Utvecklaren: ”Ta hjälp av en webbyrå”
Svenska webbyrån Äventyret har hjälpt publicister som Vi, Forskning & Framsteg, Chef, Elinstallatören, VVS-Forum och Extrakt med deras kakor och samtycken på sajterna. Per Arnborg, utvecklare på Äventyret, ger sina tips om hur man ska tänka kring samtyckesrutan.

För att följa lagkraven ska vara lätt för sajtens besökare att neka samtycke till kakor eller andra identifierare. Som publicist gäller det att fundera på hur din samtyckesbox är placerad på sajten.

Per Arnborg, utvecklare på Äventyret
Per Arnborg, utvecklare på Äventyret

Helst ska cookiebannern ligga i en fast ruta som blockerar sajten tills den är besvarad, enligt Per Arnborg.

– Om man har en samtyckesbox som bara ligger nere i botten på sajten så är det ju många som bara surfar vidare utan att välja.

I slutet av 2023 lanserade Google gränssnittet Consent Mode v2 för att stärka arbetet med samtycken. Med den nya versionen kräver Google att de som använder Google Ads ska ha en CMP med Google Consent Mode v2 integrerat, för att få det mesta ut av verktyget.

Per Arnborg berättar att Google har en lista över vilka CMP:er som är godkända enligt deras standard. För de publicister som använder sig av Googles annons-tjänster rekommenderar han att ta en CMP ur listan.

– Många på listan kostar en slant, men det finns även gratisvarianter. Man får lite vad man betalar för.

Till exempel CookieBot, CookiePro, Usercentrics och InMobi används av aktörer i mediebranschen. Av dem är CookieBot prisvärd och fungerar bra med WordPress, medan Usercentrics har fler funktioner och modernare ramverk, men är dyrare. En tidning som är annonsfri digitalt kan dock komma undan billigare.

– Vi på Äventyret har vissa kunder som inte har en annonsaffär och för dem har vi skapat en enkel CMP i vår redaktionella plattform Akka. Den uppfyller samtyckeskraven om man inte är kopplad till en annonsplattform, säger Per Arnborg.

Det finns även gratis CMP-plugins till WordPress till exempel.

– Som liten tidskrift kan det vara en poäng att vända sig till en teknisk partner, webbyrå eller adtechbyrå, för att få hjälp i de här frågorna.

Text: Matilda Nilsson

GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här