Priset Årets Kreativa Annonsaffär ges till en tidskriftstitel eller kombination av titlar där annonssäljaren eller säljteamet, utifrån annonsörens brief och uppsatta mål/KPI:er, tagit fram en kreativ annonslösning som gett dokumenterad effekt för annonsören.
Annonsaffären ska ha sin utgångspunkt i tidskriftsmediernas styrkor såsom exempelvis målgruppsträff, relevans för läsaren/tittaren/besökaren/lyssnaren samt att lång tid ofta spenderas med annonsbudskapen. Rätt använda skapar dessa styrkor interaktion, ökat engagemang och förtroende.
Vinnaren ska under det gångna året (1 september 2023-31 augusti 2024) utmärkt sig utifrån nedanstående kriterier.
- Gott utnyttjande av tidskriftsmediets potential
- Kreativitet och nytänkande
- Dokumenterad effekt för annonsören/samarbetsparten
Hänsyn tas till publikationens aktuella resurser och målgrupp.
Sista dagen att föreslå bidrag är den 27 augusti kl. 16.00.
Jury:
Mats Rönne, fristående rådgivare inom marknadsföring (ordf.)
Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige
Linda Nilsson, vd Komm