketränar behöver man kanske lite mer högoktanigt bränsle i öronen än två gamla knotiga gubbar som surrar med varandra.

Text: Tim Andersson, Edition’22

Stor guide: Så lyckas du med AI-bilder
Skapandet, användningen, juridiken. Här får du en komplett guide till att lyckas med dina AI-bilder. Vi tipsar om vilka verktyg som är att föredra för publicister – och vilka du bör undvika.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här