Tidskriftspriset – Årets Tidskrift Populärpress
Årets Tidskrift Populärpress
Premierar en tidskrift som gjort redaktionellt framstående insatser.

TIDEN FÖR ATT SKICKA IN BIDRAG HAR GÅTT UT.

Priset verkar för hög och bestående kvalitet och utveckling av den svenska tidskriftsbranschen. Med populärpress menas tidningar och magasin som vänder sig till konsument och finns på den öppna marknaden

Årets Tidskrift Populärpress ges till en tryckt och/eller digital tidskrift som har utmärkt sig för:

  • Redaktionellt framstående insatser
  •  Hantverksskicklighet
  • Att ha utnyttjat sitt format
  • Att ha engagerat sin målgrupp
  • Kommersiell framgång*

Kommersiell framgång kan exempelvis beskrivas i termer av ökad läsarräckvidd och/eller upplaga, ökade annonsintäkter, stort genomslag för journalistiken i andra medier, stark lönsamhet. 

Hänsyn tas till tidskriftens aktuella resurser och målgrupp.

Priset premierar tidskrifter som under det gångna året (1 september 2024 – 31augusti 2025) utmärkt sig inom ovanstående kriterier.

Sista dagen att föreslå bidrag är den 26 augusti kl. 16.00

Jury:
Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna (ordf.)
Pamela Andersson Alselind, journalist och grundare av ToppTräningsresor, fd chefredaktör för bl a ToppHälsa
Annika R Hermanrud, vd Geeks och tidigare publisher LRF Media

Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här