– Vi måste gå före. För oss är hållbarhet affärskritiskt, det är en förutsättning för vår framgång och det är viktigt för oss att ligga i framkant av de här frågorna, kommenterar Lotta Edling, publicistisk direktör och övergripande ansvarig för hållbarhetsfrågor på Bonnier News.
Mediekoncernen är den största i Sverige. I förlaget ingår stora dagstidningar som Expressen och DN, drygt 40 lokaltidningar och ett 30-tal mer nischade tidskrifter som till exempel Aktuell Hållbarhet och Sköna Hem.
Hållbarhetsarbetet är viktigt för det stora mediehuset. Men det är inte det interna klimatarbetet med utsläppsberäkningar som är Bonnier News viktigaste hållbarhetsinsats.
– Vårt stora avtryck är det vi gör genom vår journalistik. Det är främst genom den vi bidrar till ett mer hållbart samhälle, säger Lotta Edling.
2019 blev Bonnier News ett eget bolag inom Bonnierkoncernen. Sedan dess har Bonnier News beräknat bolagets klimatpåverkan.
Första året som Bonnier News kalkylerade klimatpåverkan beräknades utsläpp orsakade av den egna bilparken, byggnaden och inköpt energi. 2021 gjordes en mer omfattande revision då externa konsulter även fick uppdraget att beräkna utsläppen från Bonnier News leverantörer. Utsläppen är också bakåträknade för tidigare år och Bonnier News har således data från hela värdekedjan för 2019–2021.
Som för många andra organisationer är Bonnier News största utsläpp orsakade utanför den egna verksamhetens ramar, till exempel hos leverantörer eller vid transporter till slutkund.
– Medieindustrin gör inga jätteutsläpp jämfört med till exempel tung industri. Våra största avtryck är från tryck och distribution, säger Lotta Edling.
Tryck stod för 40 procent av utsläppen och distribution för drygt 20 procent för mediehuset förra året.
Redan 2019 satte Bonnier News upp ambitiösa klimatmål för verksamheten. Till 2030 ska man ha minskat sina utsläpp över hela värdekedjan med 55 procent (jämfört med 2019).
Bonnier News trycker huvudsakligen tidningar och tidskrifter på egna tryckerier som drivs med energi från förnybara energikällor. Att minska utsläppen mer från denna del av verksamheten är svårt, menar Lotta Edling. Men med digitaliseringens framfart kommer klimatpåverkan från printproduktionen kontinuerligt att minska.
För att minska företagets klimatpåverkan har företaget framför allt tittat på utsläppen orsakade av transporter. Och redan i dag ser det ut som att mediehuset kommer uppfylla sina klimatmål.
– Ja, det ser ut så hittills, säger Lotta Edling.
På två år har Bonnier News minskat utsläppen av fossila bränslen med 19 procent. För distributionen sker en kontinuerlig övergång till fossilfria bränslen, samt även till helt emissionsfria transportmedel, det vill säga cykel och gång, där det är möjligt.
– Vi har jobbat medvetet för att få ned vårt klimatavtryck för vår distribution. Till 2025 ska hela vårt transportnät vara fossilfritt, säger Lotta Edling.
Hon råder andra tidskiftsföretag som vill jobba mer hållbart att först och främst se till att ledningen är engagerad i arbetet.
– Hållbarhetsarbetet måste drivas från högsta ort och vara kopplat till affären. För oss innebär det en rad saker: allt från att vi behöver ha en hållbar affärsmodell, det vill säga tjäna pengar för att kunna finansiera vår publicistik, till att det blir allt viktigare för att kunna attrahera och behålla talangfulla medarbetare, säger hon.
När det gäller klimatdelen är hennes bästa råd för att komma i gång med arbetet. Första steget är att börja kartlägga var i verksamheten man har sina stora utsläpp. Sedan kan förlaget eller tidskriften vidta för åtgärder för att sänka dem.
Text: Matilda Nilsson
Så mycket släpper Bonnier News ut
Bonnier News har i sin strategi satt upp fyra fokusområden för hållbarhetsarbetet:
1. Yttrandefrihet (försvar av det fria ordet)
2. Affärsetik (hållbarhet integrerad i affären)
3. Jämställdhet & inkludering (hela organisationens ansvar)
4. Miljö (löpande minska klimatavtrycket)
Sedan 2019 har koncernen beräknat utsläpp av växthusgaser för verksamheten. Över hela värdekedjan (inklusive byggnader, fordon, energi, tryck, transporter, underleverantörer etc) var Bonnier News utsläpp av fossila bränslen 36 089 ton CO2e förra året. Det är en minskning med 19 procent jämfört med basåret 2019. Uträkningen är gjord i enlighet med internationella standarden GHG-protokollet (GHG Greenhouse Gas Protocol).
Bonnier News har också anslutit bolaget till SBTi (The Science Based Targets initiative) för att säkerställa att koncernens klimatmål går i linje med Parisavtalet.