Cissi Elwin: ”Journalistik och pedagogik hör ihop”
Tidningen Chef har en långvarig tradition av att göra ledarskapsutbildningar. 2021 gick utbildningarna bättre än någonsin. ”Journalistik och pedagogik hör ihop”, säger Cissi Elwin, vd för Chefakademin.

Cissi Elwin började på Chef 2011, men redan långt innan det drog tidningen i gång en kursverksamhet för ledare och chefer.

– Chef var ett av de tidigaste förlagen med att göra utbildningar. När jag började hade Chef en ambitiös utbildningsdel som omsatte flera miljoner kronor, säger Cissi Elwin.
Hon var under tio år tidningens Chefs publisher, det vill säga både chefredaktör och vd.

LÄS OCKSÅ: Guide i 10 steg: Så kan din tidskrift tjäna pengar på kurser

Innan tidningens ägare Ledarna köpte utbildningsföretaget M-gruppen 2014 stod tidningen Chef för alla utbildningar på egen hand.

Chef fortsatte göra vissa kurser även efter köpet, men det var först efter att fackförbundet Ledarna, valde att slå ihop utbildningsbolaget Mgruppen med tidningen som samverkan mellan de olika benen fick verklig fart. Sommaren 2021 gjordes ihopslagningen till nya bolaget Chefakademin. Cissi Elwin blev vd.
Men allt har inte varit en dans på rosor när två starka bolag slogs ihop till ett.

– I början kände vi nog att vi bestod av två olika spår. Vi var ett företag men med två olika affärsben. Men ju mer tiden har gått desto mer kan vi se värdet av varandra. Journalistik och pedagogik hör ju ihop, anser Cissi Elwin.

Efter fusionen med utbildningsföretaget Mgruppen har försäljningen ökat.

Cissi Elwin, Chefakademin– Vår utbildningsverksamhet hade försäljningsrekord 2022. I år har vi tappat mot en offensiv budget, men vi ligger inte långt ifrån förra årets utfall. Både utbildningar och prenumerationer är ju bland det första man stryker när det är en lågkonjunktur. Men vi har trots den en ganska stark försäljning, säger Cissi Elwin.

Det är ett gediget utbildningsprogram som tidningen Chefs moderbolag Chefakademin erbjuder. Allt från populära kurserna Ny som Chef och Leda utan att vara chef till kvalificerade fördjupande ledarskapsprogrammen som ger deltagarna en masterexamen inom Executive MBA. Därtill är ett viktigt intäktsben för Chefakademin skräddarsydda företagsanpassade kurser. Utbildningssidan står för två tredjedelar av Chefakademins intäkter, och den redaktionella delen med tidningen Chef för en tredjedel.

Cissi Elwin lyfter fram årets evenemang Chefdagen som ett exempel på värdet av samverkan mellan Chefakademins två affärsben. Redaktionen tog fram programmet för konferensen, men som en extra krydda på dagen serverades även tre olika digitala utbildningsspår för deltagarna.

– Vi har aldrig sålt så mycket biljetter till Chefdagen tidigare. Det var helt slutsålt, säger Cissi Elwin.

Men vägen till ett fungerande samarbete mellan utbildningsdelen och redaktionen är inte helt rak. Och fortfarande finns fler synergier att vinna, tror Cissi Elwin.

Har du något tips till branschkollegor som vill börja göra utbildningar?

– Testa dig fram. På Chef brukade vi pröva olika utbildningar, genom att slänga upp dem på sajten. Vi prövade vilka ämnen som flög och vilka som inte gjorde det.
Cissi Elwin betonar det inte finns något krav på att genomföra kurser som får för få anmälningar.

– Sedan gäller det att hitta ämnen som är lite ångestladdade också. Som till exempel för oss hade vi stor framgång med kurser som gällde nya lagar, till exempel en ny föreskrift om arbetsmiljö som alla chefer fick panik av.
Cissi Elwin, som har bakgrund som chefredaktör för Ica-kuriren, ger också ett annat exempel.

– Du behöver inte planera varenda detalj för att ge en kurs. Säg till exempel att vi vill hålla en matlagningskurs i italiensk matlagning och vi kommer ha en jättebra kock och fem kurstillfällen. Det räcker för att se om det finns ett intresse för kursen.

Efter fusionen brottades Chefakademin med hur bolaget skulle marknadsföra sig utåt.

– Vi bollade ju tre varumärken egentligen. Chef är det absolut starkaste varumärket, men på utbildningsmarknaden är M-gruppen ett starkt varumärke. Men med olika tester och undersökningar har vi kommit fram till att Chefakademin är ett bra namn, alla fattar direkt vad det är, säger Cissi Elwin.
Därtill ger de sedan tidigare inarbetade varumärkena M-gruppen och Chef dragkraft till Chefakademin.

– Vi kan ju lägga in annonser för våra utbildningar hos Chef och på det sättet har vi en jättefördel jämfört med andra utbildningsbolag. Vi har ju en enorm kanal ut mot målgruppen varje månad – och varje dag på sajten – som vi kan dra nytta av, säger Cissi Elwin.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Oskar Omne

Chefakademin
Ägare: Ledarna
Grundades: 2021
Vd: Cissi Elwin
Anställda: Drygt 40
Omsättning: 106 miljoner kronor (2022)
Tidningstitel: Chef
Räckvidd för Chef: 113 000 tidningsläsare (Orvesto Näringsliv 2023), samt över 140 000 följare på Linkedin.
Utbildningar: Ungefär 15 öppna utbildningar (som vem som helst kan söka) inom ledarskap och management. Tre avancerade program med olika inriktningar inom Chefakademins Executive MBA. Deltagarna som går Executive MBA blir diplomerade och får en masterexamen. Vidare gör Chefakademin skräddarsydda utbildningar för olika företag. Totalt håller Chefakademin omkring 600 kurstillfällen per år.
Utbildningsplattform: Learnifier

GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här