Tidskriftspriset – Årets Tidskrift Populärpress
Årets Tidskrift Populärpress
Priset verkar för hög och bestående kvalitet och utveckling av den svenska tidskriftsbranschen. Med populärpress menas tidningar och magasin som vänder sig till konsument och finns på den öppna marknaden.

Årets Tidskrift Populärpress ges till en tryckt och/eller digital tidskrift som har utmärkt sig för:

  • Redaktionellt framstående insatser
  •  Hantverksskicklighet
  • Att ha utnyttjat sitt format
  • Att ha engagerat sin målgrupp
  • Kommersiell framgång*

Kommersiell framgång kan exempelvis beskrivas i termer av ökad läsarräckvidd och/eller upplaga, ökade annonsintäkter, stort genomslag för journalistiken i andra medier, stark lönsamhet. 

Hänsyn tas till tidskriftens aktuella resurser och målgrupp.

Priset premierar tidskrifter som under det gångna året (1 september 2023 – 31augusti 2024) utmärkt sig inom ovanstående kriterier.

Sista dagen att föreslå bidrag är den 27 augusti kl. 16.00

Jury:
Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.)
Cissi Elwin, rådgivare Chefakademin
Jon Mauno Pettersson, vd och chefredaktör Breakit
Karolina Roslund, senior adviser & investor
Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna

Tiden för att skicka in bidrag har tyvärr gått ut.

 

GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här