Linkedin är en plattform som skiljer sig lite från andra sociala medier. På Linkedin är fokus på professionella relationer. Det är en karriär- och yrkesplattform, som är störst i sitt fält, men först på femte plats av plattformarna som används mest i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och internet 2024.
Linkedin hamnar efter Youtube, Facebook, Instagram och Snapchat, men före sociala medier som TikTok, X och Threads.
Är Linkedin rätt kanal för din tidskrift?
För tidskrifter som skriver mycket om ledarskap eller vänder sig till en viss yrkeskategori kan Linkedin vara en ypperlig kanal. Här gäller det, i vanlig ordning, att känna sin målgrupp och ha koll på vilka plattformar läsarna föredrar.
Den svenska tidskrift som, vad vi vet, är störst på Linkedin är tidningen Chef, som har en följarskara på över 145 000 personer (!). Chef var också tidigt ute med att prova funktionen med nyhetsbrev på Linkedin. Plattformen började släppa funktionen för personkonton 2019. Från början kunde endast utvalda personer skicka Linkedin-brev. 2020 började funktionen rullas ut globalt.
Hur funkar nyhetsbreven på Linkedin?
Linkedin-nyhetsbrev är precis vad det låter som, ett nyhetsbrev men på Linkedin. Det finns inga betalfunktioner kopplade till prenumerationen på brevet, utan det skickas gratis. När det första brevet går ut får alla dina följare på Linkedin en avisering om det nya brevet – så att de också kan börja prenumerera på Linkedin-brevet.
Vilka tidskrifter har redan nyhetsbrev på Linkedin?
2022 fick företagskonton möjligheten att göra Linkedin-nyhetsbrev, och Chefs tidigare chefredaktör Cissi Elwin, var snabbt ut på banan. (Hon var då i rollen som vd för bolaget Chefsakademin som ger ut Chef, men skrev här för Chef.)
I Linkedin-breven berättade hon öppenhjärtigt om svårigheterna med att fusionera två olika bolag, ledarskapsfrågor och fallgropar som även hon trillat ned i som chef. Tittar vi framåt på dagens nyhetsbrev så är det tydligt att det lönar sig att erkänna sina felsteg. Linkedin är ju känd för att vara en plattform där många gärna visar sin mest framgångsrika sida, men när en chef också berättar om misstag (och lärdomar från dem) så väcker det intresse.
Camilla Bergman, tidigare vd på Breakit, och numera vd för egna mediehuset Impact Loop, berättar i en intervju för oss om hur hon jobbar med sitt nyhetsbrev VD-resan 2.0 (med över 5 000 prenumeranter). Till en början var VD-resan 2.0 inspirerat av Cissi Elwins brev. Cissi Elwins brev fick dock bara sex utgåvor – och har nästan varit helt vilande sedan dess.
Varför slutade Chef med sitt nyhetsbrev på Linkedin?
Vi ställer frågan till Chefs nuvarande chefredaktör Calle Fleur.
– Vi har testat oss fram de senaste åren. Och vi har satsat mycket på att utveckla och förfina vårt eget kunddatasystem. Vi väljer därför primärt att satsa på aktiviteter och utskick från våra egna system, eftersom det ger oss bättre data och bättre möjlighet att segmentera och skräddarsy utskick, än om vi skickar ut ”blint” via Linkedin, säger han.
Tidningens nyhetsbrev på Linkedin har trots det fortfarande över 32 000 prenumeranter, men de senaste två åren är allt de fått genom den här kanalen en push för att delta på Chefdagen som firar 25 år i år.
– Linkedin fortsätter att vara vår absolut viktigaste sociala kanal. Vi gör mycket på Linkedin och fortsätter växa på Linkedin, men satsar då framför allt på våra två egna konton för Chef och Chefakademin. Det kan förstås komma att ändras, om vi hittar ett bra användningsområde för Linkedin-nyhetsbreven, säger Calle Fleur.
Även Vi Medias tidigare publisher Unn Edberg startade ett Linkedin-nyhetsbrev. Brevet lanserades i januari i samband med att hon började på sitt nya jobb som vd för LO Mediehus. Första brevet hade rubriken ”Hjälp var ska jag sitta?” och ger en inblick om hur det kan vara att träda in som ny ledare i en organisation. I skrivande stund har brevet runt 500 prenumeranter.
Är det bara enskilda mediechefer som startar Linkedin-nyhetsbrev? Finns det inga rena tidskrifts-titlar som provat den här kommunikationskanalen?
Jo, så klart! Tidskriften Chefstidningen drog redan 2022 i gång nyhetsbrevet Chefa, som nu har strax under 10 000 prenumeranter. Till skillnad från brevet som konkurrenten Chef gav ut, under en period, är Chefa ett nyhetsbrev med själva tidskriften som tydlig avsändare. Läs vår längre intervju med Chefstidningens chefredaktör Helene Claesson Jennische:
Chefstidningen + Linkedin = Perfekt matchning
Också tidningarna Byggindustrin och Fastighetsnytt har varsitt Linkedin-nyhetsbrev. Båda är insiktsbrev, alltså ett forum för fördjupning. Byggindustrins brev är störst med snart 16 000 följare. Fastighetsnytt har 10 000 prenumeranter på sitt insiktsbrev.
Dagens Medicin som har ett konto med över 37 000 följare har ett nyhetsbrev med över 8 000 prenumeranter. Nästan lika stor på plattformen är Tidningen Market vars nyhetsbrev läses av strax under 7 000 personer. Också Vårdfokus har ett nyhetsbrev på Linkedin (4 000 prenumeranter) där tidningen ”tipsar om artiklar du inte vill missa”.
Vidare har tidningen Kollega ett nyhetsbrev (3 000 prenumeranter) på plattformen. Det heter ”Mest läst på Kollega.se” och är i princip en listning av tidningens mest lästa artiklar senaste månaden, smyckade med en toppbild, eventuellt något citat och lite intro-text till varje artikel. Alla dessa brev innehåller länkar till tidningarnas artiklar (låsta eller olåsta).
Bara i förra veckan anslöt även tidningen Resumé till tidskriftstitlarna som har nyhetsbrev. Resumés konto på Linkedin har över 40 000 följare och redan efter första utgåvan har brevet Resumé Insikt över 3 500 prenumeranter.
Bör tidningar starta nyhetsbrev på Linkedin?
Det beror på vad ens företag har för strategi, betonar Linkedin-experten Linda Björck.
Hennes nyhetsbrev LinkedinInspiration har varit i gång sedan 2021 och har över 17 000 prenumeranter. I början gav hon ut brevet varje vecka, men allt eftersom har hon minskat utgivningstakten. För henne är Linkedin-nyhetsbrevet en del i hennes kanalmix. Men viktigaste kanalen för henne är den egna bloggen och nyhetsbrevet som hon skickar med vanlig e-post.
– Linkedin lyfter ju fortfarande sina nyhetsbrev, men inte lika mycket som tidigare. När jag började skriva Linkedin-nyhetsbrev fick jag jättebra effekt på det. Nu om man tittar på den generella spridningen och engagemanget på plattformen så har det blivit lägre.
Vilka fördelar och nackdelar har Linkedin-nyhetsbrev jämfört med nyhetsbrev per e-post?
Fördelen med att skicka ett eget nyhetsbrev via e-post är att där äger du datan själv och du är inte alls styrd av Linkedins algoritmer. (Förutom att det kan finnas en och annan spambox som stoppar ditt utskick på andra sidan så är det inga yttre omständigheter som styr ditt nyhetsbrev.)
Den stora USP-en med Linkedin-nyhetsbrev är deras sökbarhet.
– På Linkedin har du möjlighet att nå ut utan att någon behöver lämna sin e-postadress. Du kan prata med många på Linkedin. Och både artiklar och nyhetsbrev på Linkedin indexeras av Google så du får ju synlighet på det sättet, säger Linda Björck.
Linda Björck ser ingen konkurrens mellan vanliga e-post-nyhetsbrev och Linkedin-nyhetsbrev. Det går jättebra att göra både och – och är egentligen att föredra. Dock kanske med lite olika tvist, format och innehåll. Vanliga e-post-nyhetsbrev har ju fördelen att du själv har tillgång till alla data, och alla e-postadresser. Linkedin-nyhetsbrev skickas ut mer allmänt, som en håv, som förhoppningsvis fångar in nya intressenter för din produkt. De som prenumererar på ditt nyhetsbrev får en avisering när du skrivit något nytt. Brev som skapar engagemang får också större synlighet via plattformens algoritmer. På så sätt kan du nå ut bredare.
Hur skiljer sig Linkedin-nyhetsbrev mot vanliga inlägg?
Eftersom brevet i princip inte har någon övre teckengräns (vi hittar ett Linkedin-inlägg från 2022 där det uppges att det går att skriva max 100 000 tecken i ett nyhetsbrev-inlägg) så är det här en arena där skribenten fritt fram kan glänsa med sina insikts-kunskaper. För ett vanligt Linkedin-inlägg är antalet maxtecken 3 000. Och eftersom Linkedin-nyhetsbreven indexeras av Google, så att de är sökbara både på Linkedins-plattform och på det stora nätet.
Hur når man ut med sitt brev?
Här gäller det att glänsa med sina SEO-kunskaper och utnyttja möjligheter att skriva rubriker i formaten H1 och H2 så att de snabbt snappas upp av algoritmerna. Det går också att tydligt segmentera sitt inlägg mot rätt målgrupp bara med huvudrubriken. Linda Björck tipsar:
– Det som styr hur du riktar ditt nyhetsbrevsinlägg är främst rubriken, precis som när du skriver en artikel. Som exempel: om jag skriver ett brev med rubriken ”Fem misstag du gör på Linkedin” så kommer det att nå ut brett och få ett högt engagemang för folk vill ju inte göra misstag. Men om jag skriver ”Fem misstag som B2B-marknadsförare inom fastighetsbranschen gör” så blir inlägget mer nischat och riktat.
För att få fart på nyhetsbrevet kan man också hjälpa det växa genom att annonsera om det på Linkedin. Annonserna görs i verktyget Campaign Manager och man betalar efter räckvidd.
Här kan du till exempel ställa in storlek på företag, senioritet (yrkeserfarenhet) och rikta annonser utifrån vilka Linkedin-gruppen målgruppen är med i.
– Man kan välja allt! Det är så mycket val så det gäller att veta vilka man vill nå, säger Linda Björck.
Betalmodellen är utifrån antalet klick eller antalet visningar. Det kostar från ett par tusen kronor och uppåt att annonsera på LinkedIn.
När ska man starta ett Linkedin-nyhetsbrev?
När du startar har du exakt 0 prenumeranter. Första brevet får dock en skjuts av att det går ut en avisering till alla som följer ditt konto.
Därmed kan det vara lämpligt att börja Linkedin-närvaron med att få företagskontot att växa till sig först – innan man börjar skicka nyhetsbrev. När företagskontot har runt 3 000–4 000 följare kan man börja tänka på nyhetsbrev, enligt Linda Björck.
Du kan inte ladda upp en e-post-lista till ditt Linkedin-brev på samma sätt som du kan göra om du skickar vanliga nyhetsbrev via e-post. Dock finns en möjlighet att lägga till e-post-listor om du annonserar på Linkedin om Linkedin-brevet.
Hur lyckas man med sitt Linkedin-nyhetsbrev?
För att lyckas med nyhetsbrevet på Linkedin är det viktigt att:
- Publicera återkommande med en förutbestämd periodicitet.
- Ge mycket kunskap och insikter till dina läsare.
- Var inte rädd att berätta om missöden och misstag.
- Var en duktig berättare. På Linkedin funkar storytelling!
- Om du till exempel är en chef eller chefredaktör: Ge vanliga människor inblick i din vardag.
- Tagga personer och andra företagskonton på Linkedin.
På vilket konto ska man dra i gång nyhetsbrevet? Är det bäst att ha ett företagskonto med nyhetsbrev eller ska man låta en profil som chefredaktören skriva på sin privata profil?
Också här hänvisar Linda Björck till tidningens strategi.
– Om du har en chefredaktör som är intressant att följa och har något spännande att säga så kan det vara en bra kanal. Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Enligt Linda Björck kan en strategi vara att först starta ett Linkedin-brev för företagskonto, i alla fall om tidningen har ett etablerat varumärke och företagskontot är aktivt.
– Därefter kan man identifiera ambassadörer för företaget. Det kan vara en chefredaktör eller en profilerad reporter, som man vill synliggöra mer för publiken.
Men samtidigt, kanske är inte Linkedin-nyhetsbrev rätt för just din produkt. Det tar tid att skriva ett insiktsfullt textbaserat nyhetsbrev. Och du behöver vara en duktig storyteller för att locka publiken.
Hur gör de största profilerna på Linkedin? Har de Linkedin-nyhetsbrev?
Nej, de som är allra bäst på detta på Linkedin har valt bort nyhetsbrevsmöjligheten.
– De som är större på Linkedin i dag, de skriver inte nyhetsbrev. Jasmin Alíc är en copywriter som är stor på Linkedin (snart 280 000 följare) och han skriver ju aldrig något sådant. Han lägger ut bild eller video med text direkt som inlägg i flödet, säger Linda Björck.
Inte heller Justin Welsh, som har över 675 000 (!) följare på Linkedin, har nyhetsbrev på Linkedin. Hans vanliga e-postnyhetsbrev med över 200 000 följare går till enmansföretag och kreatörer som vill ha tips om att lyckas bättre.
Varför har de största aktörerna inget Linkedin-nyhetsbrev?
– Vad kan man dra för slutsats av det här? Jo, det är tillbaka till strategin igen. Vilket mål och syfte har du med din kanalmix?
Finns det några pengar att tjäna på Linkedin-nyhetsbrev?
Det finns vissa affärsmöjligheter i brevet. Du kan till exempel lägga in vanliga bannerannonser och/eller affiliatelänkar till samarbetspartners i brevet.
Några nya funktioner kopplade till Linkedin-nyhetsbrev?
– De senaste funktionerna är att du kan schemalägga nyhetsbrev samt dela länk som utkast innan det publiceras. Det är även nytt att du kan annonsera på Linkedin med nyhetsbrev för ökad synlighet. Nyligen har Linkedin även ändrat designen och lagt till fler funktioner såsom bättre aviseringar och inbäddad video.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Lena Evertsson & Oskar Omne