Aftonbladet mäktigast på TikTok – Så lyckas de på plattformen
Aftonbladet är mäktigast på TikTok, enligt årets Maktbarometer. Här berättar sociala medier-redaktör Viktor Adolfsson hur de jobbar med kanalen.

Det är inte längre influencers som Wonderboi och Emelie Nilsson som är mäktigast på TikTok enligt Medieakademins Maktbarometer. I år toppar Aftonbladet listan.

– Det är jättekul! Vi har ju klättrat mycket, men det har känts svårt att gå om större influencers. Men det har vi gjort, säger Viktor Adolfsson, sociala medier-redaktör på tidningen.

Aftonbladet har lite under en halv miljon följare på TikTok och tickar mot 60 miljoner gilla-markeringar. Maktbarometern tittar på räckvidd och engagemang på plattformen. Antalet följare är däremot inte en parameter i mätningen. Inte heller Viktor Adolfsson menar att antalet följare är avgörande för tidningens genomslag. Viktigare är att tittarna ser klart på ett helt klipp för att det ska få spridning på plattformen.

Viktor Adolfsson, sociala medier-redaktör på Aftonbladet
Viktor Adolfsson, sociala medier-redaktör på Aftonbladet. Foto: Aftonbladet

– I de här flödena behöver du fånga tittare inom någon sekund. Det är det första vi lär ut till de som ska klippa för TikTok: ett rappt intro.

Aftonbladets videoklipp på TikTok är kortare jämfört med till exempel på sajten.
– Lite mer rappt, lite mer videomässigt. Under 30 sekunder och med snabbt och enkelt språk, säger Viktor Adolfsson.

Hans team består av fyra personer som går i skift två och två. De gör egna klipp, och optimerar även klipp från övriga redaktionen för TikTok. På Aftonbladets TikTok-konto publiceras en till tre klipp om dagen. På Sportbladet ett klipp per dag. I ryggen har TikTok-redaktionen Aftonbladets stora tv-redaktion som gör det mesta av tidningens rörliga innehåll.

Att Aftonbladets nyheter ska gå i TikTok är självklart

Tidningens primära målgrupp på TikTok är unga. TikTok har egentligen en åldersgräns på 18 år men Viktor Adolfsson vet att många som är på plattformen är yngre än så. (Dels kan man gå in från 13 år om man har tillstånd från förälder, dels uppger inte alla sin verkliga ålder.) På TikTok är minst hälften av Aftonbladets publik under 24 år.

– På TikTok försöker vi hyfsat spegla det som vi skriver om på sajten, men också mer riktat mot unga. Vi kör stora nyheter, som Israel-Palestina, men med mer förklarande grepp. Sedan är det blandat krim och nöje. Personer som känner till oss känner igen sig. Sedan kör vi mycket nyheter som unga kan relatera till, sådant som berör skolan, CSN och så vidare.

Vid Breaking News körs nyheten ut direkt på TikTok. Annat innehåll pytsas ut under tidig morgon eller efter klockan 15.

– Undvik att lägga ut grejer under skoltid. Skolorna har mobilförbud. Men händer något jättestort, som Lisebergs-branden, då publicerar vi så snabbt som möjligt.

Jämfört med andra sociala medier är TikTok inte lika frikostig med tips och statistik, menar Viktor Adolfsson. På TikTok vill Aftonbladet skapa kännedom om sitt varumärke. Men på sikt är målet att de unga ska ladda ned tidningens app, logga in och skaffa plus-prenumeration.

– Men det är svårmätt. Vi märker att när det händer större nyhetshändelser får vi fler unga läsare till sajten, men vi vet inte exakt var de kommer ifrån. Det är nästa stora utmaning.
Har du något tips till mer nischade tidningar. När bör man och när bör man inte jobba med TikTok?

– Har man ett ämne, eller bevakar ett område, som har att göra med folk under 20-25 år då bör man vara aktiv på TikTok. Ett nischat ämne går också bra på TikTok, man behöver inte ha över två miljoner läsare, säger Viktor Adolfsson.

På sajten har Aftonbladet 6 miljoner unika besökare i veckan.

– TikToks algoritmer är så extrema, så har du ett visst intresse får du nästan bara upp innehåll inom det. Som nischmedia kommer du inte få lika mycket visningar som vi, men du når verkligen din målgrupp. Är man bred är TikTok jättebra, är man väldigt nischad är det också jätteintressant.

Text: Matilda Nilsson

Läs också

Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här