Kordsordsjätten investerar i tidningshyllan: ”Det finns ett sug efter pappersprodukter”
Globala korsordsjätten Keesing vågar satsa på pappersaffären. I Sverige har Keesing över 70 papperstitlar. Och Sverige-vd:n Anders Juhlin vill att fler mediehus ska våga satsa på papperstidningen.

Keesing är det globala mediehuset som verkligen har hittat sin nisch inom tankesport, det vill säga olika aktiveter som håller hjärnan i gång som korsord, sudoku och tankenötter. Med fokus på hjärngympa, i alla dess former, har mediejätten blivit ledande globalt inom sitt fält.

Och printaffären är en stor del av framgångarna.

– Det är rätt häftigt! Om man tittar på våra tidningar så går print väldigt bra. Det finns ett sug efter pappersprodukter, säger Anders Juhlin, vd för Keesing i Norden.

Lösnummerförsäljningen via distributören Tidsam och direkt från Keesing Sverige till butik har ökat jämfört med för fem år sedan. Även omsättningen ökar för korsordsjätten. Konsumentaffären är Keesing Sveriges viktigaste intäktsben.

Anders Juhlin, Keesing– När det gäller korsord så finns det en fysisk funktion med att hålla i papper och penna som är svår att replikera på skärm. Vi märker också av en trend bland yngre. För Generation Z som ständigt varit uppkopplade finns en rörelse bort från skärmarna och från dumscrollande i sociala flöden. Man vill koppla ned och koppla av, säger Anders Juhlin.

På den svenska marknaden har Keesing drygt 70 tidningstitlar, därtill säljer Keesing vidare korsord och liknande till andra magasin och dagstidningar i sin B2B-affär. Vidare har Keesing en digital annonsaffär inom tankeport, där sajten synonym.se med sina cirka 2 miljoner användare och runt 10 miljoner sidvisningar i månaden kanske är den mest välkända. Därtill ger Keesing även ut ett 20-tal böcker.

– Det finns en korsbefruktning mellan våra printprodukter och till exempel e-handeln och Tankesport Play där vi säljer online-korsord och online-spel.

För Keesing är storskaligheten inom sin nisch en viktig framgångsfaktor.

– Vi har kunnat utveckla processer och verktyg för att skapa nytt material kostnadseffektivt och med lönsamhet. Och vi investerar hela tiden i att utveckla nya produkter och titlar.

Anders Juhlin menar att villigheten att våga satsa på print är viktig för bolaget.

– Vi är lyhörda för vad våra läsare har att säga och anpassar vårt innehåll till olika målgrupper. Vi har magasin i olika prisklasser, tjocklekar och utgivningstakt med klurigheter i olika svårighetsgrad.

Inom Keesing Sverige verkar ett 30-tal konstruktörer och redaktörer som skapar tankesport med stöd av företagets teknik och mjukvara.

– Papperstidningen fyller verkligen en funktion – och print och digitalt föder varandra. Vi vill växa både inom print och digitalt. Vi ska inte dra ned på investeringarna inom print, snarare tvärtom. Många andra mediehus minskar tyvärr sina ambitioner i print. Men om fler printtitlar försvinner från butikerna så leder det till att färre kunder besöker tidningshyllan. I sin tur leder det till minskad försäljning för alla printtitlar. Vi försöker i stället investera i tidningshyllan.

Anders Juhlin uppmanar också andra tidskriftsförlag att följa Keesings exempel:

– Låt oss hjälpas åt att hålla printaffären levande! Jag skulle vilja att fler vågade investera och satsa på print i stället för att dra ned. Ge inte upp print!

Text: Matilda Nilsson
Foto: Carl Klingspor och Tidestreamphoto

Läs mer: Print som går som tåget

Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här