De knyter läsarna till varumärket via live-tv:n
Redan nu finns det svenska magasin som återkommande sänder direkt i sociala medier och eller på den egna sajten. Vi har intervjuat Aller media, Travronden och VeckoRevyn om deras erfarenheter av allt från tv-sändningar i studiomiljö till avskalade sändningar via mobilen. Gemensamt för de tre tidskriftsaktörerna är att de alla lyfter fram möjligheterna till att interagera direkt med sina tittare under en direktsändning.

Läs också: Stor guide: 22 steg till en lyckad livesändning

Sportmagasinet som växer inom tv

Travronden har mer än dubblat antalet tittningar på sina tv-sändningar på ett år. Redaktionen har byggt en egen tv-studio, investerat mångmiljonbelopp inom rörligt – och siktar nu på att bygga en egen tv-spelare.

När Travronden gör tv är det ingen slarvig produktion.

Veckans höjdpunkt för många är ”Äntligen V 75”

Varje fredag klockan 16 bjuds tittarna in till Travrondens studio för att följa med under i uppsnacket inför lördagens V 75. Programmet ”Äntligen V 75” har intromusik, vinjetter, studiomiljö, Skypeintervjuer med travsportens stjärnor och tittartävling. Det är en välproducerad sportshow. Enda riktiga skillnaden mot linjär-tv:ns sportprogram är att tittarna hela tiden bjuds in att delta och skicka in frågor till travexperterna.

– För oss är live-tv främst interaktivt, säger Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden.

Programmets höjdpunkt är när Daniel Berglund, känd för att själv ha dragit in storbelopp på sina spelsystem, ger sina tippartips. I programmet ”Äntligen V 75” har han en egen vinjett ”Lördag med Daniel Berglund”.

– Det är vårt guldkorn. Vad han säger lyssnar många till, säger Joakim Svensson.

Han tror på tv:s och det rörliga mediets framtid. För tre år sedan byggde Travronden och tidskriftens ägare TR Media en tv-studio.

– Vi har gjort en mångmiljonsatsning på tv, successivt under flera år. Vi har en offensiv rörlig strategi och går långt fram, konstaterar Joakim Svensson.
Senaste året har satsningen accelererat. Travronden och TR Media har nu en modern tv-studio med green screen och har investerat i live-tv-utrustning. Vidare har Travronden under åren knutit två tv-tekniker till sig. De sköter tv-studion, tekniken bakom livesändningarna, bildproduktion, klippning och kamerasättning. Travronden har även höjt redaktionens kompetens inom rörligt.

TR Media gör ett 20-tal tv-program i veckan, varav Travronden står för runt tio. Många har fasta återkommande format. Redaktionen har kontinuerligt provat sig fram för att hitta det upplägg som tittarna uppskattar mest.

Travrondens live-program sänds via YouTube eller Facebook. Enligt Joakim Svensson har YouTube alltid varit en stabil plattform för livesändningar, men Facebook börjar komma i kapp. Och i och med att Travronden har 30 000 följare på Facebook så är det där tidskriften får störst interaktivitet.

Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden. Foto: Thomas Blomqvist/TR Bild

– Vi har valt att tillgängliggöra våra tv-program för alla. Det är en marknadsföringsinsats som skapar uppmärksamhet kring vårt innehåll, säger Joakim Svensson.

På sikt kanske Travronden kommer ta betalt för rörligt innehåll, men där är tidskriften inte ännu. I stället är tanken att de som väljer att titta på något av Travrondens tv-format också ska välja att prenumerera Travronden eller någon av TR Medias spel-, tippar- och analystjänster.

– Vi har så många tjänster som specialintresserade inom trav är beredda att betala för, säger Joakim Svensson.

Nästa steg för Travronden är, att i samarbete med techföretaget iReality, bygga en egen tv-spelare. Ett skäl till det är att kunna skydda tv-materialet bättre än i dag – och på så sätt få ett bättre förhandlingsläge för att kunna sända rättighetsskyddade travlopp.

– För oss som rör oss inom sportmarknaden är det svårt att komma över tv-rättigheter. Liverättigheter är ofta kört, men höjdpunkter och klipp kan man få genom samarbeten, säger Joakim Svensson.
Med en egen tv-spelare är tanken att Travmedia ska ha större möjligheter att förvärva rättighetsskyddat material från Svensk Travsport som är huvudorganisationen inom travet i Sverige. Svensk Travsport äger större delen av ATG och även TR Media, som i sin tur alltså driver Travronden.

– Vi har som mål att bygga en egen tv-plattform. Vårt sikte är att till 2025 kunna erbjuda en omfattande tv-tjänst. Print och digitalt har varit våra primära intäktskällor, men om tre till fem år tror jag att rörligt kommer att kunna konkurrera med någon av dem, säger Joakim Svensson.

Inom travet finns en stor betalningsvilja, enligt Joakim Svensson. För många andra tidskrifter skulle det vara för dyrt att göra de tv-investeringar som TR Media redan genomfört.

Han råder tidskrifter som vill dra i gång med live-tv att börja i liten skala.

– Det är det redaktionella innehållet som avgör om det, till slut, kommer att bli framgångsrikt.

Text: Matilda Nilsson, A4

Foto: Thomas Blomqvist/TR Bild

VeckoRevyns lärdomar från live-tv med Stefan Löfven

VeckoRevyn livesände en intervju med Stefan Löfven på Instagram under coronapandemin. Redaktör Frida Olheden berättar om redaktionens lärdomar från live-tv.

VeckoRevyns chefredaktör Irena Pozar hälsar statsminister Stefan Löfven välkommen till livesändningen.

Över 10 000 personer har sett VeckoRevyns sändning med Stefan Löfven på Instagram.

Det var den 20 november som en påläst Irena Pozar, VeckoRevyns chefredaktör, inledde sändningen med att berätta om vilka restriktioner som gällde just då.

När Stefan Löfven välkomnas in i rutan blir bildvyn delad så att tittarna ser både Irena Pozar och statsminister Stefan Löfven samtidigt.

– Vi har främst testat att sända live via Instagram och Facebook. Jag gillar båda, men när man ska bjuda in gäster och inte kan vara i samma rum fungerar Instagram bättre. Det finns en funktion i Instagram som gör att tittarna kan se båda medverkande samtidigt, säger Frida Olheden på VeckoRevyn.

Instagram är en naturlig plattform för VeckoRevyns direktsändningar.

– Vi satsar mycket på Instagram och har en relation till våra följare där. Det är en förutsättning för att få tittare till sändningen, säger Frida Olheden.

Inför sändningen med Stefan Löfven testade redaktionen tekniken i förväg. Det blev lite trial and error. Funktionen med att ha två personer i varsin bildruta under sändningen fungerade inte när VeckoRevyn testade att sända via datorn.

– Det var lite störigt. Det gick bara att göra från mobilen, säger Frida Olheden.

VeckoRevyns CTO Carl Grape ansvarade för att tekniken skulle fungera.

Frida Olheden, redaktör för VeckoRevyn. Foto: Fanny Lundgren

Enligt Frida Olheden är en nätverkskabel den allra viktigaste utrustningen under enlivesändning. Ska man sända via mobilen rekommenderar hon att använda en nätverksadapter till mobilen, som VeckoRevyn gjorde under Löfven-sändningen.

– Nätverket är det viktigaste. Det gäller att minimera risken för att det hackar. Nummer två är ljudet och tre bilden. Vi hade lite problem under sändningen med Stefan Löfven eftersom vi var tvungna att sända från mobilen.

Bild och ljud brukar bli allra bäst om man kan använda en extern kamera och en extern mikrofon (gärna en Blue Yeti med USB-sladd) och sända via datorn, menar hon. För att få ljudet att fungera med båda deltagarna fick VeckoRevyn dock nöja sig med att använda trådade hörlurar under sändningen med Löfven, men det fungerade bra.

Sänder man via mobilen rekommenderar Frida Olheden att man har ett mobilstativ.

Under sändningen med Löfven flöt samtalet bra. Irena Pozar ställde egna frågor och tidskriften hade även i förväg fått in frågor från läsare som hon förmedlade. Men det händer någon gång att Löfvens bild blir lite pixlig.

– Vi tror att de kanske sände via wi fi och det är därför det hackar.

Vad gör man om det hackar under sändning?

– Om man fortfarande kan nå fram till tittarna så tar man det lugnt och säger att vi håller på att kolla på det här, och vi fixar det. Blir det inte bättre får man kanske avsluta.

Sändningen med Stefan Löfven varade i 18 minuter. Frida Olheden konstaterar att tiden går fort när man sänder live-tv. Irena Pozar hinner inte ställa alla frågor, men å andra sidan har de som sett sändningen fått mycket matnyttig information. Livesändningen var en del i VeckoRevyns pandemikampanj #räddajulen.

Efter att en livesändning är klar brukar VeckoRevyn lägga in posten från det sociala mediet i artiklar på den egna sajten.

– Jag tycker liveformatet funkar i sociala kanaler, och vår målgrupp är där och vill ha det här innehållet, plus att det går bra att dela i efterhand.

När blir er nästa livesändning?

– Vi kör live-tv när det dyker upp något som är kul och passar i det formatet. Innan sommaren hade vi en paneldebatt i ljudappen Clubhouse om influencers som sprider konspirationsteorier. Det var ett samtal som passade att ha just där.

Text: Matilda Nilsson, A4

Foto: Fanny Lundgren

Aller media växlar upp inom liveshopping

Redan före pandemin gjorde Aller media sina första liveshoppingevenemang, och nu har de tagit fart rejält. Här berättar konverteringschef Cassandra Lindblom vad de lärt sig.

Liveshopping kan liknas vid en sorts digital tv-shop, men formatet har förstås en modernare tappning än 80-talets TV Shop. I stället för att sända från en tv-studio och försöka sälja varor genom att bjuda på tilläggsprodukter så strävar liveshoppingevenemangen efter en mer autentisk känsla.

– Det är viktigt att sändningen känns genuin och intim så att det inte blir för mycket tv-shop över det. Det handlar inte bara om att kränga produkter, utan också om att skapa en relation till tittarna, säger Cassandra Lindblom, konverteringschef på Aller media.

Hon betonar sändningen även ska inspirera tittarna, inte bara få dem att shoppa.

Interaktionen mellan den som pratar i sändningen och tittarna är superviktig.

Ofta ges sändningarna i stående mobilformat och tittarna kommer på så sätt nära programledarna.

Ett vanligt upplägg är att två influencers berättar om och visar varor, som under liveshoppingeventet går att köpa till reducerat pris. Därtill finns en chatt där tittarna kan skicka in frågor direkt till influencern eller redaktören som håller i evenemanget.

I Kina har liveshopping funnits länge, men i Sverige var det först under 2020 som den digitala handelstrenden fick fäste på allvar.

Enligt Cassandra Lindblom har intresset för liveshopping ökat under pandemin både från tittare och från annonsörer.

– Liveshopping har fyllt en stor lucka under pandemin, säger hon.

Under det senaste året har många haft svårt att ta sig till butik och själva prova till exempel kläder, men under ett liveevent kan man verkligen se hur kjolen passar, från alla vinklar, på en person med samma passform som en själv, berättar Cassandra.

Aller media hoppade tidigt på trenden med liveshopping. Redan före pandemin ordnade mediehuset och en samarbetspartner liveshopping på Instagram med Frida Fahrman och Emma Unckel som tillsammans med Elle driver podden ”Beauty och Bubblor”.

Modetidningarna Elle och Femina är störst i Aller medias varumärkesportfölj inom liveshopping, enligt Cassandra Lindblom. Men också influencers som till exempel Kakan Hermansson, Sofi Fahrman och Elaine Eksvärd har gjort sändningar.

– Nu i och med att coronarestriktionerna har minskat kan vi se att liveshopping inte är en fluga. Det är ett nytt fenomen att räkna med.

Liveshopping med Fredrik Nylén, känd från tv-programmet Hela Sverige Bakar.

Cassandra Lindblom säger att liveshopping är en viktig, växande del av Aller medias affär. Och det är inte längre bara unga som tittar. I maj gjorde Aller medias varumärke Allas en kombinerad fika/matlagningsprogram/liveshopping för Allas Shop med Fredrik Nylén som bland annat gick hem hos kvinnor 60 +.

Flera av Aller medias livesändningar ligger kvar även efter att rabattperioden gått ut. Sändningen med tv-kändisen och matbloggaren Fredrik Nylén har redan setts av tusentals personer.

När man tittar på den är det lätt att förstå lockelsen med liveshopping. Bara efter någon minut är man övertygad om att en bakmatta är just det som behövs till köket.

– Visst är det en riktigt härlig show! Han är så charmig och går genom rutan, säger Cassandra Lindblom om programmet.

Aller medias liveshoppingevent kan ha mellan ett hundra och tio tusentals följare. Men enligt Cassandra är inte det viktigaste hur många som tittar – utan vilka som tittar. Hur många konverteringar (i det här fallet köp) Aller medias liveshoppingevenemang brukar ge vill Cassandra Lindblom dock inte berätta.

– Bli inte besviken om ett liveshoppingevenemang har 300 tittare. Jämför inte med följarskaror på Facebook utan tänk på hur många som brukar komma på ett fysiskt butiksevenemang, då är ju 300 personer väldigt många, säger hon.

Med hjälp av mjukvara från Bambuser kan Aller media sända liveshoppingevenemang på sina egna sajter och även på annonsörernas webb. I Bambuser går det att göra snabblänkar i livefönstret från olika varor direkt till varukorgen.

Men Aller media sänder också via Instagram. Då finns inte direktlänkar till olika varor i programmet, men Aller media kan ge tittarna den eftertraktade rabattkoden till webbshopen i alla fall.

För tillfället har Aller media ingen egen tv-studio då deras kontor renoveras, men som ett led i mediehusets satsning på video kommer de ha en när kontoret öppnar nästa år. Men Cassandra tycker inte att en studio behövs för att sända liveshoppingevenemang.
En stabil nätuppkoppling är jätteviktig, så att det inte blir störningar under sändningen, menar hon. Men i övrigt behövs inte så mycket mer utrustning än en mobil med bra kamera och fungerande mikrofon, samt gärna ett mobilstativ med ringlampa, som ger bra belysning till ansiktena.

Cassandra Lindblom ger följande råd till andra tidskrifter som vill börja sända liveshopping.

– Testa i liten skala! Bygg inte något jättemonster, utan börja i liten skala och testa.

Cassandra Lindblom, konverteringschef för Aller media. Foto: Aller media

Text: Matilda Nilsson, A4

Foto: Aller media

Läs också: Stor guide: 22 steg till en lyckad livesändning

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här