22 steg till att lyckas på Linkedin
Gå från nybörjare till expert på Linkedin genom att följa vår guide i 22 steg. Så här gör du som jobbar inom tidskriftsbranschen för att pimpa din profil och boosta ditt företagskonto.

Läs också: Stor guide: Hitta målgruppen på LinkedIn och Så gör tre tidskrifter på LinkedIn.

Steg 1–5: För nybörjaren på Linkedin

Har du redan en profil på Linkedin? Gå direkt till steg 6 för att starta ditt företagskonto.

Utan personlig profil kan du inte starta en företagssida på Linkedin, så här gäller det att gilla läget och ge sig ut i det sociala nätverket. Tänk på att du är på plattformen i din yrkesroll. Precis som när du träffar någon IRL i din profession.

1. För nybörjaren. Första steget är att lägga upp din personliga Linkedin-profil. Lägg lite krut på att göra den fin och så komplett som möjligt. Linkedin kommer automatiskt tipsa dig på vägen om hur du gör din profil mer attraktiv.

2. Lägg upp din profilbild. Det finns två bildytor på din Linkedinprofil: en rund profilbild och en bred bakgrundsbild. Använd dem! En snygg profilbild har ofta en enfärgad (till exempel vit) bakgrund och bra ljus och skärpa. Tänk bylinebild ungefär. Bakgrundsbilden kan vara lite mer personlig.

3. Testa dig fram! Börja lära känna plattformen Linkedin från din personliga profil. Vilka kontakter har du redan här? Vilka ämnen snackar folk om? Engagera dig i andras innehåll, dela, kommentera och gilla.

4. Tacka ja. Var inte rädd att nätverka, att knyta nya kontakter (så länge de känns relevanta för dig och din bransch). För personliga profiler har det blivit lite av ett riktmärke att nå milstolpen 500 kontakter. Då står det inte längre antal kontakter på din profil utan helt enkelt 500 +.

5. Pimpa din introtext. Under din bylinebild finns en introduktionstext, en rad som följer med även när du delar och kommenterar inlägg. Den här ska alltså berätta kärnan i din yrkesidentitet. Ofta räcker det med din titel, men en del signalerar redan här att de är intresserade av nya jobbutmaningar. Med varsamt handlag kan du även pimpa introtexten med en smiley. Du kan klistra in den symbol som passar dig bäst från den här Linkedinartikeln.

Steg 6–10: Starta din företagssida

Har du redan företagskonto på Linkedin? Gå till steg 11 för att prova olika funktioner och steg 16 för att pimpa din profil.

6. Kasta dig ut. Om ditt varumärke inte redan finns på Linkedin är det dags att hitta hit nu. Kanske blir din sajt mest en kontaktsida för den som vill veta mer om ditt varumärke, men då har du i alla fall närvaro här. När du har provat dig fram på plattformen kan du sätta strategin för hur ditt företag ska arbeta med Linkedin.

7. Lägg ut sidan. För att skapa en företagssida på Linkedin behöver du redan ha en Linkedinprofil (se steg 1–5) samt en e-postadress. Var noggrann med att fylla i all information och använd de båda bildytorna (profilbilden och bakgrundsbilden) för att synliggöra din logotyp och varumärke och skapa igenkänning genom att följa din grafiska profil.

8. Call to action. Lägg ut en ”Följ”-knapp på din Linkedin Page så att din målgrupp enkelt kan följa ditt varumärke. För att direkt skicka besökare till din webb har du förstås även en ”Gå till webbplats”-knapp.

9. Sätt en rutin. Hur ofta ska Linkedin-sidan få nytt material? Börja enkelt, till exempel en gång i veckan – och se till att få ut ett riktigt engagerande inlägg då.

10. Bygg din målgrupp. Dela relevanta inlägg, till exempel egna artiklar om personer som bytt jobb, framgångshistorier och nya kunskaper inom din bransch. Var generös och våga dela med dig. Svara alltid på kommentarer – och fånga upp läsarnas funderingar. Kanske kan frågan i kommentarsfältet på Linkedin vara fröet till en ny artikel?

Steg 11–15 Prova olika funktioner

11. Gör en omröstning. Det har blivit populärt att göra (ovetenskapliga) undersökningar på Linkedin. Det finns ett verktyg för att göra omröstningar, men många väljer i stället att använda sig av de sex olika reaktionsknapparna: gilla, fira, stötta, älska, insiktsfullt och nyfiken. Din fråga ska vara lätt och intressant att svara på. Ge inte för många alternativ och krångla inte till det.

12. Linkedin Stories. Via din Linkedin-profil eller som administratör för en sida kan du lägga ut tillfälliga bilder och filmer på Linkedin. Med Linkedin Stories kan du bjuda på bakom kulisserna och vara lite mer personlig. Klippen raderas efter 24 timmar.

13. Linkedin Live. Det går att ansöka om att bli en broadcaster av Linkedin Live Video på sin egen profil, som administratör för en sida eller i ett Linkedin Event. Videon sänds live och strömmar i max fyra timmar. Linkedin rekommenderar att sändningen pågår i minst 10 minuter för att du ska hinna få en publik. Efteråt kan filmen ligga kvar för den som vill se inspelningen i efterhand. I annat fall kan du radera den.

14. Linkedin Event. Medlemmar och företagssidor kan arrangera evenemang på Linkedin. Observera att det inte går att ändra vem som är organisatör för eventet efter att det är skapat. Däremot går det att justera andra detaljer som tid med mera.

15. Grupper. Är det värt att jobba med grupper på Linkedin? Det är en fråga du får ställa dig före du drar i gång en grupp. En grupp kan till och med kräva mer underhåll än en sida, då de som går med i en grupp förväntar sig mer specifikt och unikt innehåll. Det räcker inte med att du delar det material som redan finns i tidningen. Tipsa dina medlemmar om att klicka på pinglan högt upp till höger inne på gruppens sajt och välja ”alla nya poster”, så får de notifieringar så fort något nytt händer i gruppen. Gruppägare kan vidare rekommendera ett inlägg per vecka till gruppmedlemmarna.

Steg 16–19. Pimpa ditt personliga konto

16. Creator Mode. Linkedin flirtar med kreatörerna. Från april i år har plattformen börjat rulla ut ett nytt kreatörsläge: Creator Mode, som ett alternativ till den vanliga profilen på Linkedin. För att få tillgång till den: gå till din profil och scrolla ned till ”Your dashboard”. Om det står ”Creator Mode: Off” under statistiken för din sida har du möjlighet att aktivera Creator Mode. Klicka på ”Creator Mode: Off”, läs igenom rutan som kommer upp och klicka dig vidare. Du kommer få välja upp till fem topics (hashtags) som kommer synas under introt på din profil. När Creator Mode är aktiverat möts personer utanför ditt nätverk av uppmaningen ”Följ” i stället för en ”Kontakt”-knapp. Hur många följare du har blir synligt på din profil (varför den här funktionen kan kännas mer lämplig för de med en följarskara på säg minst 3 000 personer).

17. Video Cover Story. Ser du ett litet plustecken vid din profilbild när du går in på din profil i mobilen? Då har du möjlighet att lägga in en 30 sekunder långt filmklipp till din profil. Att filmen finns där visas sedan med att profilbilden får en orange-tonad ram.

18. Ljudknapp. Egentligen är det här en funktion riktad till jobbsökare, rekryterare och affärskontakter. Den lilla ljudsymbolen lades till av Linkedin för att ge medlemmarna möjlighet att berätta hur ens namn uttalas. Men med tio-sekunders ljudklipp har många tagit chansen att prata in något mer spännande än så. Här kan du lyssna på ett inspirerande exempel. Klicka på ljudsymbolen under profilbilden. https://www.linkedin.com/in/thatvideonerd/
För att tala in ett ljudklipp klicka på penna-symbolen till höger i din profil i mobilen. Välj ”Lägg till uttal av namn”. Strax där under kan du även ange vilket pronomen du föredrar när någon tar kontakt med dig.

19. Premium. Det är inte billigt, men kan vara värt att prova ändå. Med Premium-medlemskap på Linkedin får du skicka InMail-meddelanden till personer som du inte har i ditt nätverk, du kan se vilka som varit inne på din profil de senaste 90 dagarna och får mer statistik om ditt konto. Linkedin erbjuder ofta en gratismånad av Premium-medlemskap, för att därefter gå över till en avgift på från 250 kronor till 950 kronor i månaden beroende på vilken plan du väljer. Som premiummedlem har du möjlighet att visa en In-logotyp i guld på din profil för att markera din status. Bara en sådan sak!

Steg 20–22. Jobba utifrån din yrkesroll

20. Journalist. Är du reporter är Linkedin förstås en kanal för att hitta kontakter och intervjupersoner. Saknar du kontaktuppgifter till någon expert som du vill intervjua? Leta rätt på dem på Linkedin och be om att få bli dess kontakt. De flesta svarar ja – och därefter kan du höra av dig direkt till personer via Linkedins meddelande-funktion.

21. Marknadsförare. Boosta inlägg – missa inte den nya Linkedin-funktionen. Än så länge går det bara att boosta evenemang och inlägg som har en bild. Bara superadmin och innehållsadmin på företagets sida kan boosta inlägg. När du boostar ett inlägg ska du ange målet för din kampanj, målgrupp och hur länge den ska pågå. Enligt Linkedins Best Practice Guide bör man budgetera åtminstone 25 dollar per dag för kampanjen. https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/marketing-solutions/resources/pdfs/lms-boosting-best-practices-guide.pdf

22. Chefredaktör/marknadschef. Var ett föredöme för dina anställda på Linkedin. Skryt gärna om deras framgångar och spännande journalistik från ditt eget personliga konto. Dela gärna vidare tidningens nyheter med personliga inlägg. Har du tur följer dina medarbetare efter och delar ert innehåll mer flitigt. Det kommer gynna ert varumärke och leda trafik till sajten.

Bonustips! Pay it forward
Var generös. Pay it forward är grundtanken för Linkedin. Det vill säga skicka vidare. Tyckte du till exempel att den här artikeln var användbar – pay it forward!

Text: Matilda Nilsson
Foto: Linkedin & Getty

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här