AI-experten Agnes Stenbom har jobbat på Schibsted i fem år och har bland annat varit med och tagit fram koncernens AI-etik, AI-policy och AI-strategi.
– Vi jobbar med fokus på inkludering och innovation. Vi vill utforska hur man kan använda de här verktygen för att nå de som inte konsumerar oberoende nyhetsmedia i dag, säger Agnes Stenbom.
Inom Schibsted-koncernen används redan i dag AI-verktyg inom många funktioner, och ofta integrerat i andra system.
– Vi har byggt en AI-strategi där lärande och intern kunskapsdelning står i centrum. Vi har ett eget utbildningsprogram som hundratals av våra medarbetare har gått igenom. Vi har också ett stort community där vi testar och lär oss. Det tror jag bidrar till att de här teknikerna står högt upp på vår agenda, säger Agnes Stenbom.
Mediekoncernen Schibsted, med huvudkontor i Norge, har över 50 varumärken varav drygt 20 är inom nyhetssfären. I Sverige heter de största titlarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Men här finns också till exempel köp-sälj-sajten Blocket och vädertjänsten Klart. Schibsteds medieföretag använder AI-teknik på flera områden: det handlar till exempel om att personalisera sajter med för användaren relevanta läsrekommendationer och att analysera stora datamängder för att skapa journalistik. Till exempel gjorde Svenska Dagbladet nyligen en dataanalys av podden Alex & Sigge med stöd av AI-teknik. Den omfattande analysen visade att programledarna fått en mer sur ton på senare år – en förändring i poddens mönster som varit svår att avslöja för en enskild reporter.
För att främja mångfalden och jämställdheten i nyhetsproduktionen gör Schibsted med AI-teknik även stora analyser av hur många män respektive kvinnor som syns och blir intervjuade i tidningarna. Även antalet äldre och yngre på bild går att jämföra.
Som vd för Schibsted-företag IN/LAB söker Agnes Stenbom nya tekniker och metoder för att skapa inkluderande journalistik.
Nyligen avslutade IN/LAB ett projekt, kallat News Changemaker Program, tillsammans med tio ungdomar i Hallonbergen och Rissne. Projektet mynnade ut i oväntade förslag på hur media med AI:s hjälp kan bli bättre på att nå en ung och nyhetsovan publik.
– Spela in nyheter som musik, det är inget som vi har tänkt på, säger Agnes Stenbom.
Ett annat förslag från projektet handlade om att använda AI-teknik för att vem som helst, oavsett språkkunskaper, ska kunna kommentera eller verifiera nyheter.
I förlängningen kan AI användas för att stärka vår demokrati menar Agnes Stenbom, men bara om den används på rätt sätt. Schibsted-koncernen har ett noga nedtecknat ramverk för AI-arbetet som kallas för FAST. Förkortningen står för Fairness (Rättvisa), Accountability (Ansvarstagande), Sustainability (Hållbarhet) och Transparency (Transparens).
FAST är ett riskanalys-verktyg som används av Schibsteds produktutvecklande team. Innan ett AI-systems släpps till en allmänhet eller byggs in i interna produkter ombeds teamen att fundera på hur väl systemen lever upp till kraven i FAST. Systemen ska även testas mot de specifika frågor som väcks i ramverket.
I en redaktionell miljö kan frågeställningarna bli:
Fairness: Hur gör vi för att nå alla användare?
Accountability: Hur står vi till svars om något vi publicerar är felaktigt?
Sustainability: Hur tränar vi våra modeller energieffektivt?
Transparency: Hur kan vi vara tydliga med att ett AI-system skrivit en text?
Agnes Stenbom är parallellt med arbetet på Schibsted industridoktorand på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Hon skriver på en avhandling om AI och journalistik under frågeställningen: Hur kan AI och mänsklig kompetens samexistera och bidra med sina unika värden?
Målet är inte att ersätta reportrar med AI, betonar Agnes Stenbom. I stället handlar det om att mänskliga kompetenser ska samverka med AI-tekniken – och att tekniken ska höja effektiviteten på arbetsplatserna.
Ett spännande nytt AI-projekt för Schibsted är inom ljudspåret. Norska kvällstidningen Aftenposten har i samarbete med en extern aktör ”klonat” populärare poddprogramledaren Anne Lindholms röst. Till exempel kan användare nu välja att låta AI-versionen av Anne Lindholms röst läsa upp (samtliga!) artiklar på kvällstidningens sajt.
Generativ-AI, det vill säga AI-system som kan producera text, bild, ljud och rörligt innehåll, menar Agnes Stenbom är en intressant teknik för såväl stora mediehus som små publicister, redan nu och de närmaste fem åren.
– Om fem år tror jag att vi kommer se fler implementeringar av Generativ-AI som skriver, skapar bilder och skapar videos, men också av AI som hjälper publicister att analysera och distribuera innehåll som vi har skapat manuellt. De nya verktygen kommer möjliggöra för oss att göra nya saker, men också att göra det som vi har gjort tidigare på nya sätt.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Getty Images och pressbild
Tre inkluderande AI-projekt
What if the News…
Hur kan vi skapa nyheter i framtiden? På Schibstedföretaget IN/LABs sajt What if the News beskrivs bland annat News Changemaker Program. Under projektet fick tio ungdomar från förorter i Stockholm glaskulan i sin hand. De gav nya insikter om hur AI-teknik kan hjälpa medier att bli mer inkluderande. Varför inte presentera nyheter som musik till exempel?
The AIJO Project
AIJO står för AI och Journalism, det vill säga artificiell intelligens och journalistik. Som av en slump betyder aijo även kärlek på japanska. I AIJO-projektet samverkade åtta stora mediehus, bland andra Schibsted, för att identifiera partiskhet och fördomar i artiklar och bilder. Syftet med AIJO är att bättre förstå hur media med AI-teknik kan öka mångfalden i sina publikationer. På AIJO:s sajt kan du hitta många välillustrerade diagram över hur ofta män respektive kvinnor tar plats i media.
The JanetBot
JanetBot introducerades efter ett hackaton på Financial Times 2017, på temat ”Engagera kvinnor”. JanetBot kan med så kallad Computer Vision-teknik känna igen och räkna män respektive kvinnor i bild. JanetBot har haft en del barnsjukdomar, men är i dag en integrerad del av Financial Times verktygslåda för att kontinuerligt analysera sitt innehåll.
https://labs.ft.com/product/2018/11/07/janetbot.html
Läs mer