Livechefens fem bästa tips inför sändningen
SVT sänder inte bara live i egna kanaler utan har också direktsändningar online i SVT Play. Filip Struwe är chef för direktdesken på SVT och ger sina bästa tips till tidskrifter som vill sända live.

Hur ser framtiden för live-tv ut, kommer fler titta på direktsändningar? 

– Så har trenden varit åtminstone de senaste fem åren, och det finns inget som tyder på att publikens behov av att “se nyheten när den händer” kommer att minska.

Varför bör tidskrifter göra live-tv? 

– Som ett komplement till sin primära leverans. Olika format passar olika publik vid olika tillfällen, och olika nyheter vill man konsumera på olika sätt. Vill man nå så många som möjligt är det en bra idé att kunna använda en så bred palett som möjligt.

Var ska man sända live? I sociala medier, på den egna webben eller i en tv-kanal?

– Det finns inget entydigt svar på den frågan. SVT:s grundhållning är att använda våra egna distributionskanaler för att inte göra oss beroende av andra aktörer.

Vilken utrustning bör man ha för att det ska bli en tillräckligt bra livesändning (i ljud, rörligt och bild)? 

– Man kan använda alltifrån mobiltelefoner till fullt riggade professionella tv-studior. Tekniken är inte den största utmaningen i dag även om de krävs avancerad teknik för att göra riktigt bra teve, utan det är kompetensen bakom kameran som är avgörande. Att göra riktigt bra live-tv är personalkrävande, särskilt om man ställer ut ett löfte till publiken att täcka stora delar av dygnet – alla dagar om året – med ett attraktivt liveerbjudande. Du måste hålla det du lovar.

Filip Struwe, chef för Direktdesken på SVT.

Vad krävs av en programledare/reporter för att göra en lyckad och intressant livesändning?

– Först och främst att man har förmågan att behålla fokus och nerverna i schack även i de mest utmanande nyhetslägena. Vi vill vara snabba men aldrig på bekostnad av att det vi berättar är sant och relevant.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Filip Struwes fem bästa råd till tidskrifter som vill bli stjärnor på att göra live-tv

1. Anlita rätt personal, såväl journalistisk som teknisk.

2. Satsa på rätt teknik som matchar din journalistiska ambition.

3. Börja i liten skala och skala upp varefter.

4. Tänk över hur just din publik ska hitta till era sändningar, finns en nisch att fylla som ingen annan gör?

5. Att göra riktigt bra tv är oftast inte billigt, ta höjd för budget.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här