Det kan tidskriftsbranschen lära av bokförlagen
2022 7 december
Svenska bokförlaget Norstedts kan vara först i världen med att ange varje enskild boks klimatavtryck. Olle Lidbom, hållbarhetsansvarig på Norstedts, ger tidskriftsbranschen råd om hur frågan kan lyftas.

Bokbranschen tycks ha kommit längre än tidskriftsbranschen när det gäller klimatarbetet. Bokkonsumenterna tycks också ha satt mer press på förlagen att arbeta hållbart än vad tidskriftsläsarna gjort.

2019 började Sveriges näst största bokförlag, Norstedts Förlagsgrupp, att beräkna sin klimatpåverkan. Året efter gjordes en mer omfattande beräkning när även de utsläpp som orsakas av underleverantörer räknades med.

De senaste åren har förlagsgruppen, där bland annat Norstedts, Rabén & Sjögren och B. Wahlström ingår, sett över sina pappersval. Tryckerierna har varit värdefulla samarbetspartners.

– Tryckerier i Sverige är väldigt medvetna om de här frågorna. De är fokuserade på att mäta klimatavtryck och att komma med underlag för att kunna minska klimatpåverkan, säger Olle Lidbom.

Han är kommunikationschef för Norstedts Förlagsgrupp, men ansvarar även för hållbarhetsarbetet. En kombination som varit rätt vanlig på många tidskriftsförlag genom åren.

Många känner nog till Olle Lidbom från Mediepodden som han driver tillsammans med Emanuel Karlsten. Han har också bakgrund i tidskriftsbranschen, bland annat har han drivit strategi- och digitaliseringsarbete för förlag som Bonnier, Aller media, Egmont och Albinsson & Sjöberg. Sedan 2015 jobbar han för Norstedts.

Sedan han började på förlaget har klimatfrågan fått allt större fokus. Från 2019 till 2021 har Norstedts Förlagsgrupp minskat sina utsläpp med 36 procent. De största utsläppen kommer i dag från papperstillverkning och transporter. I somras smög Norstedts och syskonförlaget Rabén & Sjögren in rubriken Hållbarhet som en ny konsumentinformation under varje boksida på sajterna. Här anges hur stor klimatpåverkan boken gjort. Resultatet sätts i jämförelse med till exempel ett mjölkpaket.

– I Sverige redovisar inga andra bokförlag på produktnivå. Jag tror att vi är ensamma i världen i vår bransch om den här konsumentupplysningen, säger Olle Lidbom.

Inom tidskriftsbranschen har rödgröna mediehuset ETC gjort liknande uträkningar för flera av sina titlar – dagstidningen Dagens ETC, Nyhetsmagasinet ETC och inredningstidningen Kloka hem.

I en julbilaga 2018 beräknade mediehuset detaljerat sina utsläpp per nummer för att kampanja för ETC:s egen tjänst för klimatkompensation.

– Ekvationen används också när vi ber folk byta från papper till digitalt, säger ETC:s ägare och grundare Johan Ehrenberg.

ETC Media AB är för övrigt en föregångare inom klimatarbetet när det gäller tidskrifter. Mediehuset har en egen solcellspark, marknadsför en klimatvänlig mobil, bygger klimatsmarta hyreshus med mera – och försöker framför allt ständigt driva fram klimatfrågan i sin journalistik.

Men åter till bokbranschen. Här är det läsarna som har ställt frågor om växthusgasutsläpp och en del författare inom hållbarhetsområdet som har haft funderingar kring bokens klimatpåverkan. För deras skull ville Norstedts räkna på sitt klimatutsläpp per enskild specifik bok.

– Det är roligt att kunna visa skillnaden mellan till exempel en barnbok och en vuxenbok. Sedan släpper en tryckt bok ut relativt lite om man jämför med till exempel ett par sneakers, säger Olle Lidbom.

Precis som i tidskriftsbranschen är det de stora förlagen som sitter på mest data inom klimatberäkningar. Men med hjälp av de stora bokförlagens uträkningar går det lättare att göra antaganden och överslag för hur stora utsläpp ett mindre förlag genererar.

För ett år sedan var Norstedts Förlagsgrupp med och drog i gång det branschgemensamma initiativet Bokbranschens Klimatinitiativ. Stora förlag, streamingtjänster och återförsäljare gick gemensamt ihop och räknade ut branschens utsläpp. Tillsammans står deltagarna i Bokbranschens Klimatinitiativ för 80 procent av den svenska bokmarknaden.

Bakom initiativet står Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Något liknande finns inte i tidskriftsbranschen.

– Tidskriftsbranschen är en liten bransch omsättningsmässigt så klimatfrågan har kanske inte kommit lika starkt i strålkastarljuset där, säger Olle Lidbom.

Han vill dock gärna göra ett medskick till Sveriges tidskriftsföretag:

– Gå ihop och ta gemensamt ansvar för att klimatberäkna för att kunna se hur stora utsläppen är och var de kommer ifrån. Det är bra för branschkänslan att ha ett samarbete på ett område där man inte konkurrerar, utan vill samma sak, säger han.

Text: Matilda Nilsson

Kom i gång med hållbarhetsarbetet – Guide för publicister i 16 steg

FAKTA

Så mycket släpper boken ut

  • Bokbranschen har gått samman i ett gemensamt klimatinitiativ och räknat ut branschens utsläpp av växthusgaser. Bakom Bokbranschens Klimatinitiativ står Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Rapporten från 2021 undersöker utsläppen från 14 bokförlag, 50 återförsäljare och 3 strömningstjänster i Sverige.
  • Deltagarna i Bokbranschens Klimatinitiativ släppte totalt ut 39 254 ton CO2e (koldioxidekvivalenter) under 2021. Det motsvarar mindre än en promille av Sveriges territoriella utsläpp under samma år. (CO2e eller koldioxidekvivalenter är ett mått på utsläpp av växthusgaser. När man uttrycker utsläppen av en viss växthusgas i koldioxidekvivalenter anger man hur mycket koldioxid som skulle behöva släppas ut för att ge samma klimatpåverkan.)
  • Den största andelen av utsläppen från den svenska bokbranschen kommer från själva bokproduktionen (knappt 53 procent) och transporter (drygt 22 procent).
  • Den genomsnittliga boken släpper ut 650 g CO2e, enligt rapporten.
  • Eftersom så många förlag, både stora och små ingår i Bokbranschens Klimatinitiativ, har uträkningen delvis utgått från schablonbelopp för olika utsläpp.

Förlaget Norstedts ger ännu mer detaljerad konsumentinformation på sin sajt, där koldioxidekvivalent för varje enskild bok har beräknats. Till exempel har Augustprisvinnande Nina van den Brinks ”Jag har torkat nog många golv” en klimatpåverkan på 443 g CO2e.

Utsläppssiffran per bok är beräknad utifrån hållbarhetsrapporten för Norsteds Förlagsgrupp, samt vikten av varje enskild bok, bokens papper och tryckeri.

Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här