Journalistiken ger dragkraft
Tidskriften Aktuell Hållbarhets utbildningar är marknadsledande inom sitt segment. Här berättar Magnus Norrman, affärsområdeschef, om hur det journalistiska varumärket kan ge draghjälp åt kursförsäljningen.

2015 köpte Bonnier tidningen Miljöaktuellt av mediekoncernen IDG. På köpet följde ett utbildningspaket inom hållbarhet.

– Vi var lite pionjärer på utbildningsområdet. Nu är vi helt marknadsledande på kurser inom hållbarhet, säger Magnus Norrman, som gick från rollen som affärsområdesansvarig för Miljöaktuellt Utbildning till samma roll på Bonnier Akademi.

LÄS OCKSÅ: Guide i 10 steg: Så kan din tidskrift tjäna pengar på kurser

Miljöaktuellt bytte 2016 namn till det i dag mer välkända Aktuell Hållbarhet. Tidningens utbildningar står i år för halva vinsten för titeln – och kursverksamheten har det senaste året vuxit med 30 procent.

– Kurser inom hållbarhet går extremt bra, säger Magnus Norrman.
Specifikt är trycket stort på utbildningarna om EU-lagen CSRD, som ställer krav på hur företag ska göra sin hållbarhetsredovisning.

Totalt har Bonnier Akademi över 150 utbildningar i sin portfölj och ger omkring 500 kurstillfällen per år. En del kurser, som de om CSRD går flera gånger per år, andra kan vara vilande några år och sedan komma tillbaka.

Magnus Norrman

– Vi vill ju inte ha för många kurser så att de konkurrerar med varandra. Men en del kurser, till exempel inom ledarskap, är standardkurser som går varje år. Andra som till exempel CSRD gäller specifika lagstiftningar som trendar just nu. Det gäller att vara rätt i fas med vilka kurser man erbjuder, säger Magnus Norrman.

Att Aktuell Hållbarhet är marknadsledande inom hållbarhetsutbildningar menar Magnus dels beror på att tidningen tidigt tog en stark position på området, dels på att varumärket signalerar trovärdighet.

– Har man ett starkt varumärke inom journalistik så inger man förtroende som en bärare av kunskap, säger Magnus Norrman.

Inom andra segment har Bonnier Akademi haft större konkurrens, till exempel på bygg- och fastighetsmarknaden där det redan fanns flera kursverksamheter när Bonniers titlar Byggindustrin och Fastighetsnytt lanserade sina utbildningsben. I och med lågkonjunkturen har Magnus Norrman märkt ett minskat intresse för kurser inom dessa fält, liksom på området media och kommunikation, dock med undantag av det heta AI-spåret.

Samtidigt har Bonnier Akademi ett försprång jämfört med andra kursföretag.

– När vi startar nya verksamheter så kommer vi väldigt snabbt upp på banan. För att vi har starka varumärken och förtroende färdigt. När vi skickar ut ett första e-postmeddelande från DI Akademi och säger att vi har en ny kurs om styrelsearbete så går det mindre än en timme innan vi får in anmälningar.

Utbildningsdelarna som hör ihop med de olika tidningsvarumärkena heter i de flesta fall kort och gott tidningstiteln med ordet Akademi på slutet. Det vill säga DI Akademi, Fastighetsnytt Akademi, Market Akademi, Resumé Akademi och så vidare. Marknadsföringen av utbildningarna görs främst på e-post via marketing automation systemet Eloqua.

– Våra adresser får vi via våra prenumerationssystem, deltagarlistor från konferenser och andra kurser. Eftersom vi bara jobbar business-to-business och inte mot konsument så är det lättare ur GDPR-synpunkt att marknadsföra oss mot olika adresser, säger Magnus Norrman.
Han betonar att Bonnier Akademis utbildningar är en del av Bonnier News Business och en del av business-to-business-affären.

– Jag tror att det är enorm skillnad för ett mediehus att sälja utbildningar mot konsument jämfört med business-to-business. Det är svårare att lyckas med konsumentprodukter eftersom betalningsviljan inte finns – och då behövs det stora volymer för att det ska vara lönsamt.

Text: Matilda Nilsson

Bonnier News Business
Ägare: Bonnier
Omsättning: Över 1 miljard kronor (2022)
Titlar: Över 30 svenska tidningar, nyhetstjänster och poddar. Bland annat tidningarna Aktuell Hållbarhet, Byggindustrin, Dagens Industri, Dagens Media, Dagens Medicin, Dagens Samhälle, Dagligvarunytt, Fastighetsnytt, Market, Privata Affärer och Resumé. Inom Bonnier News Business ingår även utbildningsverksamhet, konferenser och nätverk. Därtill ingår Bonniers internationella affärstidningar i affärsområdet Business. Totalt har affärsområdet Business verksamhet i ett tiotal länder i Europa.
Kursadministreringssystem: EduAdmin

Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här