”Ny Teknik kommer finnas kvar i papper länge”
Mediehuset går strålande – och papperstidningarna kommer att överleva länge än. För Ny Teknik Group är print en integrerad del av affären, men det är inte där vd Thomas Peterssohn vill lägga krutet.

Ny Teknik Group ger ut flera titlar: Arbetarskydd, Lag & Avtal och Teknikhistoria. Men största printprodukten för mediehuset är tidningen Ny Teknik som kommer ut med 18 nummer per år.

– Det är en lagom frekvens och vi har inga planer på att förändra det. Ny Teknik kommer finnas kvar i papper länge, säger Thomas Peterssohn.

Målgruppen för pappersutgåvan är över 50 år.

– För oss är printaffären väldigt integrerad i vår övriga affär. Papperstidningarna står för en mindre del av verksamheten, men de är fortsatt lönsamma.

Hela Ny Teknik Group ser ut att göra ett strålande resultat för 2025.

Thomas Peterssohn, vd Ny Teknik Group.
Thomas Peterssohn, vd Ny Teknik Group.

– Vi har ökat resultatet med 40 procent jämfört med i augusti förra året och vi har en vinstmarginal på 18 procent, säger Thomas Peterssohn, vd för Ny Teknik Group och chefredaktör för tidningen Ny Teknik.

Ny Teknik Group siktar på ett rörelseresultat (EBIT) över 15 miljoner kronor i vinst för i år.

– Trots att det är lågkonjunktur så finns det en stor efterfrågan på vår journalistik. Vi har förmånen att bevaka teknikutvecklingen, innovationsfrågor och morgondagens branscher. Det är frågor som står i centrum för hela världen nu, både inom politiken och näringslivet.

Digitalt först

Ny Tekniks redaktion jobbar med primärt fokus på sajten. För Ny Teknik Group är de viktigaste intäktsbenen prenumerationsaffären, följt av annonsaffären. Men mediehuset växer inom områdena konferens och utbildning. Om papperstidningarna säger Thomas Peterssohn:

– Vi har äldre och lojala kunder som prenumererar och de ska vi vårda så länge papperstidningen finns. Men det är inte på print vi lägger vår affärsutveckling.

Hans råd till andra tidskrifter är i stället:

– Lägg så mycket krut som möjligt på att utveckla den digitala affären. Det är den som är riktigt långsiktig.

Papperstidningen som medlemsförmån

Som andra tidningar har Ny Teknik märkt av annonstappet i print de senaste åren. Men sedan två år tillbaka har tappet planat ut, och i digitala kanaler ökar annonsintäkterna.

Ny Teknik har en upplaga på 100 000 exemplar och en betydande del finansieras av fackförbundet Sveriges Ingenjörer. Branschtidningen delas ut som en medlemsförmån för intresseorganisationens medlemmar.

– Utan Sveriges Ingenjörer skulle utfasningen av pappret gå fortare. Men Sveriges Ingenjörer vill ge tidningen som ett mervärde för sina medlemmar. Jag vet att även andra fackförbund resonerar så, säger Thomas Peterssohn.

Det är framför allt ingenjörer som läser pappersutgåvan. Den digitala tidningen har däremot en bredare publik.

– Vi har fler läsare digitalt. En bra månad kan vi ha en miljon besökare på Ny Tekniks sajt. På sajten riktar vi oss till var och en som är teknikintresserad. Vi har ett bredare tilltal och når ut som en affärstidning, säger Thomas Peterssohn.

Text: Matilda Nilsson

Läs mer: Print som går som tåget

Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här