Ett välsmort säljmaskineri
Pauser Media har under många år jobbat med konferenser kopplade till mediehusets tidningstitlar. Men från nästa år ger mediehuset även en kurs för vd:ar. Med ett välsmort säljmaskineri ger sig Pauser Media in på utbildningsmarknaden.

Pauser Media ger ut de nischade branschtidningarna Miljö & Utveckling, Telekom idag, Kvalitetsmagasinet och Vd-tidningen, samt driver nyhetstjänsterna Kvalitetsvård och Hållbart Samhällsbyggande. I Pauser Medias portfölj finns även tio större konferenser, ett antal heldagsevent, samt ett tiotal frukostseminarier.

Det är över tio år sedan förlaget Pauser Media slog sig in på konferensmarknaden – och nu håller mediehuset på att prova ytterligare ett intäktsben: rena utbildningar.
– De styrkor vi har inom event kommer vi ju kunna använda oss av på utbildningssidan också. Det är ju egentligen samma sak, bara lite olika format, säger Anders Pauser.

Än har Pauser Media bara gjort någon enstaka utbildning inom hållbarhet, samt en eftertraktad tvådagars-kurs för vd:ar. Den senare planerades redan i början av pandemin, men blev uppskjuten ett flertal gånger tills förra året.

– Det är en exklusiv kurs som bygger på att vd:arna övernattar, äter gott och nätverkar mycket. För att deltagarna ska kunna träffas och mingla måste det vara en fysisk kurs, säger Anders Pauser, vd för Pauser Media.

Anders Pauser

Efter pandemin har han märkt att pendeln svängt tillbaka. Konferensbesökarna vill återigen helst träffas, och konferenserna som Pauser Media tidigare ställde om digitalt är nu åter på plats.

När Pauser Media sätter ihop konferenser så är redaktionerna med och planerar programmen, detsamma gäller för Pauser Medias frukostseminarier och den nya vd-kursen.

– Jag var ju med och startade Vd-tidningen en gång i tiden och jag vet ju exakt vad en vd på ett medelstort företag är intresserad av.

Detsamma gäller till exempel Miljö & Utvecklings redaktion när de kommer till hållbarhetsfrågor, menar Anders Pauser.

Pauser Medias största intäkter kommer från prenumerationer. Men evenemangen, som till exempel Telecom idags Connect-konferens på Älvsjömässan, är också ett viktigt intäktsben.

– Vi är ett av de snabbast växande förlagen. Vi växer med runt 15–20 procent per år. Det beror främst på att vi har satsat mycket på en stor säljverksamhet ¬– och den bygger vi ut nu också.

Pauser Media har en stab på över 20 anställda som säljer in förlagets tidningar och konferenser. Nästa år ska de också börja marknadsföra den färska vd-utbildningen.

– Vi har valt att slita med telemarketing, vilket är en ganska tuff verksamhet. Vi har valt att inte lägga ut försäljningen på någon annan utan vi har hållit det in house. Och det är väl det jag har sett som vår framgångsfaktor, säger Anders Pauser.

Vad har du för tips till andra tidskrifter som vill satsa på att göra kurser?

– Mitt råd är att verkligen gå på djupet i den nischen som man är i. Man måste ha ett kundfokus och fundera på: ”vad är våra kunder intresserade av?”

Text: Matilda Nilsson
Foto: Peter Knutsson och Gina Wallin

Pauser Media
Grundades: 1992
Vd: Anders Pauser
Anställda: Drygt 40
Omsättning: 42 miljoner kronor (2022/2023, brutet årsbokslut)
Tidningstitlar: Miljö & Utveckling, Telekom idag, Kvalitetsmagasinet och Vd-tidningen, samt nyhetstjänsterna Kvalitetsvård och Hållbart Samhällsbyggande.
Läsare: Runt 20 000–40 000 läsare per månad och titel (räknat i samtliga kanaler, dvs print, digitalt, nyhetsbrev etc).
Konferenser: Ett tiotal. Bland annat Connect (Telekom idag), Miljöstrategidagarna (Miljö & Utveckling), Vd-dagen (Vd-tidningen).
Konferenshanteringssystem: Jirango

GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här