Lantbrukspodden, som görs av Land Lantbruk och kommer med veckovisa avsnitt, tar upp händelser, företeelser och personer som är intressanta för dem som verkar i och kring Lantbrukssverige.
Det berättar Annika R Hermanrud, publisher och ansvarig utgivare för Land Lantbruk och Land Skogsbruk.
Vad har podden för syfte?
– Syftet är att skapa meningsfullt innehåll för den som inte bara vill läsa, utan även lyssna på den sorts innehåll vi har i tidningen.
Vad fyller den för funktion för Land Lantbruk?
– Genom att finnas i fler kanaler än print och webb ökar vi valmöjligheterna för våra läsare och användare. Vi vill att alla ska kunna ta del av vårt innehåll på det sätt som man själv tycker passar bäst.
Hur mycket resurser kräver den?
– Det är svårt att lyfta ur den här produktionen och säga exakt vilka resurser den kräver eftersom den numera är en så självklar del i vårt arbete. Det är också olika från avsnitt till avsnitt beroende på om det är en studieintervju eller om det är en intervju som spelas in ute i fält.
Vad tjänar ni på den, och var kommer intäkterna från?
– Vi har sponsorer på podden och vissa intäkter från det.
Hur många lyssnare?
– Lantbrukspodden har i regel mellan 1 200 och 2 400 lyssnare beroende på ämnet. All time high är en podd med Karl Hedin (skogsägare och entreprenör som i podden berättar om vad som hände när han häktades misstänkt för illegal vargjakt, och sattes i isoleringscell, reds. anm.) som lockat över 9 000 att lyssna.
Har ni funderat på att ta betalt för den?
– Nej, inte i nuläget.
Gör ni podden själva?
– I stort sett. Förarbete och inspelning görs av tidningens reportrar men vi får hjälp med klippning och bearbetning. Den tjänsten köper vi av LRF Medias dotterbolag Brid.
Text: Tim Andersson, Edition’22