Camilla Bergmans personliga nyhetsbrev VD-resan 2.0 på Linkedin tar med prenumeranterna i den spännande och ibland knöliga resan att starta och driva mediebolag. Hon är ett bekant ansikte för många, och har en bakgrund på Driva Eget, Frida Förlag /FAB Media och Breakit.
När hon blev vd för Breakit 2019 gjorde hon en uppmärksammad artikelserie som hon kallade ”vd-resan”, där hon bjöd in läsarna bakom kulisserna under de 100 första dagarna som vd.
Tre år senare hade hon precis sagt upp sig och var föräldraledig. Samtidigt funderade hon mycket över sitt framtida projekt – ett nytt mediebolag. Nu ville hon bjuda med publiken igen, redan från start. Men på vilken plattform? Det var frågan.
– Jag var mycket på Linkedin, och läste bland annat Cissi Elwins nyhetsbrev från tidningen Chef och tyckte att det var jättebra. Så funderade jag fram och tillbaka, skulle jag köra i gång ett vanligt nyhetsbrev med Mailchimp och börja från början med att samla in adresser eller skulle jag gå via Linkedin? Sedan bestämde jag mig för att köra på Linkedin, det är något av det allra bästa jag har gjort! säger Camilla Bergman.
Genom att starta på Linkedin kunde hon dra nytta av sina befintliga kontakter på plattformen.
Hur viktigt var ditt Linkedin-brev för din lansering av Impact Loop?
– Helt avgörande!
Första brevet i VD-resan 2.0 hade rubriken ”Tänk om man skulle bygga ett helt nytt mediehus”, del 2 hette ”Flipp eller flopp – här är min nya affärsidé”. Hon fick inte bara mängder av hejarop, tips och inspel – utan det ledde faktiskt också till rena intäkter.
Bland annat skrev hon en post om att så liten andel av riskkapitalet går till kvinnor. Rubriken löd ”Efter 15 möten med investerare förstår jag varför kvinnor bara får 1 procent av riskkapitalet (men har också lösningen!)”
– Det var inte ens ett särskilt välskrivet inlägg, tycker jag nu i efterhand. Men det plockades upp av Breakit, och efter det så var det en investerare som hörde av sig och gick in med två miljoner kronor!
Sedan kom ytterligare affärsänglar och bidrog med en halv miljon till.
– Jag ville bara nå ut. Jag tror att det var en viktig anledning till att Linkedinbrevet funkade så bra för mig. Jag hade ingen ambition att skapa en affär just kring brevet utan ville bara ha med mig folk och nå ut.
Camilla Bergmans Linkedin-nyhetsbrev har i skrivande stund 5 510 prenumeranter. Det publicerades tidigare veckovis, men nu är takten lite mer ojämn.
– Jag brukar säga att jag har Linkedins mest opålitliga nyhetsbrev!
Brevet inleds ofta med en upplevd och konkret händelse, ett möte med en investerare eller en byrå, ett telefonsamtal kanske. Det är nästan alltid väldigt självutlämnande.
– Men man ska också få en insikt eller lärdom med sig.
De brev som har blivit mest lästa är de som beskriver kaoset, riskerna och osäkerheten i att jobba med en start-up.
– De kan ha rubriker som ”Kassan sinar och mamma rycker in”. Just det brevet gick otroligt bra. Sen får man inte ”clickbaita” för mycket utan det måste ju vara seriöst.
Camilla Bergman berättar att hon lägger ungefär två dagar på att skapa ett nyhetsbrev.
– Det måste skapas med kärlek och engagemang. Om du inte har den tid som krävs så kan du lika gärna låta bli. Om man ska lyckas med nyhetsbrev på Linkedin måste man lägga energi på det.
Vem ska satsa på nyhetsbrev på Linkedin?
– Den som har sin målgrupp här, och har tid att driva det.
Vem ska låta bli?
– Den som inte har sin målgrupp här. Och den som tror att man kan göra det lite vid sidan om.
Men varför har inte Impact Loop ett eget nyhetsbrev?
– Jag har inte riktigt kunnat se hur vi ska räkna hem det. Vårt vanliga nyhetsbrev är vår viktigaste kanal.
Camilla Bergman drar parallellen till då Facebook lanserade instant articles 2015, och ville få publicister att publicera artiklarna direkt i plattformen, för att behålla publiken där. Inga länkar skulle leda ut, allt innehåll skulle ligga direkt på Facebook. Det var många publicister som testade detta, men slutade då de insåg att de blivit alltför beroende av ett annat företag för sin distribution.
Facebook tog en stor del av annonsintäkterna som genererades, och ägde all data om målgruppen.
– Vår målgrupps mejladresser är vår hårdvaluta. Vi vill äga vår data, säger Camilla Bergman.
Men på vilket sätt kan Linkedins nyhetsbrev vara en del av ens affärsmodell?
– Dels som en indragare till ens huvudprodukt. Dels kan man säkert hitta en mindre affär med sponsorer och annat även på Linkedin, men jag är tveksam till om det kan bli så mycket pengar. Min erfarenhet är att man inte ska ha för många kanaler igång samtidigt. Själv klarar jag av max två – Linkedin och vårt eget nyhetsbrev. Har man en lönsam sajt så kanske man snarare ska lägga Linkedin-nyhetsbrevet på marknadsföringskontot.
Text: Barbro Janson Lundkvist
Foto: Jonas Borg
Camilla Bergmans tips för hur man lyckas med nyhetsbrev på Linkedin
- Hitta ett format för ditt brev, och kör på det!
- Sätt en slagkraftig rubrik. Du har max en halv sekund på dig att fånga din publik.
- Välj en superbra bild som inläggsbild – och lägg gärna en rubrik i bilden för tydlighetens skull. Det gör att du får bättre genomslag i flödet.
- Tänk mobil, inte desktop.
- Var på Linkedin mycket, kommentera och svara. Det här är inte en enkelriktad plattform utan en plats för dialog.
- Överskatta inte hur stort intresse andra har för dina interna angelägenheter. Du måste upplevas som bjussig – och inte skrytig.
- Fundera gärna i termer av ”början och slut” som övergripande tema för hela brevet, alltså hitta en berättelse som har ett en tydlig start och ett mål. Till exempel ”100 dagar med… ” Det kan vara en utmaning du åtar sig själv eller liknande. Det finns en dynamik i berättandet då, som lockar.
Camilla Bergman tipsar om andra bra nyhetsbrev på Linkedin:
1. Chefstidningens nyhetsbrev ”Chefa” (9 909 prenumeranter)
2. Arash Gilans nyhetsbrev ”AI med Arash” (6 740 prenumeranter)
3. Unn Edbergs ”Hänt på LO Mediehus” (524 prenumeranter)
4. Jonas Ternings ”ComCom” (325 prenumeranter)