Chefer och HR-medarbetare är tidningen Chefstidningen största målgrupp – och Linkedin ”är fullt av just chefer och HR”, konstaterar chefredaktör Helene Claesson Jennische.
– Linkedin är något av en ”perfect match” för Chefstidningen, säger hon.
Tidningen har en printupplaga på 22 000 exemplar och är inte långt ifrån att nå samma antal följare på Linkedin (just nu strax under 18 000). Plattformen är, vid sidan av tidningens sajt och ”vanliga” e-post-nyhetsbrev, en viktig kanal för tidningen.
– Vi tog för länge sedan beslutet att lämna Facebook för att i stället kunna fokusera på Linkedin. Och när Linkedin introducerade ett nyhetsbrev bestämde vi ganska snabbt att vi skulle testa, säger Helene Claesson Jennische.
2019 öppnade Linkedin möjligheten för enskilda profiler att skicka nyhetsbrev. 2022 lanserades nyhetsbrev även för företagskonton. Året efter drog Chefstidningen i gång nyhetsbrevet Chefa på plattformen.
– I dag skickar vi nyhetsbrevet Chefa en gång i veckan, och på 60 utgåvor har vi fått nästan 10 000 följare. Öppningsfrekvensen ligger alltid på mer än 50 procent, berättar Helene Claesson Jennische.
Sedan tidigare skickar Chefstidningen ett vanligt nyhetsbrev på mejl till strax under 20 000 chefer.
– Det är ett klassiskt nyhetsbrev med senaste nytt från redaktionen. På Linkedin tänker vi annorlunda. Här kan vi plocka upp gamla teman som vi skrivit om tidigare – för att de bubblar i debatten igen och grejer som inte blir artiklar kan bli inslag i nyhetsbrevet. Vi hänvisar ofta till ny forskning och är generösa med länkar till avhandlingar och annat.
Tidningen länkar även till egna artiklar, men målet är inte förflytta läsarna från Linkedin till tidningen sajt.
– Som bekant lämnar Linkedin-användarna ogärna plattformen så målet här är inte att dra trafik. Vi vill att våra läsare ska lära känna Chefstidningen.
Tidningens första nyhetsbrev på Linkedin hade rubriken ”Hetast i höst – att misslyckas” och ett av de senaste ”Fortfarande männen som har makten på börsen”. Breven är textbaserade, men har även en del bilder. Förstås finns det även korta listor med bland annat gröna checkboxar (den emoji som är så vanlig på Linkedin).
Chefstidningens nyhetsbrev Chefa skrivs vanligtvis av Helene Claesson Jennische själv. Men breven är inte profilerade på henne som person utan fungerar mer som en förlängning av Chefstidningens varumärke.
Hur mycket resurser tar brevet?
– Jobbar man smart tar det inte så mycket tid att skriva om saker vi ändå skriver om hela dagarna. De här breven behöver ju inte vara långa, bara smarta! Samtidigt har vi prioriterat bort andra saker, till exempel Facebook.
För Chefstidningen är Linkedin en helgjuten kanal, då målgruppen finns och är aktiv här. Som tidskrift gäller det att känna sin målgrupp och undersöka om de också finns på plattformen.
När bör man inte starta ett nyhetsbrev på Linkedin?
– Är ditt huvudsakliga mål att dra trafik till din sajt? Då ska du kanske lägga din tid och kraft på annat. Linkedin drar inte längre mycket trafik, men är en bra plattform för att bygga kännedom och community.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Viktor Gårdsäter
Chefstidningen
Grundad: 2005
Ägare: Förlaget Individ och Samhälle Sverige AB.
Upplaga: Magasinet kommer ut 8 gånger om året i 22 000 exemplar. Chefstidningen finns även digitalt.
Antal läsare nyhetsbrev (e-post): Under 20 000 personer.
Antal läsare nyhetsbrevet Chefa på Linkedin: Snart 10 000 personer.
Chefstidningens Helene Claesson Jennisches:
Fem tips för att lyckas med Linkedin-nyhetsbrev
- Målgrupp. Finns din målgrupp på Linkedin? Linkedin är ett yrkesnätverk där vissa yrken är mer frekventa än andra. Finns din målgrupp här i någon större utsträckning? Om inte – lägg din tid på något annat.
- Periodicitet. Välj en frekvens du klarar av (en gång i veckan/en gång i månaden?) och håll den. Det ska tydligen algoritmerna gilla, förmodligen också dina läsare.
- Skriv! Lägg inte för mycket tid och huvudbry på design och bilder. Linkedins nyhetsbrev handlar om text.
- Ge nytta. Hitta din tonalitet – och din grej! Vilken kunskap eller vilka insikter kan du dela med dig av till ditt nätverk? Vad har du – som de kan ha nytta av?
- Kommentera. Var aktiv i dina kommentarsfält, visa att ni är bra på er grej.