Egmont välkomnar hundar till det nya kontoret
2022 17 augusti
Story House Egmont flyttar in till centrala Stockholm. På den nya arbetsplatsen får till och med hunden plats. ”Vi kommer att ha ett separat utrymme för den som vill ta med sin hund”, berättar Per Kjellander, vd för Story House Egmont i Sverige.

Under sista kvartalet 2022 går flyttlasset för Story House Egmonts medieverksamhet från Solna till Karlavägen 96 på Östermalm. Kontoret omfattar 2000 kvadratmeter i ett plan. Förutom medieverksamheten ska även ett av Egmont-koncernens e-handelsbolag, Royal Design och stora Meta-/Facebook-specialisten Ingager flytta in.

– Vi hade ett antal hyreskontrakt inom koncernen som höll på att gå ut. I samband med det började vi diskutera att det vore en god idé att skapa en härlig, energirik arbetsplats tillsammans – ett kontor som det är kul att komma till, säger Per Kjellander.

På den nya arbetsplatsen kommer varje medarbetare att ha en egen hemvist. Ingager har till exempel sitt område, Royal Design har sin del av lokalen och medieverksamheten, med tidningar som Café, Vagabond, Utemagasinet och Svensk Golf, har sin. Därtill finns flera gemensamma ytor som konferensrum, lounge, kök, fotostudio och en stor terrass. Det kommer också att finnas samtalsrum.

– Tillsammans med arkitektbyrån Koncept har vi haft en process med förändringsledning och workshops kring den nya arbetsplatsen.
Lokalerna är anpassade för 250 personer, men till en början kommer drygt 150 personer sitta här. I framtiden kanske fler av Stora House Egmonts bolag i Stockholm flyttar in, i takt med att deras hyreskontrakt går ut.

Egmontkoncernens bolag ska kunna växa i lokalerna, trots att den totala kontorsytan nu minskar.

Snart går flyttlasset. Så blir Story House Egmonts nya kontor i Stockholm. 3D-skissbilder från arkitektbyrån Koncept av receptionen och köket på Karlavägen 96.

– Egmont är en väldigt decentraliserad organisation. Det finns inget centralt beslut bakom att vi ska sitta ihop, det är viktigt. Varje bolag avgör vad som är bäst för sin verksamhet. Men nu tyckte ledningarna för de här bolagen att det här kontoret var en bra idé, säger Per Kjellander.

På koncernnivå finns inga beslut om hur de olika bolagen ska planera sin verksamhet. Enligt Per Kjellander så kommer alla bolag att arbeta med någon form av hybrid arbetsmodell framöver, där medarbetarna jobbar både på kontoret och på distans.

– Det finns en stark gemensam vilja hos bolagen att tillsammans skapa en arbetsplats som främjar möten, innovation och co-working. Vi vill ha en flexibel arbetsplats där det är möjligt att flytta runt och sitta på olika ställen och ta emot frilansare om vi behöver det, säger Per Kjellander.

– Vi vill att våra medarbetare ska tycka det är kul och inspirerande att komma till kontoret. Det är bättre förutsättningar för det om det är människor där, konstaterar Per Kjellander.
Han poängterar vikten av kommunikation och dialog på hybridkontoret. Det är ett gemensamt ansvar att bidra till trivseln på arbetsplatsen.

Per Kjellander

För att underlätta för personalen har Egmont valt att viga en del av lokaler till medarbetare med hund.

– Vi kommer att ha ett separat utrymme för den som vill ta med sin hund, säger Per Kjellander.

Men hur löser ni det med allergiker?

– Ja, den frågan har kommit upp. Hundarna kommer inte springa fritt, utan vi kommer ha ett antal bokningsbara arbetsplatser i ett hundrum. Vi har pratat med Allergiförbundet och känner oss rimligt trygga med det vi valt, säger Per Kjellander.

Lösningen är, vad det verkar, inte helt vanlig. Men kanske kommer fler mediehus att följa efter?

Förutom att starta ett kontor som välkomnar hundar har Story House Egmont nu valt ett mer centralt läge för sin medieverksamhet än tidigare. Fjärde kvartalet går flyttlasset även för tyska Ingager och koncernens mediabolag i Berlin. I samma veva kommer också Egmonts tidningar, med titlar som Hemmets Journal, Bamse och Kalle Anka, i Malmö att flytta från Västra hamnen till Altonahuset mitt i city. Malmölokalerna blir mindre än nu, men mer anpassade efter verksamheten, säger Per Kjellander.

– Vi vill att arbetsplatsen ska var lättillgänglig. Det ska till exempel finnas goda kollektiva trafikförbindelser, och ett bra utbud av restauranger, affärer och träningsmöjligheter i närheten.

Centrala lokaler är ofta dyrare, men Per Kjellander menar att koncernen sparar in på kostnaden i form av minskad lokalyta.

– Vi tror att det kommer att vara viktigt var kontoren ligger i framtiden. Både för att behålla och rekrytera nya medarbetare.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Klaus Rudbaek och 3D-skissbilder från arkitektbyrån Koncept.

Läs mer:

Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här