Hösten 2022 började Josefin Sigedal se över native-affären för Affärsvärlden. Hon förutsåg att annonsintäkterna skulle sjunka under 2023, men hoppades att nativeaffären kunde parera tappet i omsättning. Det visade sig fungera.
Läs också: Expertens 8 tips för en bättre annonsaffär.
2022 drog Affärsvärlden in 200 000 kronor på nativeannonsering. 2023 har tidningen redan tjänat närmare en miljon kronor på native.
– Vi har tappat digitala annonsintäkter i år, men det har i princip vägts upp av ökningen på native. Det ser ut som att vi 2023 kommer att ha lika höga annonsintäkter som i fjol, trots att marknaden är mycket sämre i år, säger Josefin Sigedal.
Det är ett metodiskt och strukturerat arbete som står bakom ökningen av native.
Josefin Sigedal lät sig inspireras av andra medier som hade en mer framgångsrik nativeaffär. Bland förebilderna finns nyhetsförmedlaren Omni.
Under året har hon tillsammans med en redaktör, annonsproducenter och säljare strukturerat om arbetet med native-annonsering.
– Vi bestämde oss för att göra en satsning på native – och vi har gjort om hela arbetssättet. Vi började med att analysera hur vi gjort hittills, vi pratade med andra i branschen och vi härmade de som var allra bäst.
Under workshops har annonsteamet fått vässa rubriker, bildval och länkplaceringar i native-annonser.
– Vi kom fram till att vi i mångt och mycket har accepterat kundens material, men det ville vi börja utmana. Det är vi som ska vara experterna på hur man gör ett nativematerial som levererar, säger Josefin Sigedal.
En nativerubrik ska kännas i maggropen, precis som en lyckad nyhetsrubrik.
– Annonsörerna föreslår ibland jättetråkiga rubriker som ingen kommer att klicka på. I native-annonser måste vi visa kroken, säger Josefin Sigedal.
Annonsteamet har även blivit mer aktiva när det gäller bildsättningen. Alltid hellre människor på bild, än till exempel produktfoton, tycker Josefin Sigedal. Satsningen har gett resultat – och inte bara för Affärsvärldens ekonomi.
– Nu kan vi alltid garantera ett minsta antal läsningar på native till kunden, säger Josefin Sigedal.
Varje månad följer annonsteamet upp satsningen under så kallade skruvmöten.
– Det viktiga är alltid uppföljningen, det är alltid där det brister, tipsar Josefin Sigedal andra tidskrifter som vill få i gång arbetet med native-annoseringen.
– Det är svårt att hålla i kvaliteten över tid.
Varje månad går Affärsvärlden igenom alla nativeannonser och kollar på om rubrikerna, bilderna, textlängderna och så vidare var bra.
– Vi går i genom allting – och tittar även på hur artikeln presterade. Kanske var det många som läste, men ingen som klickade på exitlänken längst ned? Då testar vi nästa gång att lägga länken i första stycket.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Sven Lindwall
Affärsvärlden
Grundad: 1901
Profil: Ekonomimagasin som granskar näringslivet.
Antal nummer: runt 44 per år. Sajten uppdateras dagligen.
Antal printläsare: 52 000 läsare/utgåva (Orvesto Näringsliv 2022)
Antal sajtläsare: Ofta över 155 000 aktiva användare i veckan.
Personal: runt 20 personer. Under året har redaktionen vuxit med två tjänster.
Ägare: AFV Media AB
Aktuell: Årets Tidskrift 2022.