Det är en ovanlig affärsmodell som Roger Andersson infört på annonssidan för sina tidskrifter. Han var under många år chefredaktör för tidningen Betong som lades ned 2021 – och driver nu mediesajten Betongvärlden i egen regi.
Läs också: Expertens 8 tips för en bättre annonsaffär
Med finansiellt stöd från en speciell medlemsklubb för annonsörer har Roger Andersson lyckats få både tidningen Betongvärlden och den stora årliga Betonggalan att gå runt.
Idén till att ha en Founders Club, en medlemsklubb för annonsörer, föddes redan för runt tio år sedan när han jobbade på Betong.
– Den rena pappersannonsaffären fungerade sådär, men det kändes som om många annonsörer ville sponsra en bra branschtidskrift. Då tänkte jag: ”varför inte göra ett paket av allting?”.
På den tiden köpte tidningen Betongs annonskunder styckannonser för i genomsnitt 80-85 000 kronor per år. Priset för att bli exklusiv medlem i Founders Club var högre, runt 125 000 kronor per år.
– Det finns företag som har en viss marknadsbudget på ett år, men kanske inte hinner göra av med allt. För dem är inte det här mycket pengar, säger Roger Andersson.
Nyligen fick han ytterligare en titel i sitt stall. På uppdrag av Brandskyddsföreningen är Roger Andersson chefredaktör och ansvarig utgivare för branschtidskriften Brandsäkert.
– Tidningen går inte riktigt runt ännu, men det är mitt uppdrag att få den att gå plus minus noll inom två år, säger Roger Andersson.
Nu har han startat en Founders Club också för Brandsäkert – och 2024 ska den första Brandgalan arrangeras.
Har du fått några klubbmedlemmar än till Brandsäkert?
– Ja, jag har fått en. Jag började sälja på 2024 för några veckor sedan.
Betongvärlden, som har ett mer inarbetat varumärke med den årliga Betonggalan, har åtta medlemmar. För Founders Club-medlemmar ingår synlighet för företagens logotyper på sajten, banners på sajten och i nyhetsbrev, utställarplatser och biljetter till populära galor och nätverksträffar i form av middagar.
– Annonsörerna ser värdet av att det finns en branschtidskrift – och de vill synas i branschsammanhang som till exempel Betonggalan. De kanske inte hinner vara med på allt som ingår i medlemskapet, men de uppskattar att det händer så mycket.
Inför 2023 kunde Roger Andersson till och med höja priset för Betongvärldens annonsmedlemmar till 175 000 kronor per år. Att vara med i Brandsäkerts medlemsklubb för annonsörer kostar än så länge 125 000 kronor/år. I och med att abonnemangen är på helår har Roger Andersson lyckats skapa en stabilare annonsaffär.
Under hösten försöker Roger Andersson lägga så mycket tid som möjligt på annonsaffären. Resten av året behöver han fokusera på att göra journalistik och event.
– Jag tror jättemycket på den här modellen. Speciellt för nischade tidningar och mindre facktidskrifter, säger Roger Andersson.
Han tror att många chefredaktörer för nischtidningar skulle tjäna på att själva driva sitt eget sälj, i stället för att anlita säljbolag. Men samtidigt betonar han vikten av att aldrig tumma på den journalistiska trovärdigheten.
– Branschmedier måste ha den journalistiska integriteten – och det betonar jag väldigt mycket för dem som är med i Founders Club. De kan bidra med content, men jag kommer ändå bevaka dem, säger Roger Andersson.
Han berättar om hur han gick till väga när han fick flera tips som gällde ett företag, som var med i klubben.
– Jag kände att jag måste skriva om det här, så det gjorde jag. Men året efter gick de ur Founders Club. De sa att det inte berodde på mina artiklar, men de gick ändå ur. Och trots det så vinner jag ju på det här i längden.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Boel Ferm
Grundades: 2022
Ägare: Roger Andersson och hans bolag Betongvärlden AB, som även arrangerar den årliga Betonggalan.
Chefredaktör och ansvarig utgivare: Roger Andersson.
Media: Sajt och tre nyhetsbrev.
Intäkter: Annonser och en sorts sponsorskap via Founders Club.
Antal läsare av nyhetsbreven: Runt 2 000 per brev.
Antal läsare på sajten: Runt 8 000 per månad.
Brandsäkert
Grundades: 1919
Ägare: Brandskyddsföreningen
Chefredaktör och ansvarig utgivare: Roger Andersson
Media: Printtidning som kommer 21 gånger per år, nyhetsbrev och sajt.
Intäkter: Medlemsintäkter, prenumerationsintäkter och annonser.
Antal printläsare: 7 000 prenumeranter.
Antal läsare av nyhetsbrev: Runt 20 000 per brev.
Antal läsare på sajten: Sajten är så nystartad så det finns ingen färdig statistik.