Fyra integritetsvänliga analysverktyg
2023 11 januari
Välj rätt verktyg! Här får du en fördjupad analys av fyra nya konkurrenter på marknaden för webbanalys.

Denna artikel publicerades ursprungligen 18/5 2022 på Sveriges Tidskrifters sajt.
Uppdatering gjord 11/1 2023.

Här följer en genomgång av fyra verktyg inom webbanalys, för att du själv ska kunna jämföra och dra egna slutsatser om vilket verktyg som passar din tidskrift. Självklart finns det många fler alternativ på marknaden och detta är bara ett urval.

Google Analytics 4 (GA4)


Grundat:
Google Analytics lanserades 2005 efter att techjätten Google förvärvat webbanalysföretaget Urchin. 14 oktober 2020 släpptes den senaste versionen: Google Analytics 4 (GA4) som ska ersätta tidigare versioner. Sommaren 2023, den 1 juli, kommer tidigare GA-versioner (tillsammans kallade Universal Analytics) att helt sluta att samla in data.

Huvudkontor: Google och dessa ägarföretag Alphabet Inc har bas i Kalifornien, USA.

Antal användare: Enligt amerikanska företaget W3Techs som kontinuerligt mäter trafiken på nätets 10 miljoner populäraste sajter använde i december över 56 procent av webbsidorna GA, vilket innebär att GA har över 86 procent av marknaden för mätverktyg för digital trafikanalys. Till exempel tidskriften Tidningen Vi kör nu GA4 parallellt med Universal Analytics. Bolaget Maniola Studios planerar tidskriftens mätningar i GA4 och analyserar data. LRF Media har också valt GA4. Även de flesta titlar som produceras av journalistiska byrån A4, bland annat Biblioteksbladet och Chefstidningen, har börjat använda GA4, och tog stöd i övergången av den lilla konsultbyrån Beantin. Vidare testar statliga pensionsfonderna Sjunde AP-fonden nu GA4.

Open source: Nej.

Gränssnitt: Dashboarden för realtidstrafiken är rätt lik vyn i tidigare versioner av Google Analytics. Men i övrigt skiljer GA4 stort från tidigare versioner. Många experter beskriver GA4 som ett helt nytt mätverktyg, som det kan ta tid att sätta sig in i.

Fördel: Mätverktyget Google Analytics har länge dominerat marknaden inom webbanalys – och techjätten Google har sannolikt inga avsikter att kliva ned från den tronen. GA4 har en stark motor och en mängd knappar och reglage för att förfina din analys så mycket som möjligt. Google kommer fortsätta att utveckla sitt mätverktyg, för att det ska vara kompatibelt med EU-lagstiftningen kring dataskydd av personuppgifter. Till exempel sparar GA4 inte dina användares IP-adresser. En nyhet är att GA4 numera också har servrar inom EU. Samtidigt har flera myndigheter lämnat Google Analytics på grund av osäkerheter kring hur väl verktyget klarar GDPR-förordningens krav på att skydda persondata. Men en ny exekutive order från USA:s president Joe Biden gör att det nu finns mycket som tyder på att det företag i EU och USA återigen kommer kunna ingå avtal om hur data, som skickas mellan länderna, ska skyddas. Redan i vår kan EU välja att godkänna ett nytt amerikanskt ramverk för dataskydd, vilket vore en seger för Google och andra amerikanska företag. Ett uttalande av en integritetsmyndighet i Frankrike ger också hopp om att det redan nu går att använda GA4 utan att riskera att bryta mot GDPR. För att säkerställa att data hanteras rätt rekommenderas företag i nuläget bland annat att skicka uppgifter till GA4 via proxyservrar i Europa.

Nackdel: Google är och förblir ett amerikanskt företag – och amerikansk säkerhetslagstiftning går just nu emot intentionerna i GDPR om att skydda EU-medborgarnas personuppgifter. Risken att bryta mot GDPR är större när webbanalysen kombineras med andra verktyg som till exempel Google Ads eller Facebook Pixel. GA4 är inte intuitivt och enkelt som tidigare GA-versioner. Du kommer att behöva specialkompetens för att förstå verktyget, och för att skräddarsy dina rapporter.

Tillgänglig statistik: You name it! I GA4 beskrivs träffar på sajten som händelser. Du kan samla in händelsedata om till exempel sidträffar, e-handelsträffar och träffar i sociala interaktioner. För en tidskrift kan det vara intressant att få veta varifrån trafiken kommer, hur många av läsarna som är aktiva på sajten och vilka specifika artiklar som lett till prenumerationsköp. Du kan via så kallade användar-ID:n följa olika sessioner på sajten, mobilen och appen – och få en god överblick över kundresan. GA4 använder även maskininlärning för att förutse kundbeteenden. Kort sagt: GA4 har det mesta – och lite till.

Vad händer med min gamla data i GA? Du kan spara ned den, men inte implementera den till GA4. Din gamla sajtstatistik kommer inte heller vara jämförbar med den nya i GA4, då GA4 mäter på ett helt annat sätt än tidigare versioner.

Funkar det med WordPress? Ja, och Episerver och andra CMS.

Sätter den kakor? Ja, GA4 sätter förstapartskakor, men det ska gå att välja bort.

Pris: GA4 finns i gratisversion. Men räkna med kostnader för konsulthjälp (till exempel för att sätta upp verktyget, tolka data och utbilda den egna personalen).

CloudFlare Web Analytics


Grundat:
Matthew Prince (nuvarande vd), Michelle Zatlyn (nuvarande COO) och Lee Holloway grundade datasäkerhetsföretaget CloudFlare 2009. Prince och Holloway hade då i fem år arbetat med Honey Pot, en spårningstjänst som kartlade avsändarna bakom spammejl. (Medgrundaren och programmeraren Lee Holloway lämnade företaget 2016. På The Wired kan du läsa den gripande historien om vad som hände med honom ). 2019 börsnoterades cybersäkerhetsföretaget CloudFlare. Före börsnoteringen inkluderade dess investerare Googles riskföretag CapitalG, Microsoft, Baidu och Qualcomm Ventures, enligt Forbes. 2020 lanserade CloudFlare en gratisversion av webbanalysverktyget CloudFlare Web Analytics.

Huvudkontor: San Francisco, Kalifornien, USA.

Antal användare: Enligt amerikanska företaget W3Techs som kontinuerligt mäter trafiken på nätets 10 miljoner populäraste sajter använder 1,1 procent CloudFlare Web Analytics. (Att jämföra med Google Analytics som används av 56 procent av webbplatserna, Matomo som har 1,3 procent och Plausible som har 0,1 procent.) 2022 hade cybersäkerhetsföretaget CloudFlare 154 000 betalande kunder enligt egen uppgift.

Open source: Nej.

Gränssnitt: Rätt intuitivt, liknar de flesta andra mätverktyg. En trevlig feature är att det är lätt att zooma in på en viss tidsperiod och filtrera ut data kring just den. CloudFlare Web Analytics har som ambition att uppdatera trafiken så nära realtid som möjligt.

Fördel: Som ett cybersäkerhetsföretag har CloudFlare starkt fokus på integritet och att skydda dina användare. Enligt CloudFlare är analysverktyget lätt och ska inte hindra hastigheten på sajten.

Nackdel: Verktyget är relativt nytt – och verkar inte ha slagit så stort på den svenska marknaden än. Fortfarande finns en osäkerhet kring amerikanska företag och GDPR.

Tillgänglig statistik: Besökare på sajten, varifrån sajttrafiken kommer (direktlänk, Google etc), vilka länkar som är klickade och varifrån dina läsare kommer och vilken typ av enhet, webbläsare och operativsystem de har. Hur lång tid det tar att ladda din webbsida ingår också. Du kan därtill filtrera data. Betalande kunder kan sätta upp specifika mätningar.

Vad händer med min gamla data i GA? Du kan alltid spara ned den själv, men CloudFlare har (vad vi vet) inte berättat om det går att implementera den.

Funkar det med WordPress? Ja.

Sätter den kakor? Nej, CloudFlare Web Analytics sätter inte kakor. Enligt CloudFlare samlar verktyget inte heller in personlig information eller spårar användare över olika sajter. ”Om din sajt behöver en cookiebanner, är det inte på grund av oss” skriver CloudFlare.

Pris: Det finns två olika alternativ, beroende på om du redan är en CloudFlare-kund eller inte.

1) En gratisversion som är tillgänglig för alla webbplatser. Installeras genom att du skriver in rad med JavaScript-kod på din hemsida. Förutom webbstatistik får du sedan även tillgång till data om hur snabb din sajt är. Du kan bevaka max tio sajter.

2) CloudFlare har fyra olika cybersäkerhetspaket. För hobbybruk är paketet gratis, för en mer professionell sajt kostar det 20 dollar i månaden, för en mindre företagssajt är kostnaden 200 dollar i månaden och för större företag ännu högre.

Matomo


Grundat:
2007 (då kallat Piwik) av fransmannen Matthieu Aubry (bosatt i Nya Zeeland). 2018 byttes namnet till Matomo vilket betyder ungefär hederlig på japanska.

Huvudkontor: Wellington, Nya Zeeland.

Antal användare: Över 1 miljon webbplatser i över 190 länder, enligt egen uppgift. På sin sajt visar Matomo upp kunder som FN, Nasa, Europakommissionen och NOYB (det vill säga den frivilliga organisation som står bakom alla 101 anmälningar av Google Analytics och Facebook Connect till dataskyddsmyndigheter i Europa). Därtill har svenska myndigheten Skatteverket valt att ersätta Google Analytics med Matomo. Verkar fortfarande vara få tidskrifter som har det här mätverktyget, men fackförbundets DIK:s digitala tidskrift Magasin K har på inrådan av digitala byrån Torino valt Matomo. Även Omvårdnadsmagasinet, Svensk sjuksköterskeförenings tidning, ska börja använda Matomo.

Open source: Ja!

Gränssnitt: Liknar Google Analytics.

Fördel: En utmanare till Google. Ser mer ut som gamla Google Analytics än Google Analytics 4. Enligt egen utsaga följer Matomo GDPR.

Nackdel: En del tycker att Matomo är krångligt. Anlita gärna en webbanalytiker för att få den mest relevanta statistiken ur verktyget. Även i Matomo går det att (som i GA4) välja att använda så kallad user-ID för att inte behöva räkna samma användare flera gånger. Det finns dock osäkerheter kring hur väl user-ID-tekniken i kombination med andra spårningsverktyg från sociala medier följer kraven i GDPR. Även faktumet att nyazeeländska Matomo Cloud anlitar leverantörer vars underleverantörer använder servrar i Europa, ägda av amerikanska Amazon, väcker viss tveksamhet.

Tillgänglig statistik: Antal besökare på sajten, varifrån trafiken kommer (t ex Facebook, direktlänk, nyhetsbrev), hur länge en läsare stannar på sajten och vilka artiklar besökaren klickar på mm. Land, region eller stad för besökarna, typ av enhet (mobil, dator, läsplatta) och operativsystem. Vilka sökord använder besökarna och hur många kommer till sajten via olika kampanjer.

Vad händer med min gamla data i GA? Ingen fara, du kan importera din gamla Google Analytics data till Matomo.

Funkar det med WordPress? Ja, och över 100 andra CMS, e-handelssystem mm.

Sätter den kakor? Ja, som default sätter Matomo förstapartskakor. Genom att göra vissa inställningar går det att ta bort kakorna i Matomo så att du inte behöver ha någon cookie-banner på sajten. Dock blir statistiken inte lika tillförlitlig utan kakorna.

Pris: Det finns två alternativ, beroende på om du väljer att hosta data på egna servrar eller i Matomos molntjänst.

1. On-premise. Väljer du Matomo-paketet On-premise så behöver du hosta datan på dina egna servar. On-premise är gratis och du kan bevaka obegränsat antal webbplatser. För vissa tilläggstjänster som A/B-testning så tillkommer prenumerationskostnader.

2. Matomo Cloud. Gratis i 21 dagar, inklusive molntjänsten Matomo Cloud, som hostas på Matomos servrar i Europa. Därefter: mellan 199 kronor och över 140 000 kronor beroende på hur stor trafik din sajt har.

Plausible


Grundat:
Uku Täht och Marko Saric grundade verktyget utan att ens ha träffat varandra och lanserade Plausible Analytics som ett integritetsvänligt open source-alternativ till Google Analytics 2019.

Huvudkontor: Estland.

Antal användare: Över 8 000 prenumeranter. Som vi berättat tidigare har techtidningen Feber gått över till Plausible. Tidskriften Svensk Farmaci har valt att på webbbyrån Oktavillas inrådan gå från Google Analytics och över till Plausible. I maj gick tidningen Arkitekten över till Oktavillas redaktionella plattform Arto där Plausible är integrerat. LO Mediehus anlitar också Oktavilla och kör just nu Plausible parallellt med Google Analytics för sina titlar, däribland tidningen Arbetet och Kommunalarbetaren. Även fackliga tidningen Hotellrevyn har valt Plausible.

Open source: Ja!

Gränssnitt: Rätt intuitivt, utan alltför många parametrar i startvyn.

Fördel: Baserad och hostad i EU. Drar inte ned tempot för sajten (väger under 1 k). Enkelt att få en snabb överblick. Marknadsförs som ett integritetsvänligt alternativt till Google. Följer enligt egen utsaga GDPR.

Nackdel: Det är jämfört med till exempel GA4 och Matomo ett enkelt system med färre finesser.

Tillgänglig statistik: Antal besökare på sajten (per timme, dag eller månad), varifrån trafiken kommer (t ex Facebook, direktlänk, nyhetsbrev), hur länge en läsare stannar på sajten och vilka artiklar besökaren klickar på mm. Vilken artikeln som är mest klickad och vilken bounce rate har sajten. Land, region och stad för besökarna, typ av enhet (mobil, dator, läsplatta), webbläsare och operativsystem. Hur klickade olika kampanjer som nyhetsbrev är och söktermer som används på sajten.

Vad händer med min gamla data i GA? Ingen fara, du kan importera din gamla Google Analytics data till Plausible.

Funkar det med WordPress? Ja.

Sätter den kakor? Nej, Plausible använder inte kakor. Enligt Plausible själva varken spårar eller samlar verktyget in någon som helst persondata.

Pris: Gratis första 30 dagarna för max 50 webbsajter. Därefter från 9 dollar i månaden till över 169 dollar i månaden beroende på hur många sidvisningar dina sajter har i månaden. Betalar du per helår är två månader gratis.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Skärmdumpar

Läs mer:


Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här