När målgruppen väljer en viss plattform, är det bara för tidskriften att följa efter. För ELLE Sverige blev det tydligt under pandemin att magasinet behövde närvaro på TikTok.
– Vår målgrupp tillbringar många timmar om dagen på TikTok. Självklart vill vi bidra med vårt innehåll, säger Cassandra Lindblom Riso, redaktionschef för ELLE.
ELLE Sveriges primära målgrupp är ”medvetna kvinnor från gen Z till gen X” som har passion för mode, skönhet, populärkultur och livsstil. Enligt Cassandra Lindblom Riso är det också just dem som tidningen når ut till på TikTok.
– Det ser vi som ett kvitto på att vi verkligen lyckats göra rätt i vår satsning.
Men det är inte bara livstilsmagasin som kan hitta sin publik på TikTok. Även en smalare publicist kan hitta publiken här.
– Har du ett innehåll som du vill nå ut med på en snabb, rolig och kreativ plattform så är det värt att testa TikTok. I alla fall om du har tid och resurser, tillägger Cassandra och fortsätter:
– TikTok är extra värdefullt för dig som har riktigt nischat innehåll. Det finns oändligt med nörderigrupper på plattformen. Allt från bilmotorer till bokklubbar och handarbete.
Senaste året har ELLE Sveriges följarskara på TikTok nästan tredubblats. Men för att komma dit har det varit mycket trial and error. Cassandra Lindblom Riso råder även andra tidskrifter att verkligen våga prova, analysera och försöka på nytt.
– Vi har verkligen testat alla möjliga varianter klipp på Tiktok, säger hon. Och nu vet vi att det faktiskt är ELLE:s kärninnehåll som verkligen flyger och skapar engagemang. Det är vi mycket glada för.
Hon ger exempel på videoklipp som går bra på plattformen: trendspaningar från modeveckor världen över, livesändningar av adventskalendrar med skönhetsprodukter, kändisintervjuer och modetips med mera.
– Vi ser verkligen styrkan i att inte ändra på våra core-ämnen för att passa Tiktok, utan i stället tweaka och redigera innehållet så att det når ut till vår målgrupp på plattformen. På så sätt har vi lyckats bygga ytterligare ett ben att stå på innehålls- och annonsmässigt.
Cassandra Lindblom Riso poängterar att TikTok är en plattform som man behöver jobba specifikt med, och att det inte fungerar så bra att använda den som en trafikdrivare.
– Vi värdesätter i stället våra följares engagemang högt – och det är också det som gör oss relevanta för annonsörer.
ELLE Sverige har gjort flera annonssamarbeten på plattformen, till exempel för Diors parfym och Edblads smycken. I klippen är det till exempel ELLE:s skönhetsredaktör och stylist som testar produkterna.
– Vi gör kreativa samarbeten på TikTok med annonsörer med jämna mellanrum. Utfallet har varit väldigt lyckat och vi ser tydligt att våra följare både gillar och engagerar sig även i vårt kommersiella innehåll, säger Cassandra Lindblom Riso.
Aller Media har ett sociala medier-team på fem personer som jobbar mot flera av mediehusets varumärken, och då bland annat ELLE på TikTok.
Text: Matilda Nilsson
ELLE redaktionschefs 7 snabba tips
Så kommer din tidskrift i gång med TikTok.
- Våga testa. Prova olika typer av innehåll, grafiska manér, varianter på tilltal så att du lär känna dina följare – och ser vilket innehåll de vill ha.
- Gör innehåll specifikt för TikTok. Det är sällan en video flyger som egentligen skulle ha publicerats på en annan plattform, eller som du grävt upp från videoarkivet, konstaterar Cassandra Lindblom Riso.
- Håll dig till din nisch. Skapa rätt innehåll för rätt plattform – och håll dig till din nisch, så att inte innehållet spretar för mycket.
- Utgå inte från att publiken (alltid) är ung. Att det bara är småbarn på Tiktok är en gammal myt. Det är redan en stor andel millenials och äldre målgrupper som hänger på TikTok.
- Haka på ”rätt” trender. Hoppa inte på alla virala trender som snurrar runt på TikTok, men var nyfiken på de som ligger nära just ditt varumärke. Här finns en chans till en extra räckviddsskjuts.
- Publicera med kontinuitet. Du behöver inte ha en fullständig innehållsstrategi från start, men se åtminstone till att publicera i jämn takt för att lära både följarna och algoritmen att du har ett aktivt konto värt att intressera sig för.
- Utvärdera framgångar – och misstag. Ibland träffar man helt rätt när det kommer till Tiktoks algoritm – men inte alltid. Fortsätt analysera vad det är som fungerar för just er och vad som är er röda tråd.
Läs också