Så fixade Polistidningen en krisplan
Polisförbundets tidning skapade en checklista vid kriser. Här berättar tf chefredaktör Emma Eneström om arbetet med den – och du får en smygkik på checklistan.

Det dagliga arbetet med att publicera nyheter är förstås i fokus för Polistidningens redaktion. Det var först när fackförbundet och ägarna Polisförbundet började arbetet med att uppdatera sin krisplan som man upptäckte att tidningen inte hade någon krisplan. Det föll på tf chefredaktör Emma Eneström att försöka se över vilka krisdokument som redaktionen kunde behöva.

– Vi behöver ju i viss mån samordna oss med ägarna, men vi har lagt oss på en lägre nivå. Den stora gemensamma krisplanen som Polisförbundet jobbar med är för alla enheter. Jag har tagit fram en enkel checklista för utifall något händer, säger Emma Eneström.

Det första hon tänkte på när hon började med checklistan var att nedteckna vem som är ansvarig på tidningen vid en kris. Som ansvarig i krissituationer står nu chefredaktören först i turordningen. Om inte chefredaktören är närvarande är det den som varit längst i tjänst som är krisansvarig.

Emma Eneström, chefredaktör Polistidningen
Emma Eneström, chefredaktör Polistidningen

– Jag har försökt tänka på vad som skiljer oss från ägarna och vad vi behöver tänka på så att det inte blir tokigt. Vi kanske måste dela med oss av information i ett krisläge, men vi ska ändå fortsätta att skydda källor och uppgifter. Vi får inte glömma bort att vi är journalister.
I checklistan finns även telefonnummer till kontakter som kan behövas vid kris. Det är nummer till alla på redaktionen, tryckeriet, webbyrån, annonsbyrån, layoutare och tidningens webbhotell.

– Det viktigaste är att vi har koll på hur vi kan släcka sajten. Det är nog den mest sannolika risken som vi ser, att vi skulle drabbas av en hackerattack, för det är ju väldigt vanligt med cyberattacker i dag.

För många år sedan så hackade en aktivistgrupp sajten och lade ut ett budskap på webbplatsen.

– Då kunde vår chefredaktör på något sätt lösa det. Nu kan vi i ett sådant akut läge släcka sajten medan vi lagar den, säger Emma Eneström.

På uppdrag av ägarna har Polistidningen gjort en riskanalys för att identifiera risker med hög sannolikhet och/eller stora konsekvenser. Att en medarbetare på redaktionen skulle utsättas för hot är en risk som Emma Eneström inte ser som så sannolik, men något som kan hända och då riskerar att få allvarliga konsekvenser.

– Vi har inte gjort någon riktig krisövning, men vi har ju funderat kring riskbedömningar. Jag tror på att försöka få in det här tankesättet naturligt i vardagen. Att tänka, dokumentera och vara beredd på att hålla huvudet kallt om allt går åt pipsvängen.

Polistidningens krischecklista har skickats till förbundet som en del i det stora arbetet med Polisförbundets krisplan. Tidningens checklista finns även i en röd mapp på redaktionen, samt på tidningens server.

– Det ska vara ett levande dokument som ska uppdateras.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Stefan Tell/Polisförbundet

Polistidningen
Grundades: 1903
Ägare: Polisförbundet
Målgrupp: Polisförbundets medlemmar
Redaktionen: Chefredaktör och tre journalister.
Utgåva: Printtidningen kommer normalt ut sex gånger per år, men i år blir det bara fem nummer på grund av bland annat höga papperspriser. Uppdateras digitalt några gånger per vecka.
Printupplaga: 26 300 exemplar (TS-kontrollerad 2023).

Utdrag ur Polistidningens checklista vid kris

Ansvarig på redaktionen vid kris: Chefredaktör. Om chefredaktör är frånvarande gäller längst i tjänst

Checklista

  • Identifiera vad som har hänt. Vilka kända risker och konsekvenser finns? (Gör bedömningen vilken information vi kan ge till vem med hänsyn för till exempel källskydd.)
  • Larma 112 om det behövs.
  • Dokumentera härifrån vad som hänt och vilka åtgärder som vidtas.
  • Säkerställ att alla på redaktionen (alla berörda) är ok och har vad de behöver.
  • Berörs utomstående? Intervjupersoner eller likande som behöver kontaktas?
  • Behöver extern hjälp med krishantering tas in?
  • Vad kan och bör meddelas vem och hur skyddar vi bäst eventuellt känsliga uppgifter.
  • Behöver vi publicera något?
  • Fungerar våra kanaler?
  • Behöver sajten släckas?
  • Avgör vad som behöver göras först – informera förbundet eller kontakta berörda instanser.
  • I samråd med berörd krisledningsfunktion, informera Polisförbundets personal om den inträffade händelsen.
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här