Tidningssajterna som saknar cookiebanner
Kan man helt slippa att ha en cookiebanner på sajten? Jo, det anser i alla fall digitala byrån Oktavilla. Två av deras kunder, tidningen Svensk Farmaci och tidningen Arkitekten, har inga samtyckesformulär alls.
Lars Wästfelt, formgivare, informationsarkitekt, Oktavilla.
Lars Wästfelt, formgivare, informationsarkitekt, Oktavilla.

– Vi vill inte tvinga någon att inhämta samtycke för att bedriva journalistik. Det är en hederssak, säger Lars Wästfelt, formgivare, informationsarkitekt och en av grundarna till Oktavilla.

Surfar du in på facktidningen Svensk Farmacis sajt så möts du till exempel inte av någon cookiebanner. Enligt tidningens cookies- och personuppgiftspolicy så behöver tidningen inte hämta samtycke från tidningens besökare, eftersom den bara lagrar kakor som är tillåtna.

Svensk Farmaci publiceras via Oktavillas redaktionella plattform Arto, vilken är sammankopplad med mätverktyget Plausible, som inte heller använder kakor. Enligt Lars Wästfelt så sparar Arto, i originalutförandet, inte några data om tidningens användare.

– När jag läser journalistiskt innehåll på en medlemstidning är det rimligt att jag inte blir spårad eller att mina personuppgifter delas med annonsörer. Dessutom ger cookieformulären en sjukt dålig användarupplevelse, häller in en massa kod och gör att sajten ofta känns långsam, säger han.

Också Arkitekten, Natursidan och tyskspråkiga sajten NORR Magazin, har valt plattformen Arto, och har sajter utan samtyckesrutor. För nischade tidningar, som inte ingår i digitala annonsnätverk, går det alltså att hitta sätt att slippa kräva samtycken av sina besökare.

Det går att skicka nyhetsbrev via plattformen Arto, men förutom mottagarlistan samlas eller sparas ingen data om användarna, hävdar Lars Wästfelt.

– Våra kunder kan också se var trafiken går, var den kommer ifrån, och hur den förändras över tid. Men inte vem som läser, eller hur gamla de är och så vidare.

Det är sällan en liten tidskrift behöver sätta kakor på grund av sitt redaktionella arbete, däremot kan det vara tvunget för att hantera överföring av information till anslutna tjänster. Till exempel går det inte att titta på Youtube-klipp utan att först svara på ett cookieformulär. I Arto är lösningen att besökaren får svara på en cookiebanner i anslutning till själva filmklippet som är inbäddat på sajten – och så skicka svaren vidare till Youtube, eller den tjänst som frågat efter samtycke till kakor.

Text: Matilda Nilsson

GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här