GUIDE: Kom i gång med TikTok
2024 6 november
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?

Är din tidskrift nyfiken på TikTok? Har ni era målgrupper på plattformen? Då kanske det är dags att ta steget från nyfiken tittare till en aktiv publicist på plattformen. Men tro inte att ditt konto kommer att bli viralt på bara ett klipp. Det krävs tid, engagemang och resurser för att lyckas.

Mina Fagerfjäll, vd och medgrundare av TikTok-byrån Goodname.
Mina Fagerfjäll, vd och medgrundare av TikTok-byrån Goodname.

– Många tror fortfarande att TikTok är värsta viralfabriken. Så är det inte längre. Nu är konkurrensen jättehård! Speciellt för de som publicerar på engelska. Gå inte in på plattformen med för höga förhoppningar, det tar tid att hitta sin publik. Till och med de som var bäst på YouTube hade svårt att anpassa sig till TikTok, säger sociala medier-experten

Jämfört med sociala medier som YouTube, Facebook och Instagram är TikTok fortfarande en mindre plattform, enligt Svenskarna och internet 2024. Men hela 15 procent av svenskarna över 8 år använder plattformen dagligen. Och för en svensk publicist som publicerar på svenska går det fortfarande att hitta sin publik på TikTok, menar Mina Fagerfjäll.

– Tidskrifter går hand i hand med det som TikTok vill göra. Det handlar om att leverera nischat innehåll till en målgrupp som vill konsumera, säger hon.

Nyheter går hem på TikTok

Det är inte längre influencers som har störst makt på plattformen TikTok. 2024 är TikTok publicisternas arena. Det visar senaste Maktbarometern från Medieakademin. Kontot som nu är mäktigast på TikTok 2024 tillhör Aftonbladet. På fjärdeplats ligger konkurrenten Expressen och längre ned på listan finns även TV4 Nyheterna (11) och SVT Nyheter (25).

Att nyheter och samhällsinformation går hem på TikTok visar även undersökningen Svenskarna och internet från 2024. Var fjärde TikTok-användare följer nyheter på plattformen. Framför allt yngre hittar sina samhällsnyheter på TikTok. Men plattformen är inte längre bara kidsens tidsfördriv (även om det är klart flest unga som använder TikTok) utan når nu ut i fler åldersgrupper. Enligt Mediavision tittar 1 miljon svenskar på TikTok dagligen.

”Fantastisk plattform för nischat innehåll”

Än mer spännande för tidskriftspublicister är att plattformen inte bara lämpar sig för stora allmänmedier. TikToks algoritm är superb på att rikta rätt innehåll till rätt personer. Kreatörer som gör nischat innehåll, som tidskrifter alltså, kan här verkligen lyckas nå sin allra nördigaste publik.

Men än är det inte jättemånga nischade publicister som provat lyckan på TikTok. SVT:s Lilla Aktuellt finns här förstås, liksom Kamratposten. Båda medier med yngre målgrupper.
Men också populärvetenskapliga Forskning & Framsteg provar lyckan på TikTok. Tidningen har fått projektpengar av Natur & Kultur för att nå ut med vetenskapsjournalistik i sociala medier. Pengarna har gått till en rekrytering av en TikTok-redaktör – Catherine Fulgencio. På Tidskriftsdagen i år berättade hon om sitt arbete med att hitta rätt tonalitet för målgruppen. Samma kväll vann Forskning & Framsteg Tidskriftspriset i kategorin Årets Rörligt för satsningen.

Femina på TikTok
Några av klippen på tidningen Feminas TikTok-konto.

Livsstilssajter som ELLE och Femina har också hittat till TikTok, liksom mattidningen Allt om Mat.

– TiKTok är en fantastisk plattform för nischat innehåll. Det finns en publik för alla på TikTok. Det är inte bara Gen Z. Den stora massan börjar också komma hit, säger Mina Fagerfjäll.

Tid, engagemang och tålamod

Men trots att TikTok är suverän på att rikta mot rätt målgrupp, så finns det ändå lägen när en tidskrift inte bör satsa på TikTok:

– Varumärken som bara vill konvertera och få snabba sälj ska inte satsa på TikTok. Då använder man inte plattformens fulla potential och missar chansen att bygga communitys. TikTok är bättre på att väcka intresse för något, så ett frö hos målgruppen. Nyttja subkulturerna på TikTok för algoritmen är vass där! tipsar Mina Fagerfjäll.

Även om det förstås går att skapa annonser och annonssamarbeten på plattformen, så är det främst för att väcka intresse för det egna varumärket som många är på TikTok. Att hitta en ny publik som lär känna tidningen, kan vara en rimlig målsättning på TikTok.

Att få tittarna att även ladda ned tidningens app eller köpa en prenumeration får komma i en senare fas. Och kom ihåg, det krävs tid, engagemang och tålamod för att lyckas på plattformen. Har du inte det kanske du ska vänta? Att lansera ett halvdött TikTok-konto är inte meningsfullt för vare sig ditt varumärke eller din publik. Och att sköta tidningens konto med vänsterhanden kommer inte tidskriftens renommé att vinna på.

– TikTok är för stort i dag för att redaktionens praktikant ska ratta allt, fastslår Mina Fagerfjäll.
– Se i stället till att hela redaktionen jobbar tillsammans med TikTok. Ha riktiga redaktionsmöten, kläck idéer tillsammans – och våga döda idéer. Det är viktigt att se till att man inte tappar varumärket på plattformen.

3 framgångsfaktorer på TikTok

Mina Fagerfjäll listar några framgångsfaktorer för publicister som vill lyckas på TikTok.

  1. Har du ett starkt redaktionellt varumärke, bär det med stolthet och försök inte efterapa någon annan. Du kommer inte bygga något engagemang om du bara kamouflerar ditt varumärke för att se ut som någon annan. Detsamma gäller om du vill göra samarbeten med till exempel influencers på plattformen. Hitta en partner vars innehåll och profil linjerar med tidskriftens värderingar.
  2. På TikTok kanske du klipper lite rappare – och lägger fram svaret redan i rubriken i stället för att ”hålla” på det som en teaser. Mina Fagerfjäll tipsar om att texta alla videoklipp och inte vara rädd för att betona flera saker i samma scen med ljud, ord och så vidare. En annan viktig poäng är att hela redaktionen ska vara engagerad i kontot.
  3. Ett vanligt misstag många gör som vill komma i gång på TikTok gör är att de först skapar en hel bulk med film som ska pumpas ut. Mina Fagerfjäll råder tidskrifter att i stället skapa ett fåtal filmer, utvärdera dem och följa organiskt vad som funkar på plattformen och för målgruppen, sedan kan man göra nya filmer utifrån analysen.
    – Ge inte upp för lätt. Det är lätt att få kreativt magont om man inte får så många visningar på sina filmer. Men tänk på att det här är en ny kanal. Det är ungefär som att starta en ny tidning. Det kanske inte bara automatiskt funkar från start.

Text: Matilda Nilsson

Minas 15 tips för att komma i gång på TikTok

  1. Börja hänga på plattformen! Jag tror jag var där minst 20 timmar i veckan när jag började. Jag har säkert sparat ned 300-400 mappar med olika filmer med olika idéer, koncept och grepp. Det är mitt sätt att katalogisera och analysera.
  2. Var inte rädd att göra kvalitet. Bara för att man gör innehåll till TikTok behöver man inte filma med skakig kamera så det ser ”äkta” ut”. Ha det manér och stil som passar ditt varumärke, är det kvalitét du erbjuder i vanliga fall, vill man även se det på TikTok.
    Gör det din tidskrift gör bäst. Tänk inte att en profil kan göra innehållet bättre än vi, utan fundera på vad din tidning kan göra som inte en ensam influencer klarar. Om en influencer kanske kan testa en hudkräm på sig själv, så kanske din redaktion kan göra ett större test för olika hudtyper, i olika klimat och så vidare. Ta reda på fakta och presentera det aptitligt.
  3. Första meningen i klippet. Det gäller att locka tittarna med en rak första mening – precis som rubriken ska göra i en tidning.
  4. Bäst storytelling vinner på TikTok. Den som är bäst på att berätta sin story vinner på TikTok. Det kräver övning, så våga nörda ned dig i det! Och tappa inte underhållningsvärdet! Du behöver tålamod för att förtjäna målgruppens tid.
  5. Svårast att hitta första publiken. Ha kontinuitet i publiceringarna, sätt ett mål på tre filmer i veckan eller liknande och följ det.
  6. Låt det vara nördigt! Ju mer nischat innehåll desto bättre kommer nästa film gå, men bli inte nedslagen om det är svårt att få många visningar i början.
  7. Ge bort mycket! Håll inte på med för mycket teasing på plattformen – utan kom till saken och ge svar på frågan.
  8. Var inte rädd att be om det du vill ha. Bjussa på mycket, men var inte rädd för att be tittarna följa kontot, bli prenumerant etc.
  9. Gör reklam för ditt konto. Ungefär som på Instagram och på Facebook finns Spark Ads där du kan få köpt räckvidd och boosta ditt innehåll. På TikTok fungerar det också så att du både får organisk räckvidd och köpt på ditt annonsmaterial. Dock kan det vara lite klurigt att i TikTok:s egna mätningar se exakt hur många visningar som var organiska när det gäller ett visst klipp.
  10. Tro på ditt varumärke. Ha tilltro till din tidskrifts egen tonalitet och sätt att berätta. Våga testa att berätta med din tidnings röst.
  11. Utvärdera dina klipp. Går inte ditt innehåll hem hos publiken? Ingen fara. Utvärdera det du gör. Testa andra grepp och manér och utvärdera på nytt. Låt hela redaktionen vara med och tycka till!
  12. Kör inte i gång för hårt! Gör ett tiotal filmer och utvärdera dem. Låt filmerna tävla med varandra och se vad som funkar. Att spela in ett halvår med klipp för TikTok och sedan köra i gång kontot är att slänga pengarna i sjön.
  13. Håll intresset i minst tio sekunder. Det är inte antalet följare som är den viktigaste mätparametern på TikTok. I stället vill du se till att dina filmer verkligen blir tittade på. Lyckas du behålla användarna i över tio sekunder är det ett gott tecken.
  14. Mät varje film. Hur många totala antal visningar ett konto har är inte en avgörande mätpunkt. Du vill i stället mäta och utvärdera varje film för att se vilka som funkar för algoritmen och din publik.
  15. Använd tidningens kanaler. Nyttja de kanaler som tidningen redan har för att locka publik till TikTok-kontot. Lägg QR-kod i tidningen, länka från Instagram och utnyttja de plattformar där varumärket redan är större.

Läs också

Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här