I Danmark är storyn om livstilsmagasinet Feminas comeback i print en välspridd nyhet. När tidningen kom tillbaka i maj fick Aller Media trycka en andra utgåva för att lösnumren gick åt så fort.
– Många danska medier har rapporterat om detta. Det säger någonting om papperstidningens styrka, säger Tine Brødegaard Hansen.
Hon tillträdde som chefredaktör för danska Aller Media-tidskriften i augusti, tre månader efter att tidningen kom tillbaka i pappersform.
– Det var ett önskemål från våra läsare – och reaktionerna från dem har varit övervägande positiva, säger Tine Brødegaard Hansen.

De tre första numret har alla sålt i omkring 20 000 exemplar vilket är långt över förväntan. Lösnummerförsäljningen är nu Feminas viktigaste intäktsben. Främst är det läsare som är äldre än 35 år som köper tidningen på papper. Det är också värt att notera att annonsörerna verkar uppskatta Feminas återuppståndelse i print. Även om responsen från den kommersiella sidan har varit lite mer avvaktande än bland läsarna.
Femina i Danmark grundades för över 150 år sedan och är Danmarks äldsta veckomagasin för kvinnor. Tidningen lades ned i pappersform i början av 2024. Aller Media ville då prova att helt och fullt satsa digitalt för livsstilsmagasinet.
– Det var ett modigt drag, men det har visat sig att det faktiskt finns ett underlag för att gå över till att göra månadsmagasin, kommenterar Tine Brødegaard Hansen.
I samband med nedläggningen av Femina och ett antal andra titlar i print sades 34 anställda på Aller Medias kommersiella och redaktionella avdelningar i Danmark upp. Vid omstruktureringar förra sommaren sades ytterligare 32 personer upp.
Men läsarna saknade sin papperstidning – och protesterade mot nedläggningen. Och nyligen kom alltså Femina tillbaka i pappersform i Danmark – nu som månadsmagasin.
– Vi chansade, och som tur är har det lönat sig. Många är trötta på sin skärmkonsumtion, och print har fortfarande något att erbjuda. Sammantaget har printtidningar fortfarande ett värde som många i branschen förbiser eller tonar ner. Det har länge antagits att tryckta tidskrifter har ett utgångsdatum, men så är det inte alls, säger Tine Brødegaard Hansen.
Hon menar att Femina blir starkare både digitalt och i print genom ökad samverkan mellan de olika publiceringskanalerna.
– Men det här är något vi fortfarande arbetar med. Det är ett redaktionellt samarbete där vi kan få insikter från vår digitala produkt som vi även kan ha nytta av i print. Och pappersutgåvan ger i sin tur varumärket ökad journalistisk trovärdighet.
Titeln Femina är en stark tidskriftsprodukt även i Sverige och vann förra året bland annat Tidskriftspriset Årets Tidskrift 2024. Inom Aller Media samverkar livsstilsredaktionerna kring innehåll, insikter och idéer.

– Det är ju lättare för en stor nordisk mediekoncern med lång historia att kunna ge ut titlar i print. Vi kan använda våra data smart och anpassa oss efter olika marknader, över landsgränserna. För en liten redaktion kanske det är svårare att få en fungerande printaffär, men det beror helt och hållet på hur din marknad ser ut.
Internationellt verkar det finnas en trend mot att dra ned på antalet utgåvor i print, och satsa på mer exklusiva utgåvor. Tine Brødegaard Hansen exemplifierar med amerikanska modemagasinet Vogue, som nyligen fått en ny chefredaktör.
För Femina i Danmark har en framgångsfaktor varit att hitta rätt prisbild för tidningen. Femina säljs för ett styckpris som ligger något under standardpriset för månadsmagasin i landet.
Före sommaren lanserade Femina även flera olika digitala och kombinerade prenumerationspaket.
Är det inte dyrt att ge ut en printtidning?
– Jo, det är dyrt, men genom att ompröva hur vi producerar tidningen redaktionellt och hur vi återanvänder innehåll har vi kunnat minska kostnaderna avsevärt. En stor styrka är att vi samarbetar med våra nordiska kollegor och att vi kan dela innehåll mellan länderna.
Var tror du Femina är om fem år?
– Det är ju en livstid i mediabranschen. Men förhoppningsvis har vi en stark prenumerationsaffär som når ännu fler kvinnliga läsare. Jag hoppas också att Femina växer både i print och digitalt. Många unga läsare älskar fortfarande print, de ser att papperstidningen ger ett mervärde och är något extra.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Stine Christiansen och pressbild
Läs mer: Print som går som tåget