Det finns ett fåtal titlar som går mot strömmen. Några av dem, Keesing, Femina och Ny Teknik, har vi intervjuat här. Men för de flesta tidskrifter är det motigt för printaffären. Minskad räckvidd, annonstapp och kostnadsökningar för tryck och distribution gör att många tidskrifter fått gå ned i omfång eller antal utgåvor – eller till och med lägga ned papperstidningen.
En titt i Orvesto Konsuments räckviddsrapport från 2016 till slutet av april 2025 visar att papperstidningar tappar i räckvidd över lag. Men det finns ett antal titlar som inte har så negativ utveckling. Många av dem är medlemsmagasin. Inom organisationspressen är det vanligt förekommande att ägarna gärna vill ha kvar sin papperstidning som en förmån till medlemmarna – och det gör att räckvidden mer följer organisationens medlemstal än kommersiella trender. Bäst går friluftsföretaget Naturkompaniets tidning 365. Det är en medlemstidning för de som är med i Klubb Naturkompaniet.
Vårdfokus har en stabil räckvidd, och även Sveriges Natur, som visar en räckviddsökning i print under första månaderna i år. Chefen i fokus har en långsamt stigande printräckvidd om man tittar på lång sikt. Även Friluftsliv. Turist går stabilt i print, men har en liten nedgång sista perioden i undersökningen.
En kommersiell titel som också går långsiktigt uppåt är Offside Press författartidning Skriva.
Samtidigt visar rapporten Tidskriftsbranschen i siffror 2024 att de flesta tidskrifter (liksom merparten av ovanstående) finns både digitalt och i print. Rapporten görs årligen av Institutet för reklam- och medieanalys (IRM) för Sveriges Tidskrifter. Större delen av branschen, 89 procent har tryckta utgåvor att jämföra med 86 procent som har digitala utgåvor, vilket ytterligare stärker tesen att tidskrifter ofta har en integrerad print och digital affär.
För många tidningshus gäller det att värna printtidningen, samtidigt som man försöker gasa digitalt. Men fokus vrids alltmer åt digitala medier som anses ha långsiktiga fördelar. Utvecklingen kan tyckas naturlig, och effekten kan lätt bli att produktionen av papperstidningen kommer i andra hand.
Men samtidigt står papperstidningen för en betydligt större andel (74 procent) av branschens intäkter än digitala format (26 procent). Det är alltså för de flesta branschaktörer inte dags att ge upp detta intäktsben än.
Därtill är många tidningsmakare förtjusta i sin papperstidning. Och lyckas man träffa rätt målgrupp så finns det fortfarande läsare som föredrar att läsa sin tidning på papper.
Fem faktorer som gör det värt att satsa på printtidningen
- Målgrupp. Vilka medievanor har dina läsare? Hur föredrar de att få ta del av sin tidning? Många äldre läsare uppskattar fortfarande papperstidningen – och det finns även en trend bland unga att försöka välja bort digitala skärmar och gå tillbaka till mer analoga format.
- Trovärdigheten. En papperstidning kan öka den journalistiska trovärdigheten för ditt varumärke. På något sätt signalerar papper för många mer tyngd än en digital tidning. För att värna ditt varumärke kan papperstidningen fylla en viktig funktion.
- Ägare. Framför allt inom organisationspressen finns många medieägare som gärna vill fortsätta att leverera en papperstidning till sina medlemmar. Det ses som ett mervärde att ha en printtidning som medlemmarna får i brevlådan. Här är det viktigt att säkerställa en bra dialog med ägarna om nyttan av print.
- Skalbarheten. Större mediehus och tidskriftsförlag kan dra nytta av storskaligheten i produktionen. Att dela material i olika kanaler och anpassa för olika format kan vara ett sätt att effektivisera och nå ut till fler med sitt innehåll. Det kan också i sin tur stärka annonsaffären att finnas i flera olika kanaler.
- Läsarintäkten. Även om printtidningarna minskar i räckvidd så kvarstår läsaraffären för papperstidningen som en viktig intäktskälla för många tidskrifter. Att bevara printen samtidigt som den digitala affären får växa är nog många mediechefers önskan. I det arbetet gäller det dock att hitta rätt prisbild för att nå sin publik. Med rätt prisbild kan det vara lättare att sälja såväl tryckta prenumerationer som lösnummer.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Getty Images
Läs mer: Print som går som tåget